• herson7

Cystor i bröst hinder för IVF/ graviditet?

Hej! Jag hade cystor i bröst under 2-3 år. Har gjort mammografi ett antal gånger när jag hade ont i bröstet under senaste 2 år och ingen cancer har upptäckts. Nu planerar vi göra IVF och läkare på IVF-kliniken vill ha bekräftelse om att mina cystor är inte ett hinder till att påbörja IVF- behandling och eventuellt graviditet. Min fråga är :
    Kan en vanlig cysta i bröstet bli ett hinder för att utföra IVF-behandling samt vara på något sätt farlig för graviditet? Om ja- på vilket sätt och om jag behöver ta bort cystan innan IVF-behandling?
    Tacksam för svaret!
    Med vänliga hälsningar!
    // Olga

• Svar på tråden Cystor i bröst hinder för IVF/ graviditet?
  • BuoBä

Utan att veta helt så gissar jag att det är hormonbehandlingen i samband med IVF som skulle kunna påverka cystorna beroende på vilken typ de är, tex få dem att växa snabbare.

• QAnon

Cystor brukar dräneras direkt vid UL om de är tillräckligt stora. Du ligger vaken, en nål stoppas in och suger ut innehållet och det är över på någon minut. Vid mindre cystor lämnar man bara dessa. Jag tänker att kliniken kanske bara vill ha något skriftligt på att dina cystor är just det och inget patologiskt.

Svar på tråden Cystor i bröst hinder för IVF/ graviditet?