• Anonym (Camilla28)

Barn mot sin vilja??

Hej,

Har en fråga som säkert kan uppröra en del eller väcka en del känslor, men tänker ändå att alla får tycka och tänka vad man vill. 
    Har en fråga till er som blivit oplanerat gravida och som ändå bestämt er för att behålla barnet eller skaffat barn trots att ni kanske inte ville det.

Undrar om det finns personer här som valt att behålla barnet trots att det inte var planerat eller något ni ville (när graviditeten uppstod)? t.ex. om barnet inte var planerat men inte kan tänka er att göra en abort (kan vara av medicinska eller religiösa skäl eller vad som helst).

Kan man älska ett barn man väljer att behålla trots att man inte vill ha barn eller barnet inte stod på "kartan" så att säga? Eller trots avsaknaden av barnlängtan?

Ni som trodde att ni ville ha barn men sen kanske ändrar er under graviditeten, hur kändes det när ni fullföljde den?

Min fråga är väl egentligen om man kan börja älska ett barn trots att man inte ville ha barn eller planerade att skaffa barn men blev oväntat/oplanerat gravid. Och kom dom känslorna sen under graviditeten eller efter födseln? Eller finns ni som rentav ångrar att ni gick hela vägen, och hade önskat att ni inte skaffat barn?

Jag tänker att för män blir det ett lite enklare val isåfall, eftersom ni inte behöver vara närvarande för barnets skull för ändå mamman som ammar. Men som mamma blir man ju fast med barnet... (om man nu inte adopterar bort det eller ger det till en fosterfamilj t.ex.).  
    Tänker bara att det är lättare val för män att inte vara närvarande än för kvinnan. Eller finns det kvinnor här som kanske rentav ångrar sitt val och låtit pappan ta hand om barnet istället? :) hoppas det kan bli en öppen diskussion utan några dömande kommentarer om det ena och andra:).

• Svar på tråden Barn mot sin vilja??
  • Anonym (E)

Vad hände med den andra tråden?

• Embla twopointoh

Jag blev inte glad alls när jag insåg att jag var gravid med nummer fem. Vi blev gravida trots skydd, och jag hade stora planer och drömmar med vad jag skulle göra de närmsta åren nu när den yngsta kommit ur småbarnsåren, och ett barn till satte käppar i hjulet för allt det. Abort var aldrig ett alternativ för mig, men jag var väldigt ledsen under några veckor efter beskedet. Jag skrev listor med alla plus-sidor det skulle innebära med ett barn till, och sakta men säkert började jag se fram emot en bebis. När hon väl kom var hon både önskad och älskad, faktum är att så inne i "bebisbubblan" var jag, där jag inte kunde se mig mätt på den ljuvliga varelsen, så inne i den bubblan eller så mycket har jag aldrig känt för något av de andra barnen.

Så ja, man kan älska ett barn även om det från början inte var planerat eller ens önskat.

• Anonym (Stina)

Att ha möjlighet att planera sina graviditeter är något väldigt nytt. Självklart uppstod inte moderskärlek med p-pillret på 60-talet. :)

Jag har två barn. Båda oplanerade. Älskat dem från jag kissade på stickan.

Tror du tänker lite för svartvitt. Oplanerade barn kan såklart ibland vara en katastrof men det kan lika gärna innebära en otrolig lycka.

• Anonym (Leonie)

Jag blev gravid av våldtäkt och försökte förneka det ganska länge. När jag väl skulle göra abort var jag så långt gången att jag inte klarade av att svälja något piller. Jag är religiös men det var nog mest på grund av att jag insåg barnets storlek som jag inte klarade av det. Imorgon är jag i vecka 32 och jag älskar detta barn även om jag valt att adoptera bort det och föda med kejsarsnitt.

Svar på tråden Barn mot sin vilja??