• 2kids

    Psykisk ohälsa pga jobb

    Vid arbetsskador (fysiska) kan man ju få ersättning för det, vad jag förstått. Vad händer när du blivit ?knäckt? av jobbet psykiskt? Jag mår dåligt inför att gå till jobbet varje dag. Har blivit mkt korttidsfrånvaro. Kan inte omplaceras eller få andra uppgifter för ?det funkar inte så?. Kommunen tar inte vara på en/kompetenser som finns. Det är bara att söka annat. Vilket inte är så lätt.

    Ngn som vet om det finns möjligheter för ?hjälp? när man hamnat i liknande sits som min?

  • Svar på tråden Psykisk ohälsa pga jobb
  • Anonym (P)
    2kids skrev 2022-01-15 21:00:00 följande:

    Ligger mkt under du säger?


    Akassan är 80% av lönen ungefär. Jag fick kass Akassa pga tidigare sjukskrivning.
  • Anonym (Vet)

    Jag har nog inga tips som jag kan ge dig ang jobb.. däremot så vill jag bara säga att jag förstår känslan till 100%. att jobba på fritids är kul men såå fruktansvärt dränerande på energi och ork....

    Jag själv är i ett vägskäl där jag vet att jag inte kan fortsätta med detta jobb pga hyr det får mig att må.. men jag vet heller inte vad jag ska göra istället... är ju beroende av inkomsten :( fast å andra sidan är jag ju mer beroende av mig själv och att JAG mår bra...

  • 2kids

    Tack alla för att ni delar era tankar och erfarenheter!

    Psykisk ohälsa är tyvärr fortfarande inte tillräckligt för att klassas som nåt ?sjukt?. En bruten arm eller annat fysiskt är det ingen som ifrågasätter. Men syns det inte så finns det inte?

    Kämpa alla!!!

  • 2kids
    Anonym (Vet) skrev 2022-01-15 22:24:54 följande:

    Jag har nog inga tips som jag kan ge dig ang jobb.. däremot så vill jag bara säga att jag förstår känslan till 100%. att jobba på fritids är kul men såå fruktansvärt dränerande på energi och ork....

    Jag själv är i ett vägskäl där jag vet att jag inte kan fortsätta med detta jobb pga hyr det får mig att må.. men jag vet heller inte vad jag ska göra istället... är ju beroende av inkomsten :( fast å andra sidan är jag ju mer beroende av mig själv och att JAG mår bra...


    Så du jobbar också på fritids?

    Ja det är (var) kul, men det har tärt ihjäl mig nästan nu. Dåliga lokaler, blivit fruktansvärt ljudkänslig, orkeslös, dåligt tålamod? Trött.

    Men man är alldeles för utbytbar. Man är oftast ingen när det väl hamnar i detta läget. Tyvärr.

    Vad är ditt steg nu?
  • Anonym (Vet)
    2kids skrev 2022-01-15 22:47:54 följande:

    Så du jobbar också på fritids?

    Ja det är (var) kul, men det har tärt ihjäl mig nästan nu. Dåliga lokaler, blivit fruktansvärt ljudkänslig, orkeslös, dåligt tålamod? Trött.

    Men man är alldeles för utbytbar. Man är oftast ingen när det väl hamnar i detta läget. Tyvärr.

    Vad är ditt steg nu?


    Helt ärligt så vet jag inte riktigt.. pluggar 50% på sidan av till biblioteketarie pga vill bort från alla konflikter och allt tjafs..

    Skulle vilja starta eget med något kreativt dom fokus men just nu orkar jag inte tänka längre än näsan räcker...
  • 2kids

    Skönt med iaf ngt som bryter av?

    Det är svårt när livet är så beroende av ekonomin?

  • Anonym (Vet)
    2kids skrev 2022-01-17 07:06:52 följande:

    Skönt med iaf ngt som bryter av?

    Det är svårt när livet är så beroende av ekonomin?


    Både ja och nej... den som pluggar vet att oavsett % på pappret så krävs minst 100% ändå om inte mer..

    Ja det är tufft.. jag tjänar mindre pengar än vad jag egentligen borde göra på min position.. hade jag haft den lön som jag egentligen skulle haft hade jag uta tvekan gått ner i % men då skulle jag ha samma arbetabörda fast på mindre tid (förmodligen)...

    Min kropp har börjat reagera på arbetsmiljön.. har börjat få konstiga frånvaroattacker (främst när jag sover) som hittills resulterat i en bilolycka, ett brutet nyckelben och att jag bitit mig i tungan flera gånger (bitit hårt).. så något måste jag ju göra...

    Fick dessutom diagnos AD(H)D förra året... att ha ett jobb där planering och förberedelse är A och O när det är något jag har problem med gör inte saken bättre (snarare tvärto, där det är en negativspiral)... är lite sur över hur envis jag är när jag väl bestämt mig något så måste jag göra det till varje pris, hade jag vetat från början att detta inte är något för mig så hade jag kanske haft ett annorlunda liv just nu...
  • 2kids

    Usch va jobbigt!

    Ja till slut får man fysiska symtom, jag biter mig oxå när jag sover, haft sår i munnen?

    Ofta huvudvärk, värk i kroppen, trött så ögonen bokstavligen går i kors dagtid? Det är inte på ngt vis värt det, ändå kan man (jag) inte säga upp mig pga ekonomin? Min lön är den största i vårt hushåll och med fyra barn o hus o bilar så är det inte bara att säga upp sig heller. Även om det är det hälsan ber mig göra.

  • Anonym (S)
    2kids skrev 2022-01-15 22:45:41 följande:

    Tack alla för att ni delar era tankar och erfarenheter!

    Psykisk ohälsa är tyvärr fortfarande inte tillräckligt för att klassas som nåt ?sjukt?. En bruten arm eller annat fysiskt är det ingen som ifrågasätter. Men syns det inte så finns det inte?

    Kämpa alla!!!


    Det måste ju kunna dokumenteras. Annars kan alla hävda psykisk ohälsa.

    Kan du gå ner i tid, eller söka annat? Det är liksom de valen du har. Samt att söka hjälp. Och naturligtvis, se över ditt livspussel och gör nödvändiga förändringar där hemma. 
  • Anonym (S)
    2kids skrev 2022-01-17 15:58:37 följande:

    Usch va jobbigt!

    Ja till slut får man fysiska symtom, jag biter mig oxå när jag sover, haft sår i munnen?

    Ofta huvudvärk, värk i kroppen, trött så ögonen bokstavligen går i kors dagtid? Det är inte på ngt vis värt det, ändå kan man (jag) inte säga upp mig pga ekonomin? Min lön är den största i vårt hushåll och med fyra barn o hus o bilar så är det inte bara att säga upp sig heller. Även om det är det hälsan ber mig göra.


    Är alternativet att du går in i väggen? Då förlorar ni inkomst samtidigt som du inte inte kommer att orka något där hemma. 

    Det måste finnas något ni kan göra för er ekonomi, nu när ni satt er i den sits ni sitter i. Billigare boende, en bil istället för två eller billigare bilar, samt dra ner på era övriga kostnader kostnader. 
  • Anonym (X)
    Anonym (S) skrev 2022-01-17 16:02:30 följande:
    Det måste ju kunna dokumenteras. Annars kan alla hävda psykisk ohälsa.

    Kan du gå ner i tid, eller söka annat? Det är liksom de valen du har. Samt att söka hjälp. Och naturligtvis, se över ditt livspussel och gör nödvändiga förändringar där hemma. 
    Jag tror inte du förstått trots att du troligen läst tråden.
    Det spelar ingen roll hur mycket det dokumenteras, psykisk ohälsa räknas i princip aldrig som arbetsrelaterad ohälsa.
Svar på tråden Psykisk ohälsa pga jobb