• Viccan

    Gravid och vaccin/gravid och corona

    Hej! Är det någon gravid här som tagit BÅDE coronvaccin och säsongsinfluensavaccin under graviditeten? Alternativt är det någon här som haft corona under graviditeten? Kan ni berätta hur det var i sådana fall? Blev ni mycket sjuka, är barnet friskt osv?

    Tack för svar!!

  • Svar på tråden Gravid och vaccin/gravid och corona
  • Moxpox

    Jag fick 3e dosen av covidvaccinet i vecka 8 har jag för mig, fick enbart ont i armen som biverkning. Vaccinerade mig mot influensa i v 16, då tyckte jag mest att mitt blodtryck ev blev lite lägre än vanligt. Har redan lågt blodtryck så blev lite extra svimfärdig bara om jag ställde mig upp för fort. Men mådde bra/som vanligt nästa dag :)

  • Moxpox

    KUB såg för övrigt bra ut och lyssnade på bebis för någon vecka sen hos BM och då var det starka hjärtljud. RUL blir den här veckan :)

  • Moxpox

    Nu blev det många svar haha, var på gykakuten förra veckan och såg bebis. Allt såg allt fint ut! (Det visade sig att jag hade uvi, så inget kopplat till vaccin eller så).

  • Pez
    Pez skrev 2022-01-07 14:56:25 följande:

    Jag är tidigt gravid (v 5) och idag fick jag covid. Lindrigt förkyld än så länge.

    Doppler hörde jag från min läkarkollega att man ska vara försiktig med men jag har ingen annan källa. Var och en bestämmer själv anser jag.


    Uppdatering: efter två dagars snuva är jag frisk. Karantän tills på fredag. Känner att det är skönt att jag fick detta nu och inte sent i grav med tanke på riskerna som är då.
  • 0301Hahaha

    Jag tog första dosen 18 dec och sedan influensavaccin några dagar efter. Enda biverkningen var lite ont i armen efter sticket. Väntar nu på att kunna boka tid för andra dosen. Är i v 28 och bebis verkar må bra med tanke på hur mycket han rör sig där inne.

  • katarina1988
    Amanda6747 skrev 2022-01-08 21:37:34 följande:

    Hade corona i vecka 12, är i vecka 19 nu. Var lite förkyld i 3 dagar.

    Allt såg bra ut på kub och snart rul, men lyssnar ibland med doppler :)


    Vad skönt att det gick över. Var du vaccinerad när du blev sjuk?
  • EliS86

    Tog första sprutan i vecka 13 och andra enligt plan därefter (i september förra året). Är nu i vecka 36 och har fått

    Covid sen något dygn tillbaka drygt. Mår ok, höll nere feber med Alvedon men har inte behövt ta nu dag två alls. Svettas på natten och snorar och hostar. Lätt huvudvärk och trött. Bebis lever rövare som vanligt så jag känner mig inte orolig för något annat än att behöva föda med restriktioner om något skulle dra igång nu.

    Hade jag kunnat så hade jag tagit tredje dosen men får ta den först i mars.

  • 0301Hahaha

    Jag har sedan jag skrev mitt tidigare inlägg fått kraftiga biverkningar som kom exakt 3 veckor efter jag fick första dosen med Pfizer. 
    Vaknade på morgonen med små röda prickar på bröstkorg och underarmar, sedan dess har jag fått kraftigt förhöjd vilopuls, tryck över bröstet, ojämn hjärtrytm, muskelryckningar i armar och ben, huvudvärk och feberkänsla utan hög temp? Jag har fått söka akut för detta och man misstänkte först blodpropp i lungan då d-dimer var högt. Jag fick göra kontraströntgen som inte visade några blodproppar, alla andra prover som tagits har varit bra förutom min väldigt höga puls och lågt blodtryck. Dessa besvär kom i skov ca var 4-5:e timma under drygt en veckas tid och varade ca 1-2 timmar per gång. De flesta besvär har försvunnit nu men har fortfarande hög puls och är trött hela tiden. 
    Jag oroar mig nu för hur mitt hjärta ska klara förlossningen sen om inte min höga puls går ner tills dess? Är i v 30 nu så det är ju några veckor kvar så förhoppningsvis ger det med sig? 

    Jag velade länge innan jag tillslut tog första dosen 18/12 förra året, men tillslut gjorde jag det efter en mindre utskällning av läkare på MVC när jag berättade att jag var ovaccinerad. Jag har även två barn som går i skola och förskola så jag har varit orolig att bli smittad, så det sammantaget fick mig att tillslut ta första dosen. Efteråt har det känts bra att ha tagit vaccin så att jag kunde oroa mig mindre, men nu ångrar jag att jag gjorde det med tanke på vad som hände? Dock verkar barnet må bra i magen eftersom han rör sig som vanligt där inne :) 
    Jag skulle gärna vilja kunna ta fler doser för att vara skyddad, men vet  inte ens om jag kan det nu då jag reagerade som jag gjorde på första dosen? 

    Alla läkare jag träffat och pratat med har avvisat att det skulle vara pga vaccinet eftersom detta kom först 3 veckor efter? men hittade sedan denna info på FHMs hemsida: 

    ?Du ska vara vaksam på följande biverkningar de första fyra veckorna efter vaccinationen:

    Trötthet och andfåddhet
    Oregelbundna hjärtslag och hjärtklappning 
    Feber och värk i kroppen
    En känsla av tryck eller tyngd över bröstet
    Högre vilopuls än vanligt

    Kontakta sjukvården och berätta att du vaccinerat dig
    mot covid-19 om du får något eller några av dessa symtom.?

    Jag hade samtliga av dessa symtom utom feber? men ändå har alla läkare jag pratat med avfärdat detta och sagt saker som ?det är lite långsökt att det skulle vara pga vaccinet eftersom besvären kom tre veckor efter? och ?det låter osannolikt, jag har aldrig hört talas om sådana biverkningar, bara att vissa får feber och sjukdomskänsla i nära anslutning till vaccin?? Ingen verkar veta vad de ska svara eller säga om detta? så jag vet inte ens om jag kan ta andra och tredje dosen eftersom jag enligt FHM måste konsultera läkare innan jag tar fler doser?.  


    Nu blev det en hel novell? men jag är så frustrerad över att ingen i vården verkar kunna hjälpa eller veta något om detta?

  • 0301Hahaha

    Nu blev det en massa frågetecken i texten där jag skrivit punkter, därför ser det kanske konstigt ut


    0301Hahaha skrev 2022-01-27 10:32:16 följande:

    Jag har sedan jag skrev mitt tidigare inlägg fått kraftiga biverkningar som kom exakt 3 veckor efter jag fick första dosen med Pfizer. 
    Vaknade på morgonen med små röda prickar på bröstkorg och underarmar, sedan dess har jag fått kraftigt förhöjd vilopuls, tryck över bröstet, ojämn hjärtrytm, muskelryckningar i armar och ben, huvudvärk och feberkänsla utan hög temp? Jag har fått söka akut för detta och man misstänkte först blodpropp i lungan då d-dimer var högt. Jag fick göra kontraströntgen som inte visade några blodproppar, alla andra prover som tagits har varit bra förutom min väldigt höga puls och lågt blodtryck. Dessa besvär kom i skov ca var 4-5:e timma under drygt en veckas tid och varade ca 1-2 timmar per gång. De flesta besvär har försvunnit nu men har fortfarande hög puls och är trött hela tiden. 
    Jag oroar mig nu för hur mitt hjärta ska klara förlossningen sen om inte min höga puls går ner tills dess? Är i v 30 nu så det är ju några veckor kvar så förhoppningsvis ger det med sig? 

    Jag velade länge innan jag tillslut tog första dosen 18/12 förra året, men tillslut gjorde jag det efter en mindre utskällning av läkare på MVC när jag berättade att jag var ovaccinerad. Jag har även två barn som går i skola och förskola så jag har varit orolig att bli smittad, så det sammantaget fick mig att tillslut ta första dosen. Efteråt har det känts bra att ha tagit vaccin så att jag kunde oroa mig mindre, men nu ångrar jag att jag gjorde det med tanke på vad som hände? Dock verkar barnet må bra i magen eftersom han rör sig som vanligt där inne :) 
    Jag skulle gärna vilja kunna ta fler doser för att vara skyddad, men vet  inte ens om jag kan det nu då jag reagerade som jag gjorde på första dosen? 

    Alla läkare jag träffat och pratat med har avvisat att det skulle vara pga vaccinet eftersom detta kom först 3 veckor efter? men hittade sedan denna info på FHMs hemsida: 

    ?Du ska vara vaksam på följande biverkningar de första fyra veckorna efter vaccinationen:

    Trötthet och andfåddhet
    Oregelbundna hjärtslag och hjärtklappning 
    Feber och värk i kroppen
    En känsla av tryck eller tyngd över bröstet
    Högre vilopuls än vanligt

    Kontakta sjukvården och berätta att du vaccinerat dig
    mot covid-19 om du får något eller några av dessa symtom.?

    Jag hade samtliga av dessa symtom utom feber? men ändå har alla läkare jag pratat med avfärdat detta och sagt saker som ?det är lite långsökt att det skulle vara pga vaccinet eftersom besvären kom tre veckor efter? och ?det låter osannolikt, jag har aldrig hört talas om sådana biverkningar, bara att vissa får feber och sjukdomskänsla i nära anslutning till vaccin?? Ingen verkar veta vad de ska svara eller säga om detta? så jag vet inte ens om jag kan ta andra och tredje dosen eftersom jag enligt FHM måste konsultera läkare innan jag tar fler doser?.  


    Nu blev det en hel novell? men jag är så frustrerad över att ingen i vården verkar kunna hjälpa eller veta något om detta?


  • EliS86
    EliS86 skrev 2022-01-13 16:38:37 följande:

    Tog första sprutan i vecka 13 och andra enligt plan därefter (i september förra året). Är nu i vecka 36 och har fått

    Covid sen något dygn tillbaka drygt. Mår ok, höll nere feber med Alvedon men har inte behövt ta nu dag två alls. Svettas på natten och snorar och hostar. Lätt huvudvärk och trött. Bebis lever rövare som vanligt så jag känner mig inte orolig för något annat än att behöva föda med restriktioner om något skulle dra igång nu.

    Hade jag kunnat så hade jag tagit tredje dosen men får ta den först i mars.


    Uppdatering:
    Hade/har snuva än (2 veckor nu) men är i övrigt pigg och helt återställd. Tappade all lukt och smak i ett par dygn vilket var jobbigast men bebis är kvar i magen och mår bra. Kan nu slappna av och veta att förlossning sker utan restriktioner :D
  • knyttets

    Jag tog influensavaccinet i första trimerstern och tredje coronavaccindosen i andra trimestern. Har inte fått biverkningar och har varit frisk. Bebis mår också bra. Är nu i vecka 21.

  • fjanten

    Nu vaccinerade jag mig med dos 1 och 2 innan graviditeten, kommer vara i sista trimestern när det är dags för dos 3 (förutsatt att graviditeten fortskrider som den ska då). Men jag har covid just nu ändå, är i vecka 6+, så det är väldigt tidigt. Är väldigt lindrigt för mig hittills, gissningsvis tack vare vaccinet. Har haft säsongsinfluensa under min första graviditet, det var tio resor värre. 

  • silbart
    0301Hahaha skrev 2022-01-27 10:32:16 följande:

    Nu blev det en hel novell? men jag är så frustrerad över att ingen i vården verkar kunna hjälpa eller veta något om detta?


    Du måste ju ändå utgå från att utbildade människor med många år på universitet kan och vet mer än dig som googlat fram texter som styrker din egen övertygelse.
    Säger alla de att det inte har samband så stämmer det bättre än ditt framgooglade svar.
Svar på tråden Gravid och vaccin/gravid och corona