• Anonym (Tvist)

    Få enskild vårdnad

    Mitt ex har skaffat advokat och från denna kom ett brev. Exet vill ha enskild vårdnad baserat på svartsjuka,ett bråk vi hade och hon misstänker att jag skulle ha skickat obehagliga sms. Svartsjuk är inget brott,bråka är inget brott,har inte skickat några sms. Hon har inga bevis på något mer än hennes ord. Har svårt att se att hon ska få igenom enskild vårdnad baserat på hennes ord.

    Min advokat är kontaktad.

    Någon med erfarenhet i vårdnadstvist?

  • Svar på tråden Få enskild vårdnad
  • Anonym (Jenny)

    Hur visar sig denna svartsjuka?
    Hur var bråket?
    Varför tror hon att du har skickat sms? 
    Det känns som om vi inte får höra hela sanningen här... Uppför du dig snällt och trevligt och samarbetar på bästa sätt?

  • Anonym (Tvist)

    Uppför mig korrekt hela tiden.

    Blev arg sist och vi hade ett bråk,hårda ord inget annat. Hon svarade bl a. med att kontakta advokat och begära enskild vårdnad.

    Nu i jul lämnade jag över vårt barn för hennes jul. Efter 1 vecka ville jag hämta barnet och fira nyår,mitt nyår med barnet.

    Mamman vägrade lämna barnet så åkte inte ens dit för barnet inte skulle se/höra oss bråka.

  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Tvist) skrev 2022-01-05 10:52:32 följande:

    Uppför mig korrekt hela tiden.

    Blev arg sist och vi hade ett bråk,hårda ord inget annat. Hon svarade bl a. med att kontakta advokat och begära enskild vårdnad.

    Nu i jul lämnade jag över vårt barn för hennes jul. Efter 1 vecka ville jag hämta barnet och fira nyår,mitt nyår med barnet.

    Mamman vägrade lämna barnet så åkte inte ens dit för barnet inte skulle se/höra oss bråka.


    Och svartsjukan då? Vad handlar det om?

    Om hon vägrar lämna ifrån sig barnet så ska du spara alla slags bevis du har kring det, för isf är det snarare hon som har samarbetssvårigheter. Även det här hon håller på med nu är en del av det.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Tvist) skrev 2022-01-05 10:52:32 följande:

    Uppför mig korrekt hela tiden.

    Blev arg sist och vi hade ett bråk,hårda ord inget annat. Hon svarade bl a. med att kontakta advokat och begära enskild vårdnad.

    Nu i jul lämnade jag över vårt barn för hennes jul. Efter 1 vecka ville jag hämta barnet och fira nyår,mitt nyår med barnet.

    Mamman vägrade lämna barnet så åkte inte ens dit för barnet inte skulle se/höra oss bråka.


    Har ni ett fasställt umgängesschema?

    Om inte bör du ocks anlita advokat och se till att ni får det. 
  • Anonym (Tvist)

    Har (hade?) en muntlig överenskommelse om vv.

    Svartsjukan ter sig så att jag klippte all umgänge med henne(allt som inte rör vårt barn). Låtsas som om hon inte finns. I övrigt så valde jag att sluta prata med henne OM det inte gäller vårt barn.

  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Tvist) skrev 2022-01-05 11:23:18 följande:

    Har (hade?) en muntlig överenskommelse om vv.

    Svartsjukan ter sig så att jag klippte all umgänge med henne(allt som inte rör vårt barn). Låtsas som om hon inte finns. I övrigt så valde jag att sluta prata med henne OM det inte gäller vårt barn.


    Då har du gjort helt rätt. Fortsätt som du gör, men se till att få er överenskommelse om vv på papper, det kan ni sköta via era advokater.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Tvist) skrev 2022-01-05 10:52:32 följande:

    Uppför mig korrekt hela tiden.

    Blev arg sist och vi hade ett bråk,hårda ord inget annat. Hon svarade bl a. med att kontakta advokat och begära enskild vårdnad.

    Nu i jul lämnade jag över vårt barn för hennes jul. Efter 1 vecka ville jag hämta barnet och fira nyår,mitt nyår med barnet.

    Mamman vägrade lämna barnet så åkte inte ens dit för barnet inte skulle se/höra oss bråka.


    En sak till. Om hon nu helt förvägrar umgänge bör du agera snabbt. Om processen drar ut på tiden och du inte har någt umgäge alls finns risken att mamman anses som primär vårdnadshavare och får vårdnad och huvuddelen av umgänget. 

    Ta hjälp ev en advokat.
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Tvist) skrev 2022-01-05 11:23:18 följande:

    Har (hade?) en muntlig överenskommelse om vv.

    Svartsjukan ter sig så att jag klippte all umgänge med henne(allt som inte rör vårt barn). Låtsas som om hon inte finns. I övrigt så valde jag att sluta prata med henne OM det inte gäller vårt barn.


    Ordna fastställt umgänge snabbt, i första hand via familjerätten och går inte det via tingsrätten. Ta hjälp av advokat

    Kontakat familjerätten idag och boka en tid för att komma överrens om ett umgängesschema och se till att det blir fastställt. Börjar hon obstruera ta det till tingsrätten rätt fort. I huvudsak för att få fart på processen i familjerätten.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Pappa) skrev 2022-01-05 11:29:03 följande:

    En sak till. Om hon nu helt förvägrar umgänge bör du agera snabbt. Om processen drar ut på tiden och du inte har någt umgäge alls finns risken att mamman anses som primär vårdnadshavare och får vårdnad och huvuddelen av umgänget. 

    Ta hjälp ev en advokat.


    Det stämmer och det ser inte så ljust ut för ts.
  • Anonym (Tvist)

    Har agerat. Min advokat vet om exets övertramp och skickat advokaten bevis i form av sms.

    När det gäller sånt här så är det bevis som gäller. Alla kan säga,han gjorde det,han sa det men utan bevis är det inget.

  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Tvist) skrev 2022-01-05 10:52:32 följande:

    Uppför mig korrekt hela tiden.

    Blev arg sist och vi hade ett bråk,hårda ord inget annat. Hon svarade bl a. med att kontakta advokat och begära enskild vårdnad.

    Nu i jul lämnade jag över vårt barn för hennes jul. Efter 1 vecka ville jag hämta barnet och fira nyår,mitt nyår med barnet.

    Mamman vägrade lämna barnet så åkte inte ens dit för barnet inte skulle se/höra oss bråka.


    Solklart att hon saboterar ert umgänge. Du har väl berättar detta för din jurist? Finns det sms som bekräftar?
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Tvist) skrev 2022-01-05 13:13:32 följande:

    Har agerat. Min advokat vet om exets övertramp och skickat advokaten bevis i form av sms.

    När det gäller sånt här så är det bevis som gäller. Alla kan säga,han gjorde det,han sa det men utan bevis är det inget.


    Fokusera inte för mycket på bevis, det är en vårdnadstvist, inte ett brottmål. Domstolens fokus ligger mer på hur det kommer bli i framtiden än vad som har hänt.

    Lägg mer fokus på vad du vill angående vårdnad, boende och umgänge samt vad du kan kompromissa kring.

    Är vårdnaden fokus och i så fall vad, att du får EV eller att det blir fortsatt GV? Hur vill du ha det fortsatta boendet och umgänget?

    Återigen, ger mamman barnet inget umgäng med dig så agera snabbt. 

    Utifrån historiken och hur framtiden ser ut kan nog din advokat ge dig viss vägledningen vad en dom skulle kunna landa på.
Svar på tråden Få enskild vårdnad