• Anonym (Orolig)

Och där försvann mitt studiemedel

Det som gick så otroligt bra med skola och allt i livet. Jag har växt upp i en orolig hemmiljö vilket det påverkade min skolgång. Jag mådde dåligt och har inte gått gymnasiet överhuvudtaget i princip. Jag var isolerad av familjen från samhället och det tog mig fram till jag var 24 som jag äntligen vart fri.

Jag lever med skyddad identitet och börjat snabbt på Komvux. Jag fick bekräftelse att man kan bli klar fort, men tyvärr gick det inte bra för mig p.g.a mina svårigheter med uppgifterna.

Jag hoppade av Komvux efter att jag förstod att Allmän kurs skulle ta exakt lika lång tid som Komvux. Detta gjorde förstås att jag återigen fick ta igen från starten. Jag hade studerat på Komvux ett tag och använt veckorna ifrån CSN. Jag kan dock inte minnas att det var så många veckor egentligen. Men datan ifrån CSN säger att det har gått så många veckor och alla veckorna är använda.

Jag blir numera utan CSN.

Innan jag valde Komvux, så försökte jag finna jobb och det gjorde jag även under tiden jag studerade. Men fick ingenting. Det är inte särskilt konstigt, just för att jag i princip har ingen CV. Jag har ingenting att skriva där.

Jag lär inte finna något jobb nu heller, om jag vill kombinera med studier. Vad kan jag göra? Finns det något alternativ överhuvdtaget i mitt sits? Jag har absolut ingen i min närhet som kan hjälpa mig inom det ekonomiska. Det finns ingenting. Vad kan jag göra?

• Svar på tråden Och där försvann mitt studiemedel
  • Anonym (C)

Du går alltså allmän kurs på folkhögskola nu och har en termin kvar? Jag tänker att det kan finnas någon som jobbar på skolan som har bra koll på sådant och som kan hjälpa dig (du är knappast den första eleven de har som varit i den situationen). Förhoppningsvis går det att få någon form av dispens. Jag håller tummarna för att det löser sig!

• Anonym (Orolig)
    Anonym (C) skrev 2022-01-06 06:20:22 följande:

Du går alltså allmän kurs på folkhögskola nu och har en termin kvar? Jag tänker att det kan finnas någon som jobbar på skolan som har bra koll på sådant och som kan hjälpa dig (du är knappast den första eleven de har som varit i den situationen). Förhoppningsvis går det att få någon form av dispens. Jag håller tummarna för att det löser sig!

Tack, så snällt inlägg!

Jo, jag hörde av mig till skolan och skall prata med någon som kan om CSN, men då handlande mest om att försöka få CSN att ge mig en förlängning. Dock så är det oerhört ovanligt att man får det och chansen är väldigt stort att man får ett nej, enligt CSN. Jag pratade med dem själv under veckan och det var deras ord.

Jag har tre terminer kvar (2/5) år.

Tack igen!

• Anonym (tips)

Inte så stor chans kanske men det finns en del stipendier man kan söka: 

Den första är är det lite bråttom med:
    www.normal.se/sponsorskapet/ 

Här är en hel lista för studerande. Det kan finnas någon där som passar dig:
    www.utbildningsstipendier.se (Axel och Sofia Alms kanske?) 

En till sida där man kan söka stipendier (delvis samma som ovan) 
    www.studiestipendier.se/student

Studiestartsstöd? (jag vet inget om det mer än det som står här, men SYV på din skola ska veta sånt:
    www.folkhogskola.nu/om-folkhogskola/att-studera-pa-folkhogskola/studiestod-csn/andra-bidrag-for-dig-som-studerar-pa-folkhogskola/ 

• Anonym (Teddy)

Du får studera 120 veckor med CSN på komvux. Jag gissar att det borde vara samma regler på folkhögskola. En termin räknas som 20 veckor har jag för mig vilket ger dig möjlighet att studera i tre år. Du säger du har studerat i två terminer. Hur hänger det ihop?

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-01-06 15:08:40 följande:

Du får studera 120 veckor med CSN på komvux. Jag gissar att det borde vara samma regler på folkhögskola. En termin räknas som 20 veckor har jag för mig vilket ger dig möjlighet att studera i tre år. Du säger du har studerat i två terminer. Hur hänger det ihop?

Jag studerade först på Komvux och sedan valde jag att byta till Folkhögskolan. Så veckorna ifrån CSN är använda.

På Komvux studerade jag lite mer än ett år, kanske två år. Vet inte om jag skrev två terminer?  Skrev nog fel då. Har inte minnet helt och hållet på plats hur länge jag var på Komvux.

Men det är så det ser ut i alla fall. Så 120 veckor har gått. Tyvärr.

• Anonym (Teddy)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-01-06 15:30:18 följande:

Jag studerade först på Komvux och sedan valde jag att byta till Folkhögskolan. Så veckorna ifrån CSN är använda.

På Komvux studerade jag lite mer än ett år, kanske två år. Vet inte om jag skrev två terminer?  Skrev nog fel då. Har inte minnet helt och hållet på plats hur länge jag var på Komvux.

Men nog vet du väl om du har studerat ett eller två år på komvux redan? Det är ju rätt stor skillnad. Har du inga betyg därifrån? Menar du att du inte klarade av att få betyg i någon enda kurs på komvux utan att skolan reagerade? Har du problematik med studier kan du ha rätt till anpassad undervisning. Vem var din mentor på komvux och vad sa hen? Det låter som att din komvux-skola inte har hjälpt dig tillräckligt.
  • Anonym (Teddy)

Men nog vet du väl om du har studerat ett eller två år på komvux redan? Det är ju rätt stor skillnad. Har du inga betyg därifrån? Menar du att du inte klarade av att få betyg i någon enda kurs på komvux utan att skolan reagerade? Har du problematik med studier kan du ha rätt till anpassad undervisning. Vem var din mentor på komvux och vad sa hen? Det låter som att din komvux-skola inte har hjälpt dig tillräckligt.
  • Anonym (Teddy)

Men nog vet du väl om du har studerat ett eller två år på komvux redan? Det är ju rätt stor skillnad. Har du inga betyg därifrån? Menar du att du inte klarade av att få betyg i någon enda kurs på komvux utan att skolan reagerade? Har du problematik med studier kan du ha rätt till anpassad undervisning. Vem var din mentor på komvux och vad sa hen? Det låter som att din komvux-skola inte har hjälpt dig tillräckligt faktiskt
  • Anonym (M)

Tycker du ska kontakta arbetsförmedlingen för risken finns ju att du tvingas hoppa av om du inte får CSN.
    Vad återstår då för dig för att ordna försörjningen? Socialbidrag?

Blir det så får du söka jobb och i förlängningen hoppas att du får en längre yrkesutbildning via AMS. Det finns ett antal sådana i framförallt enklare bristyrken såsom undersköterska, lastbilsförare osv.

Därifrån kan du sedan läsa upp ämnena på komvux på kvällstid. Många är i den sitsen att de tvingas kombinera ordinarie jobb med studier på kvällstid och du kanske ska förbereda dig på att det kan bli så även för dig.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-01-06 15:53:04 följande:
    Men nog vet du väl om du har studerat ett eller två år på komvux redan? Det är ju rätt stor skillnad. Har du inga betyg därifrån? Menar du att du inte klarade av att få betyg i någon enda kurs på komvux utan att skolan reagerade? Har du problematik med studier kan du ha rätt till anpassad undervisning. Vem var din mentor på komvux och vad sa hen? Det låter som att din komvux-skola inte har hjälpt dig tillräckligt faktiskt
    Såhär: Jo, jag har betyg ifrån Komvux, problemet är att om man går över till Folkhögskola får man i alla fall gå tre år, ibland kortare.

Eftersom jag befinner mig i en enorm orolig sits, så skall jag inte svara dig någon mer. Eftersom du ändå inte har någon kunskap i detta område, så du kan inte hjälpa mig.

Vänligen, ta inte detta som förolämpning. Detta handlar om att jag är i en akut-läge och orkar inte upprepa mig, för att sedan inte alls få tips ifrån dig, utan du ställer bara frågor för att du är nyfiken.

Adjö.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (M) skrev 2022-01-06 16:05:58 följande:

Tycker du ska kontakta arbetsförmedlingen för risken finns ju att du tvingas hoppa av om du inte får CSN.
    Vad återstår då för dig för att ordna försörjningen? Socialbidrag?

Blir det så får du söka jobb och i förlängningen hoppas att du får en längre yrkesutbildning via AMS. Det finns ett antal sådana i framförallt enklare bristyrken såsom undersköterska, lastbilsförare osv.

Därifrån kan du sedan läsa upp ämnena på komvux på kvällstid. Många är i den sitsen att de tvingas kombinera ordinarie jobb med studier på kvällstid och du kanske ska förbereda dig på att det kan bli så även för dig.

Jag kan tyvärr inte gå på Komvux. Det var Allmän kurs som var perfekt för mig. Jag klarade inte av Komvux, tyvärr. SÅ att gå på det i kvällstid, skulle inte funka i alla fall.
  • Anonym (Sarah)

Nu är jag inte helt säker på att det stämmer men jag har hört att man kan få studera upp till 50% samtidigt som man uppbär försörjningsstöd om du samtidigt aktivt söker arbete och tar ett jobb du blir erbjuden. Det är väl som allt annat att det görs en individuellprövning. Är du inskriven på arbetsförmedlingen? Rätt till a-kassa eller aktivitetsersättning? Med aktivitetsersättning från försäkringskassan kan man studera upp till ett år om arbetsförmedlingen godkänner utbildningen.

• Anonym (Teddy)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-01-06 18:23:16 följande:

Såhär: Jo, jag har betyg ifrån Komvux, problemet är att om man går över till Folkhögskola får man i alla fall gå tre år, ibland kortare.

Eftersom jag befinner mig i en enorm orolig sits, så skall jag inte svara dig någon mer. Eftersom du ändå inte har någon kunskap i detta område, så du kan inte hjälpa mig.

Vänligen, ta inte detta som förolämpning. Detta handlar om att jag är i en akut-läge och orkar inte upprepa mig, för att sedan inte alls få tips ifrån dig, utan du ställer bara frågor för att du är nyfiken.

Adjö.

Helt ok.
  • Anonym (tjim)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-01-06 18:23:16 följande:

Adjö.
    Jag gick allmän linje för några år sen. Jag tycker du ska prata med någon på skolan om du kan få tillgodogöra dig det du läst på Komvux på något sätt. Jag gick bara ett år på allmänna linjen (dom flesta gjorde det när jag läste) och jag hade totalt 9 ämnen jag behövde läsa upp, men mitt schema räckte bara till 8 ämnen och då fick jag typ tenta av det ämnet som inte fick plats, dvs jag fick bevisa mina kunskaper i det ämnet utan att gå på lektionerna, tror jag skrev ett nationellt prov och gjorde två inlämningsuppgifter i ämnet. Sen räknades det ämnet med i mitt underlag. Enligt lärarna så var det rätt flexibelt vad man kunde ordna pga folkhögskola, haha. Och såklart att dom var intresserade av att få eleverna att lyckas. Hade känts jävligt dumt för mig att gå ett år till för ETT ämne och jag hade ändå behövt fylla på med fler ämnen (antingen läsa om vissa eller lägga till några fler) för att få till ett heltidsschema. 

Det löser ju dock inte ditt problem med CSN men jag tänkte om du kan försöka hitta ett sätt via folkhögskolan att beta av dina ämnen snabbare. 

Vad gäller den ekonomiska biten så hade jag flera i min klass när jag läste som inte var berättigade CSN. Dom flesta jobbade vid sidan om, typ 50-60% när dom inte gick i skolan. Vet inte vad för upplägg ni har men vi hade skoldag mellan 8-16, så dom utan CSN hade kvälls och helgjobb (t.ex. inom äldreomsorgen och inom handeln) och försökte jobba så mycket som möjligt på lov och röda helgdagar för att få det att gå runt, en hade haft dubbla jobb under sommaren innan skolstart och lagt undan så mycket pengar som möjligt som buffert under året.

Om du på något sätt kan korta ner tiden på allmänna linjen så går det ju att stålsätta sig och plugga + jobba vid sidan om. Man får leva snålt ett tag och skära ner på allt skoj men det är ju värt det om det innebär att man får en gymnasieexamen som man kan ta sig vidare med, antingen till andra jobb eller till högre studier. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-01-06 18:24:31 följande:
    Jag kan tyvärr inte gå på Komvux. Det var Allmän kurs som var perfekt för mig. Jag klarade inte av Komvux, tyvärr. SÅ att gå på det i kvällstid, skulle inte funka i alla fall.
    Jaha och hur hade du tänkt att lösa det?
    Du kommer inte på CSN och du kan inte plugga där samtidigt med försörjningsstöd.

Återstår bara att faktiskt plugga på komvux eller förbli outbildad. Vilket väljer du?
  • Anonym (M)
    Anonym (Sarah) skrev 2022-01-06 18:39:16 följande:
    Nu är jag inte helt säker på att det stämmer men jag har hört att man kan få studera upp till 50% samtidigt som man uppbär försörjningsstöd om du samtidigt aktivt söker arbete och tar ett jobb du blir erbjuden. Det är väl som allt annat att det görs en individuellprövning. Är du inskriven på arbetsförmedlingen? Rätt till a-kassa eller aktivitetsersättning? Med aktivitetsersättning från försäkringskassan kan man studera upp till ett år om arbetsförmedlingen godkänner utbildningen.
    Var har du hört den där smörjan?

Du kan studera med försörjningsstöd om det är grundskolan. Annars ska du ha CSN av den enkla anledningen att socialbidrag aldrig någonsin ska finansiera studier. För om EN enda får göra det kommer ingen i hela SVerige ta CSN och så långt räcker inte våra skatter till.
    Därför kan du heller inte studera med A-kassa.

Utan det som återstår är att ta enstaka kurser på kvällstid OM du har A-kassans, soc och arbetsförmedlingens godkännande.
Svar på tråden Och där försvann mitt studiemedel