• Thu 13 Jan 2022 18:56
    9690 visningar
    4 svar
    4
    9690

    Ultraljud tvillingar??

    Hej! Idag var vi på ultraljud hos en väldigt otrevlig barnmorska. Dem såg ett hjärta slå och mätte det till vecka 6+3, men hon såg två gulesäckar dock bara ett foster. Kan där ändå finnas två och att det är för tidigt att se den? Eller ligger den bakom den andra? Hon sa bara ?jag har ingen förklaring till varför du skulle ha två gulesäckar?. Allt låg i samma fostersäck.

    Har nu bokat privat ultraljud om 3 veckor för att se. Men vad tror ni?

  • Svar på tråden Ultraljud tvillingar??
  • Tue 18 Jan 2022 10:45
    #1

    Ingen? 

  • Wed 26 Jan 2022 01:18
    #2

    Sannolikt kan du graviditet börjat som en tvilliggraviditet men bara ett foster klarade sig. Såg hon bara ett hjärta så är det nog bara ett hjärta. Det är väldigt ovanligt att de "missar" fler foster.
    Däremot skulle jag byta BM om jag var du, om du redan nu upplever henne som otrevlig kommer det blir jobbigt för dig under fortsatt graviditet.

  • Wed 26 Jan 2022 11:15
    #3

    Jag hade så, och det var en tvillinggraviditet där ena fostret inte utvecklades.
    Vid nästa ultraljud några veckor senare var det borta. 

  • LFF
    Tue 1 Feb 2022 11:16
    #4
    Hhhhhhh12333 skrev 2022-01-13 18:56:31 följande:
    Ultraljud tvillingar??

    Hej! Idag var vi på ultraljud hos en väldigt otrevlig barnmorska. Dem såg ett hjärta slå och mätte det till vecka 6+3, men hon såg två gulesäckar dock bara ett foster. Kan där ändå finnas två och att det är för tidigt att se den? Eller ligger den bakom den andra? Hon sa bara ?jag har ingen förklaring till varför du skulle ha två gulesäckar?. Allt låg i samma fostersäck.

    Har nu bokat privat ultraljud om 3 veckor för att se. Men vad tror ni?


    Det är inte helt ovanligt att kroppen släpper två ägg, alternativt att ett ägg delar sig tidigt efter befruktningen men bara ett embryo tar sig. Att denna BM inte verkar ha koll på detta är skrämmande. 

    Det kan även vara så att ultraljudet var lite för tidigt för att båda embryon skulle ha hjärtaktivitet och synas. På en ren tvåäggsgraviditet kan ju äggen släppas olika dagar och därmed befruktas olika dagar.

    Lycka till med graviditeten och uppdatera gärna efter nästa ultraljud med vad som hänt! Hjärta
Svar på tråden Ultraljud tvillingar??