4BarnÅenCocaCola skrev 2022-01-09 18:56:12 följande:
Småblödningar och konstigt vul i v 10
Fick i fredags en blödning som avstannade. Idag kom det återigen en blödning, v 9+4, och jag åkte in till akuten och fick göra vul. Har haft lite molvärk och ont över blygdbenet men inget alarmerande.
Iaf: första läkaren fick inte till inställningarna på ultraljudsapparaten utan fick ta hjälp av kollega. Inte heller hon fick till någon bra bild och det var väldigt svårt att se något överhuvudtaget. De bökade runt som f*n kan jag säga och det var inte bekvämt
//
. Man såg till slut en graviditet, en hinnsäck som verkar fin och ett väldigt suddigt foster men lyckades inte avgöra huruvida det fanns hjärtslag eller inte. Vid mätning uppmättes fostret till 6+6, vilket ju är på tok för litet. Måttet var väl kanske inte helt tillförlitligt när sikten var så himla dålig dock. Själv frågade jag mest en massa om missfall och har tagit för givet att det kommer sluta illa medan läkarna verkade betydligt mer positiva och sa att hoppet absolut inte var ute och att man inte hittade någon pågående blödning vilket var bra. Ska åter till gyn om två veckor.
Nu undrar jag förstås om någon annan har varit med om att ett vul varit så här svårt att utläsa och isf hur det gick? Ska jag våga hoppas lite eller ska jag känna mig säker på att börja blöda mer inom kort? Har inte blött något mer sen imorse.
Jag har tyvärr ingen personlig erfarenhet av ett så oklart VUL. Däremot tänker jag att det förmodligen inte kommer göra dig gott att gå runt och bara invänta en blödning och missfall eller nästa VUL. Du kommer förmodligen inte känna dig mindre ledsen OM det händer bara för att du ställt in dig på det.
Jag tycker du ska fokusera på det besked läkarna lämnade, dvs att det inte alls behöver vara kört och att det är positivt att de inte hittade någon pågående blödning (samt att undersökningen var tämligen oklar till att börja med och att resultatet inte var särskilt tillförlitligt). Skulle det sluta i ett missfall är det såklart jättetråkigt och tufft, men det kommer det vara oavsett hur mycket du ställt in dig på det eller ej.
Jag fick tre missfall/MA innan min nuvarande graviditet och har haft katastroftankar samtliga gånger, även denna graviditet där det inte ens funnits något att oroa sig över. Det har lett till att jag spenderat de senaste typ tre månaderna åt att oroa mig och först nu, efter RUL, inser halvt panikartat att jag ju faktiskt är gravid och att det kommer en bebis till oss om några månader.
De gånger jag ställt in mig på missfall, och det också slutat i det, har jag ändå varit superledsen och jag har inte gynnats alls av att ha oroat mig så mycket innan.
Jag håller verkligen alla tummar för att det inte kommer någon mer blödning och att du får positiva besked vid nästa besök om två veckor! <3