• Matilda03

    6-årig son med autism slåss

    Hej,

    Min son är 6 år och har autism. Han bor halvtid hos mig och halvtid hos sin pappa, vi har även en dotter som är 4 år. När han blir upprörd så slår han lillasyster, mig och jag tror även pappa ibland. Drar i håret, biter, slåss, river. Inget problem på skolan. Han har inte gjort såhär så länge, kanske 4-6 v.

    Det går inte att prata med honom och säga att han inte får göra så, iaf får det honom inte att sluta i stunden. Möjligen kan man säga det efteråt men kan inte se framför mig att det skulle ändra på nåt när han blir upprörd. Det kan han bli över lite av vad som helst, tex att vi tog fel buss, att saker inte blev som planerat, att han inte kan bestämma vad han vill etc.

    Jag brukar antingen säga till honom, ta bort honom/hans hand, särskilt om det är på lillasyster eller bli arg eller ledsen. Men inget av det hjälper. Vet inte heller hur jag ska förebygga såna situationer.

    Några tips? (Just utifrån att han har autism också)

  • Svar på tråden 6-årig son med autism slåss
  • nirakanna2

    Vad har han för andra uttrycksmöjligheter för sina känslor,? Vår son var utåtagerande tills han kunde uttryck nyanserade känslor verbalt. Vi jobbade jättemycket med känslor och fick mycket gott ut av det.

  • Mortiscia80

    Han behöver hitta andra vägar att hantera sina känslor. Det spelar ingen roll hur många gånger man säger åt någon att sluta med ett negativt beteende om de inte vet vad det finns för alternativ.

  • tulpanis
    nirakanna2 skrev 2022-04-22 22:19:39 följande:

    Vad har han för andra uttrycksmöjligheter för sina känslor,? Vår son var utåtagerande tills han kunde uttryck nyanserade känslor verbalt. Vi jobbade jättemycket med känslor och fick mycket gott ut av det.


    Hur jobbade ni med det? Vår son skulle verkligen behöva lära sig uttrycka känslor mer. Han har autism nivå 2. 
  • Illusioner74

    Jag har ett barn på 5 år som har ADHD och autism (nivå 1).
    För oss är det enda som hjälper att traggla, att ha samtal med barnet om de kaos-situationer som uppstår, kväll efter kväll. Vi följer alltså upp VARENDA kaos-situation som uppstår (med kaos-situation så menar jag de allvarligaste situationerna då barnet använder våld mot en annan människa, mot sig själv, eller mot egendom). Just i stunden när kaos-situationerna pågår så är det i princip inte möjligt att nå barnet, därav dessa samtal med barnet i lugn och ro på kvällen. Dessa samtal hjälper barnet att få syn på sig själv, tänka på hur det blev för den andra personen, tänka på vad man kunde gjort istället. För oss är detta det enda som funkar över tid. Det ger inte effekt efter bara ett samtal, utan man måste alltså hålla på och traggla med detta över tid. Det kräver väldigt mycket av oss föräldrar, men tack och lov har vi bara ett barn och lägger allt vårt krut på hen.

  • nirakanna2
    tulpanis skrev 2022-08-10 22:17:48 följande:
    Hur jobbade ni med det? Vår son skulle verkligen behöva lära sig uttrycka känslor mer. Han har autism nivå 2. 
    Vi googlade fram bilder på olika  ansiktsuttryck och skrev ut så vi kunde träna på vem som var arg/glad förvånad, hur tror du han känner sig, kan du se arg ut etc. Både känna igen och uttrycka fler och fler känslor
Svar på tråden 6-årig son med autism slåss