• Anonym (Fröken W)

    Älska styvbarnet?

    Min barnlösa väninna menar att man ska älska styvbarnet som sitt eget och inte göra någon skillnad.Är det så det är i livet?

  • Svar på tråden Älska styvbarnet?
  • Anonym (Nej)

    Nej, så fungerar det inte i verkligheten. Det är nog de biologiska föräldrarnas rosa dröm att styvföräldern ska älska deras barn som sitt eget. Kärlek är inte något man kan tvinga fram från andra människor. Man kan inte ställa som krav att någon ska älska en annan människa. De flesta respekterar sina styvbarn och det är allt man kan kräva av en styvförälder. Det finns säkert styvföräldrar som hävdar att de minsann älskar sina styvbarn precis lika mycket som sina egna barn men det är i 99% lögn. 

  • Anonym (www)
    Anonym (Fröken W) skrev 2022-01-15 00:23:34 följande:
    Älska styvbarnet?

    Min barnlösa väninna menar att man ska älska styvbarnet som sitt eget och inte göra någon skillnad.Är det så det är i livet?


    "Ska" man man inte säga, vare sig det handlar om bonusbarn eller egentligen några andra människor heller. 

    Inte göra någon skillnad på bonus och egna barn är en helt annan fråga. Det handlar om hur man löser det rent praktiskt i en ny familjekonstellation. Hur man bygger upp trivseln/atmosfären. Man vill att alla ska känna sig trygga i det nya hemmet (antar jag) och då är det här en viktig del- men det beror på vad man menar med "inte göra skillnad". 
    Jag lever själv i en bonusfamilj. Mina barn har en fungerande förälder till, medan mina bonusbarn inte har det. Mina barn har därmed kunnat bo varannan vecka, har bra stöd i båda hemmen, medan bonusarna mest bor hos oss (lite olika grad) och de har alltid något vidare stöd från den andra föräldern eftersom den har svårt att styra upp sitt eget liv. 
    Det är klart att våra barn inte riktigt lever under samma premisser (p.g.a ovanstående) och det förstår de, men hemma hos oss vill vi att alla (oavsett hur ofta de är här), ska känna att det är deras hem lika mycket, oavsett vems barn de råkar vara. 

    Jag kan ärligt säga att jag älskar mina bonusar, och det har inte tagit tid alls att känna så, men jag tror att det har att göra med att de haft det så tufft hos sin andra förälder. Jag har verkligen ömmat för dem, och önskat att de ska känna att vad som än händer därborta så har de alltid oss och de kan alltid vara här. I nuläget bor två av bonusarna hos oss på heltid sedan en tid tillbaka och det är inget problem alls. 
    Dock är det självklart för alla våra ungdomar att vi eller min partner är en bonusförälder och inte en förälder. 
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Fröken W) skrev 2022-01-15 00:23:34 följande:
    Älska styvbarnet?

    Min barnlösa väninna menar att man ska älska styvbarnet som sitt eget och inte göra någon skillnad.Är det så det är i livet?


    Naturligtvis inte. Hon lever i nån löjlig fantasi, låter som en som sett för många romantiska filmer....

    Nej, man måste inte "älska" styvbarn. Man måste däremot respektera och bemöta hövligt, precis som med vilken person som helst. Och man gör inte skillnad på barn om man har egna, dvs ger förmåner som de andra inte får. Om man dessutom tycker om sina styvbarn en del (får man iaf hoppas) så är det alldeles lagom. Man kan få riktigt starka band till ett styvbarn men "älska", det gör man mest med sina egna barn.
  • Anonym (H)
    Anonym (Fröken W) skrev 2022-01-15 00:23:34 följande:
    Älska styvbarnet?
    Min barnlösa väninna menar att man ska älska styvbarnet som sitt eget och inte göra någon skillnad.Är det så det är i livet?
    Så typiskt en barnlös att uttala sig så kategoriskt och naivt. Vadå ska älska? Vissa tar till sig styvbarn som sin egna, andra inte. Egna barn är ändå alltid något helt annat.
  • Anonym (Mor)
    Anonym (Fröken W) skrev 2022-01-15 00:23:34 följande:
    Älska styvbarnet?
    Min barnlösa väninna menar att man ska älska styvbarnet som sitt eget och inte göra någon skillnad.Är det så det är i livet?
    Nej, man kan aldrig säga att någon _ska_ älska en annan.

    Däremot ska barnen i ett hem behandlas rättvist.
  • Anonym (Fröken W)

    Jag hade blivit rädd om jag träffade ny partner och hans villkor var att jag måste älska hans barn.Det fungerar inte ens alltid att leva i styvfamilj.

  • Anonym (Styvbarn)

    Man ska försöka att älska sitt styvbarn som sitt eget, det tycker jag absolut, den skyldigheten har man gentemot det lilla barnet i detta. Jag är själv ett skilsmässobarn, min nya styvmamma älskade mig som sin egen, även efter hon fick egna barn. Tack vare den fantastiska kvinnan fick jag en relation med mina syskon och en trygg uppväxt, min biologiska pappa älskade mig däremot inte som sin egen.

    Jag har inga styvbarn ännu, är fortfarande gift med den biologiska pappan. Men om dagen skulle komma, då välkomnar jag hela paketet med man och bonusbarn som jag skulle försöka göra allt för.

  • Anonym (Fröken W)
    Anonym (Styvbarn) skrev 2022-01-15 08:48:33 följande:

    Man ska försöka att älska sitt styvbarn som sitt eget, det tycker jag absolut, den skyldigheten har man gentemot det lilla barnet i detta. Jag är själv ett skilsmässobarn, min nya styvmamma älskade mig som sin egen, även efter hon fick egna barn. Tack vare den fantastiska kvinnan fick jag en relation med mina syskon och en trygg uppväxt, min biologiska pappa älskade mig däremot inte som sin egen.

    Jag har inga styvbarn ännu, är fortfarande gift med den biologiska pappan. Men om dagen skulle komma, då välkomnar jag hela paketet med man och bonusbarn som jag skulle försöka göra allt för.


    Hade du ingen egen mamma som älskade dig?Kärlek ska kännas naturligt inget tvång.Jag tycker att det räcker att man visar hänsyn och är en bra vuxen .
  • Anonym (Styvbarn)
    Anonym (Fröken W) skrev 2022-01-15 08:53:55 följande:

    Hade du ingen egen mamma som älskade dig?Kärlek ska kännas naturligt inget tvång.Jag tycker att det räcker att man visar hänsyn och är en bra vuxen .


    Jodå, mamma älskade mig på sitt egna sätt. Men mamma var missbrukare och då kommer drogerna före barnet, det är bara så. Min styvmamma älskade inte bara mig, hon gjorde allt för hjälpa min mamma och säkerställa att jag hon fanns kvar i mitt liv på något sätt. Om alla var lika goda som hon hade världen varit fantastisk. Ingen tvingade henne att älska mig.
  • Anonym (Fröken W)
    Anonym (Styvbarn) skrev 2022-01-15 08:57:51 följande:

    Jodå, mamma älskade mig på sitt egna sätt. Men mamma var missbrukare och då kommer drogerna före barnet, det är bara så. Min styvmamma älskade inte bara mig, hon gjorde allt för hjälpa min mamma och säkerställa att jag hon fanns kvar i mitt liv på något sätt. Om alla var lika goda som hon hade världen varit fantastisk. Ingen tvingade henne att älska mig.


    Din styvmamma tyckte synd om dig eftersom du var litet barn och inte hade en bra fungerande mamma i ditt liv.Jag förstår,hon var en bra styvförälder verkligen.
  • Anonym (Lo)
    Anonym (Fröken W) skrev 2022-01-15 08:59:49 följande:

    Din styvmamma tyckte synd om dig eftersom du var litet barn och inte hade en bra fungerande mamma i ditt liv.Jag förstår,hon var en bra styvförälder verkligen.


    Och du har uppenbarligen fått alldeles för lite kärlek i livet eftersom du är så bitter att du måste försöka förminska andras upplevelser.
  • Anonym (Fröken W)
    Anonym (Lo) skrev 2022-01-15 09:12:28 följande:

    Och du har uppenbarligen fått alldeles för lite kärlek i livet eftersom du är så bitter att du måste försöka förminska andras upplevelser.


    Älskar du dina styvbarn?
  • Anonym (Lo)
    Anonym (Fröken W) skrev 2022-01-15 09:20:57 följande:

    Älskar du dina styvbarn?


    Jag har inga styvbarn. Och hade jag det hade jag i bästa fall älskat dem som jag kan älska kompisars barn. Jag har svårt att se att jag skulle kunna älska någon annans barn som mina egna.

    Jag har dock inga problem med att det finns ANDRA människor som älskar sina styvbarn som sina egna. Förstår inte varför det skulle vara omöjligt att acceptera?
  • Anonym (Det kan man)

    Har inga egna barn, kan ej heller få. Älskar min styvdotter något väldigt. Naturligtvis är det inte som ens eget barn (Vilket många av nån anledning vill påpeka i tid och otid). Men jag älskar henne ändå. Utom när hon "lånar" mina kläder, då älskar jag henne lite mindre.

    Har känt henne sedan hon var 8, hon är 20 nu.

  • Anonym (Fröken W)
    Anonym (Lo) skrev 2022-01-15 09:24:13 följande:

    Jag har inga styvbarn. Och hade jag det hade jag i bästa fall älskat dem som jag kan älska kompisars barn. Jag har svårt att se att jag skulle kunna älska någon annans barn som mina egna.

    Jag har dock inga problem med att det finns ANDRA människor som älskar sina styvbarn som sina egna. Förstår inte varför det skulle vara omöjligt att acceptera?


    Det finns säkert dom som gör det och det är väl underbart så länge alla mår bra.
  • Ess
    Anonym (Fröken W) skrev 2022-01-15 00:23:34 följande:
    Älska styvbarnet?
    Min barnlösa väninna menar att man ska älska styvbarnet som sitt eget och inte göra någon skillnad.Är det så det är i livet?
    Du får se vad hon säger när hon väl har både egna barn och särkullar, eller enbart särkullar. Tror inte hon ser det på samma sätt då.

    Det går inte att jämföra egna och andras ungar, de spelar verkligen inte i samma liga.

    Jag älskar mina egna och gillar inte särkullarna något vidare, försöker undvika träffa dem så mycket det går. Är och har alltid varit artig och korrekt när jag träffat dem däremot.
  • sextiotalist

    Din barnlösa väninna lever i det ljusblå.

    Jag tycker väldigt mycket om sambons äldsta barn, älskar vårt gemensamma. Det är inga problem. Det innebär inte att jag inte finns till för dom. Men vi har en annan, inte mindre viktig, relation

  • Anonym (Jo)
    sextiotalist skrev 2022-01-15 09:37:39 följande:
    Din barnlösa väninna lever i det ljusblå.
    Jag tycker väldigt mycket om sambons äldsta barn, älskar vårt gemensamma. Det är inga problem. Det innebär inte att jag inte finns till för dom. Men vi har en annan, inte mindre viktig, relation
    Samma här
Svar på tråden Älska styvbarnet?