• Anonym (Ts)

Inte köpt barnvagn än vecka 36, fler?

Börjar få lite panik för det är inte så långt kvar nu..

Har varit lite rädd för att köpa för mycket eftersom allt har känts lite osäkert hela graviditeten (risk för sent missfall eller att föda för tidigt) men nu är jag i vecka 36 (35+3). Ska dessutom föda med planerat snitt, har inte fått datum än men det blir mellan 1-2 veckor innan BF 10/2.

Det här är mitt tredje barn så jag har redan en del grejer sen innan fast kläder var det lite dåligt med eftersom jag har två flickor och väntar en pojke nu. Som tur är har jag fått ganska mycket av en kompis + en del på babyshower i slutet av November.

Men barnvagn och skötbord behövs fortfarande .. Fler som är sent ute med sånt? Tips på bra märken? Blir nog en begagnad..

Har tyckt att tiden går långsamt men nu känns det nästan som att det går för snabbt och jag känner mig knappt förberedd.. Fortfarande rädd för allt som kan gå fel men nu måste man ju ändå se till att allt blir klart.

• Svar på tråden Inte köpt barnvagn än vecka 36, fler?
  • Ebo88

Vi köpte barnvagn sent (ny). Vi beställde den i v.28 och det var 5-10 veckors leveranstid. Vi kunde även välja att inte hämta ut den men då skulle vi betala 1000kr i deposition.

Vi var osäkra just pga vingar förlorat två barn 2017 och 2018 i v.25.

Nu födde jag för tidigt i v.34+1 pga för tidig vattenavgång och vagnen hade kommit in till butiken dagen innan, så min sambo hämtade ur vagnen medan vi låg på neo. Det mesta hade vi innan som vi hade köpt första graviditeten så sambon tog upp allt det från källaren innan vi kom hem från neo.

Är gravid i v.21+2 nu och vi har inte tänkt på vagn än. Allt annat har vi sedan förra barnet .

Förstår din rädsla men jag tror att allt kommer gå bra för dig.

För övrigt så tycker jag att emmaljunga är en bra vagn.

• Anonym (I)

Man behöver varken vagn eller skötbord dom första veckorna. Funkar utmärkt att byta någon annanstans och bära i sjal.

• Anonym (Maja)

Jag var också orolig och köpte allt jättesent. Man klarar sig utan att köpa de sakerna i förväg. Det går att byta blöja var dom helst som soffa, säng etc.

Man kan också bära ett barn i sjal. Det går fort att köpa en vagn i efterhand när barnet är här.

• Anonym (Mamma)

Det går nog bra :) När det gäller märken finns många dugliga, vi köpte ett helt paket på Jollyroom för under 5000:-, sittdel, liggdel och babyskydd ingick, alla tre kompatibla med själva hjulstommen. Man måste inte ha Buggaboo och andra som ingår i den där märkeshetsen.

• Anonym (Lisa)

Det går  att ordna allt efter man kommit hem. 

Angående din oro så är det ytterst sällsynt i Sverige att barn avlider vid födseln eller strax innan. 

• nernu

Jag hade en jobbig graviditet så jag hade helt enkelt inte lust att köpa saker. Sen helt plötsligt i typ vecka 35 fick jag panik och vrålade åt min man att vi måste åka och köpa allt idag! Haha. Köpte till exempel en spjälsäng som har flyttats runt och tagit upp plats men aldrig använts av något barn. Andra saker som jag inte tyckte var nödvändiga innan fick min man köpa på väg hem från bb för att jag insåg att det vill vi verkligen ha. Så dumt det kan bli.

• Anonym (guldsked)

Jag köpte en gammal Emmaljunga på Blocket att slaska runt med på vintern,. bytte sedan upp mig till en fin ny-begagnad Teutonia framåt våren.

Bugaboo tycker jag ärligt talat är för folk med mer pengar än hjärna.

• Anonym (Ts)

Tack för svaren :)

• svansmamman

Nu är jag inte lika långt gången som du men för oss kommer det bli en vagn från antingen Emmaljunga eller UPPababy. Min sambo propsade på att åka ut till en stor butik där vi spenderade typ två timmar åt att testköra, klämma och känna på diverse vagnar haha. Vi fastnade för de två märkena. Vi avser köpa ett babyskydd som passar till vagnen och det finns inte så många babyskydd som är krocktestade i sidorna, så det kommer delvis få styra vagnvalet. 

Som övriga skrivit löser sig allt och ni kommer säkerligen klara er utan de grejerna den första tiden ändå. Glad

• Anonym (A)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-01-11 15:16:18 följande:
    Det går  att ordna allt efter man kommit hem. 

Angående din oro så är det ytterst sällsynt i Sverige att barn avlider vid födseln eller strax innan. 
    Håller med
Svar på tråden Inte köpt barnvagn än vecka 36, fler?