• Ingetnamn123

Ni som har illamående och kräkningar hur orkar ni jobba?

Hej,

Jag är i vecka 10 nu (9+1). Jag har mått illa sen v.5 men då var det milda illamående symptom. Sen v.8 har det varit ett helvete:( Jag har också spytt ett par gånger och det är det värsta jag vet.

har fått Lergigan comp som inte funkar alls för mig. Har testat Seaband också som inte heller funkar.

Kan inte äta varmt mat alls och bara lukten av mat får mig spy:(

Jag mår illa konstant och när jag spyr kan jag inte äta eller dricka ngt. Förra veckan fick jag kraftig blodtrycksfall på jobbet och allt svartnade för ögonen. Fick komma hem och ringde BM. Hon sa att jag inte druckit tillräcklig med vatten därför fått blodtrycksfall. Blev rekommenderad vätskeersättningstabletter men herregud det är så svårt att dricka allt som smakar ngt :(

Senaste dagarna har försökt dricka vatten med is i och det funkar en anning bättre men så fort jag reser mig eller anstränger mig en anning blir jag yr igen och det börjar svartna för ögonen.

Vet inte hur jag ska klara av jobbet + 1 h, 25 min pendeltid varje dag. Jag har inte berättat att jag är gravid på jobbet och vill avvakta tills 1:a trimesten är över.

Ni som har haft liknande besvär hur har ni klarat av att jobba? Blir det verkligen bättre efter 1:a trimestern?

Tar tacksam emot alla råd!

• Svar på tråden Ni som har illamående och kräkningar hur orkar ni jobba?
  • svansmamman

Nu har jag inte mått konstant dåligt på det sätt du har, däremot har jag mått dåligt väldigt många eftermiddagar. För mig har måendet blivit sämre och sämre från vecka 8 och framåt. Jag är nu i vecka 18.

Gräddfil, clementiner och pyttelite kallt vatten i taget har varit min räddning. Och att ligga på min högra sida och halvt sitta upp med överkroppen.

Att må sådär konstant är inte hållbart. I mina öron låter det som att du borde bli sjukskriven, i vart fall tills vecka 12 då många börjar må bättre. Prata med din barnmorska och förklara hur dåligt du mår. Det är nog att bara överleva när man mår sådär, man ska inte förväntas klara av något annat.

Jag hoppas att du snart mår bättre!

• Themis

Jag hade spyan i halsgropen 24/7 v 7-15 men sen lättade det.

- Du behöver hålla blodsockret uppe. Ät kolhydrater, de är lättare för levern att hantera än fett och protein.
    Den är just nu upptagen med att bryta ner alla krångliga graviditetshormoner och sköter inte sitt vanliga jobb, det är därför du mår illa.

-Ät lite åt gången, inte vanliga måltider utan ett par tuggor varje timme under din vakna tid.
    Kex/skorpor, kalla vindruvor, piggelin är klassiker för de med mest illamående.
    Helst en munfull av något redan innan du går ur sängen på morgonen.
    Jag åt sedan en sockerkaramell, ett kex eller en bit frukt med lite vatten varje timme.

-Och så mindre måltider på kvällen som potatissoppa med en klick creme fraiche, en bit kall grillkyckling med lite ris osv. Frys in och gör minimatlådor. Håll det enkelt just nu och känn efter var gränsen går.

-Tugga tugga tugga allt flera gånger, även dryck, för levern är ett slött organ som bara jobbar fullt ut när vi tuggar och samtidigt får in kolhydrater i systemet. Då går det signal till den att varva upp och jobba 100%. 

På det viset slapp jag kräkas mer än några gånger, även om jag mådde illa konstant. Prova och se om det kanske hjälper dig med lite.

Det finns de som mår illa precis hela graviditeten men det är ovanligt och heter hyperemesis- alltså överdrivet mycket kräkningar, på ren svenska. Då kan man bli inlagd med dropp, en vän till mig blev det tre gånger med första barnet. Men vi ska väl hoppas att du slipper det. Ta en vecka i taget bara.

Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Sisisisi

Jag orkade inte jobba. Eller det funkade inte i mitt jobb att jag behövde kräkas titt som tätt så jag blev sjukskriven. Hade inte heller tänkt berätta så tidigt, men vad gör man :)

Det blev bättre sen och jag kunde gå tillbaka till jobbet, minns inte vilken vecka. För nästan alla blir det ju bättre, men jag har hört någon enstaka som haft illamående och kräkningar under typ hela graviditeten och blivit inlagd då och då för att få vätska upp sig.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • S23

Jag var sjukskriven nästan två månader.

Se till att få träffa läkare på mvc och förklara varför du inte klarar av att arbeta.

Har dj tappat vikt? Har de tagit prover på exempelvis kalcium?

• fjanten

Blev sjukskriven och inlagd med dropp. Sedan lergigan comp och primperan dagtid och lergigan inför natten. Repeat. Men då var det illamående och kräkningar dygnet runt, och inte ens vätska fick jag behålla. Oavsett tycker jag du ska sjukskriva dig och prova få primperan utskrivet och se om det hjälper.

• Ingetnamn123
    S23 skrev 2022-01-08 19:16:48 följande:

Jag var sjukskriven nästan två månader.

Se till att få träffa läkare på mvc och förklara varför du inte klarar av att arbeta.

Har dj tappat vikt? Har de tagit prover på exempelvis kalcium?

Ja, jag har gått ner 2kg. De tog prover på järndepåer och sköldskörtelhormoner men inte på kalcium. Jag kan ha brist på kalcium äter ju knappt något med näringsvärde känns det som. Äter hårda gröna päron, isbergssallad, morötter, tuc kexer, ibland kokt pasta eller kokt potatis, ibland bröd och kan tvinga i mig vatten med is men inte mer än så:(

Jag tänker ringa BM på måndag och berätta att lergigan comp har inte hjälp heller. Jag får se om dem kan tänka sig sjukskriva mig ett par veckor.
  • S23
    Ingetnamn123 skrev 2022-01-08 20:06:10 följande:

Ja, jag har gått ner 2kg. De tog prover på järndepåer och sköldskörtelhormoner men inte på kalcium. Jag kan ha brist på kalcium äter ju knappt något med näringsvärde känns det som. Äter hårda gröna päron, isbergssallad, morötter, tuc kexer, ibland kokt pasta eller kokt potatis, ibland bröd och kan tvinga i mig vatten med is men inte mer än så:(

Jag tänker ringa BM på måndag och berätta att lergigan comp har inte hjälp heller. Jag får se om dem kan tänka sig sjukskriva mig ett par veckor.

Nästa vecka kan du ju vara hemma oavsett utan sjukintyg.

Se till att du faktiskt får träffa en läkare. Låt inte en bm neka dig det
  • Kvittning

Jag bytte plats så att jag satt närmast toaletten och sedan så ställde jag också mindre krav på mig hur mycket jag skulle kunna prestera. Och sov i princip från det jag kom hem från jobbet tills det var dags att gå igen dagen efter. 

Med barn 2 när jag behövde kunna ta hand om ett barn efter jobbet också och inte kunde sova all tid hemma så var jag sjukskriven på 50% fram till vecka 20 när mitt illamående har släppt något så att jag "bara" kräks sådär en 4 gånger om dagen och jobbade då också mestadels liggande i sängen. 

Hade jag inte haft ett kontorsjobb hade jag nog inte kunnat jobba alls. 

• Ingetnamn123

Tack alla som kommenterade och berättade hur ni själva haft eller kom med råd. Det känns lite bättre när man vet att man inte är ensam om det och hoppas verkligen att det ska gå över snart.

Svar på tråden Ni som har illamående och kräkningar hur orkar ni jobba?