• Sun 16 Jan 2022 08:28
    1877 visningar
    2 svar
    2
    1877

    Semesterdagar och föräldrapenningtillägg

    Hej!

    Det här med att 120 dagar av en föräldraledighet är semestergrundläggande - gäller det per person som är föräldraledig eller per föräldraledighet/barn?

    Om jag är hemma med barnet i ett år då tjänar jag in 9 betalda semesterdagar tack vare de där 120 dagarna. Men var händer sen när min partner tar över och är föräldraledig i fem månader sen efter att jag gått tillbaka till jobbet - tjänar han också in 9 betalda semesterdagar under sina 120 dagar av föräldraledighet eller är den rätten redan utnyttjad av mig då det gäller per föräldraledighet/barn och inte per förälder?

    Samma fundering kring föräldrapenningtillägget. Jag kommer få tillägg på 10% under sex månader från min arbetsgivare när jag är föräldraledig. Det gäller väl min partner också sen när han ska vara hemma i fem månader efter att jag gått tillbaka till jobbet och han börjar sin föräldraledighet eller?

    Hälsningar

    Jessica

  • Svar på tråden Semesterdagar och föräldrapenningtillägg
  • Sun 16 Jan 2022 08:36
    #1

    Allt du frågor om är kopplat till föräldern och inte barnet. Sen förutsätter det att din partner har rätt till bidrag via sitt kollektivavtal, det är ju inget som FK är inblandad i.

  • Sun 16 Jan 2022 08:53
    #2
    Ztrumpan skrev 2022-01-16 08:36:38 följande:

    Allt du frågor om är kopplat till föräldern och inte barnet. Sen förutsätter det att din partner har rätt till bidrag via sitt kollektivavtal, det är ju inget som FK är inblandad i.


    Tack! Då vet jag det nu.

    Ja, vi har samma arbetsgivare. Mitt kollektivavtal säger 6 månader, hans 5 månader. Så det är lungt.

    Tack för svaret!
Svar på tråden Semesterdagar och föräldrapenningtillägg