• fannny

    Fyraåring vaknar MÅNGA gånger per natt :(

    Söker tips på hur vi får vår snart 4-årige son att sova lugnt på sitt eget rum hela natten! Av olika skäl sover ingen av oss bra om han sover på vårt rum. Har provat, fungerar inte.

    Jag och min man har berättat lugnt och tydligt att vi alltid finns där och försökt få honom att känna sig trygg med det, men han är såklart eeenvis ;) Och alldeles underbar, men vi behöver alla må bra i familjen - och upp till 8 väckningar per natt är inte bra för nån av oss. Det har börjat ta ut sin rätt, om man säger så.

    TACK Hjärta

    P.S. Snälla, inga fördömanden i stil med "låt honom sova i er säng" - som jag skrev så fungerar det inte, och det finns det skäl till.

  • Svar på tråden Fyraåring vaknar MÅNGA gånger per natt :(
  • nernu

    Kan han sova i ert rum men i en egen säng?

    Kan ni ställa in en extra säng i hans rum?

    Vad händer när han vaknar? Är han rädd? Ledsen?

  • Spucks

    Jag tror det behövs mer information om situationen.
    Vad är det som inte fungera när han sover i ert rum?
    Varför vaknar han och vad händer då? Vaknar han av ljud? Är han rädd när han vaknar? Hur sover han (tex. var är hans rum i huset, har han lampa på osv.)? Har ni testad att en av er sova i hans rum med honom ett tag? Vad behövs för honom att somna om?

  • bullmamman2

    Jag har tyvärr inget bra tips, vår 6 åring vaknar fortfarande på natten, han har alltid gjort det. Han har länge sovit på vårt rum för att när han sov på eget rum vaknade han i panik och vågade inte gå till oss utan vi fick hämta honom.

    Nu ville han själv försöka sova på sitt rum och nu kommer han in själv till oss, ibland kommer han i panik då han drömt mardrömmar men ibland smyger han.

  • Anonym (Turas om)

    Kan ni turas om och sova varannan natt med sonen?

  • fannny

    Spucks skrev 2022-01-04 10:26:33 följande:


    Jag tror det behövs mer information om situationen.
    Vad är det som inte fungera när han sover i ert rum?
    Varför vaknar han och vad händer då? Vaknar han av ljud? Är han rädd när han vaknar? Hur sover han (tex. var är hans rum i huset, har han lampa på osv.)? Har ni testad att en av er sova i hans rum med honom ett tag? Vad behövs för honom att somna om?


    Han vaknar av sig själv, han har nattlampa, men verkar oftast inte rädd - vill bara att vi följer med tillbaka till hans rum och nattar om. Ibland säger han att det finns spöken på hans rum, men oftast säger han inget utan vill bara få med oss till sig. Och så lägger sig den av oss som gått upp i hans säng (120 cm) en stund, tills han somnat om. Ibland somnar min man och sover där ett tag eller några timmar. Så sonen somnar egentligen om rätt enkelt, det är inte själva insomningen som är knepig - utan att han vaknar och vill få upp oss, om och om igen.

    Visst hade vi kunnat ställa in en gästsäng på hans rum, och sova varannan natt där, men då är vi tillbaka ungefär där vi är - att vi byter av varandra men ändå sover dåligt typ för det allra mesta.

    Ska enligt tips försöka med att helt sluta befinna oss på hans rum när han somnar - för det funkar vid första nattningen, alltså på kvällen efter saga osv. Tror kanske han behöver lära sig att somna själv, alltså att det är okej/tryggt att somna om själv även på natten om han vaknar till.


  • Spucks
    fannny skrev 2022-01-04 12:12:14 följande:

    Spucks skrev 2022-01-04 10:26:33 följande:


    Han vaknar av sig själv, han har nattlampa, men verkar oftast inte rädd - vill bara att vi följer med tillbaka till hans rum och nattar om. Ibland säger han att det finns spöken på hans rum, men oftast säger han inget utan vill bara få med oss till sig. Och så lägger sig den av oss som gått upp i hans säng (120 cm) en stund, tills han somnat om. Ibland somnar min man och sover där ett tag eller några timmar. Så sonen somnar egentligen om rätt enkelt, det är inte själva insomningen som är knepig - utan att han vaknar och vill få upp oss, om och om igen.

    Visst hade vi kunnat ställa in en gästsäng på hans rum, och sova varannan natt där, men då är vi tillbaka ungefär där vi är - att vi byter av varandra men ändå sover dåligt typ för det allra mesta.

    Ska enligt tips försöka med att helt sluta befinna oss på hans rum när han somnar - för det funkar vid första nattningen, alltså på kvällen efter saga osv. Tror kanske han behöver lära sig att somna själv, alltså att det är okej/tryggt att somna om själv även på natten om han vaknar till.


    Som du beskriver det låter det mest som att han behöver någon närvarande, vilket är ju helt normalt. Varför sover ni dåliga i hans rum eller när han sover i ert rum?
  • nernu
    fannny skrev 2022-01-04 12:12:14 följande:

    Spucks skrev 2022-01-04 10:26:33 följande:

    Han vaknar av sig själv, han har nattlampa, men verkar oftast inte rädd - vill bara att vi följer med tillbaka till hans rum och nattar om. Ibland säger han att det finns spöken på hans rum, men oftast säger han inget utan vill bara få med oss till sig. Och så lägger sig den av oss som gått upp i hans säng (120 cm) en stund, tills han somnat om. Ibland somnar min man och sover där ett tag eller några timmar. Så sonen somnar egentligen om rätt enkelt, det är inte själva insomningen som är knepig - utan att han vaknar och vill få upp oss, om och om igen.

    Visst hade vi kunnat ställa in en gästsäng på hans rum, och sova varannan natt där, men då är vi tillbaka ungefär där vi är - att vi byter av varandra men ändå sover dåligt typ för det allra mesta.

    Ska enligt tips försöka med att helt sluta befinna oss på hans rum när han somnar - för det funkar vid första nattningen, alltså på kvällen efter saga osv. Tror kanske han behöver lära sig att somna själv, alltså att det är okej/tryggt att somna om själv även på natten om han vaknar till.


    Det är ganska högt ställda krav att en fyraåring ska kunna somna helt själv och sova helt själv hela natten. Jämför med om han hade varit vaken. Hade du lämnat honom ensam i tolv timmar då?
Svar på tråden Fyraåring vaknar MÅNGA gånger per natt :(