Kan man bara få anstånd med CSN om man har försörjningsstöd, inte låg inkomst av lön?
Jag blir inte klok på CSN:s regler, och hittar som vanligt inte den information jag söker på deras sida.
Vad jag ser så finns det två sätt att få nedsatt årsbelopp eller anstånd med återbetalningen.
Det ena är om man har fått sänkt inkomst jämfört med det år som årsbeloppet är beräknat på.
Det andra är vid synnerliga skäl, och det kan då vara om man har försörjningsstöd eller har förlorat sin inkomst p.g.a. coronapandemin, står det.
Men om man har en oförändrad nettoinkomst som är betydligt lägre än försörjningsstödet, men ändå inte har försörjningsstöd, som har varit ungefär likadan i flera år (alltså inte en "sänkt" inkomst) och som inte påverkats av coronapandemin. Kan man inte få anstånd då, utan är det fyra procent av inkomsten som gäller, hur låg den än är?
Jag har beräknat min preliminära inkomst till c:a 50 000 bruotto i år. Alltså inte i månaden utan för hela året. Ska jag ändå betala 4 procent på detta lilla belopp, alltså?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-16 13:49
Glömde skriva att det gäller studielån, alltså tagna mellan 1989 och 2001, när man alltid skulle betala tillbaka 4 procent av sin bruttoinkomst.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-01-17 13:55
OK nu har jag svaret:
Nu har jag svaret. CSN har gjort fel. Om man har en årsinkomst som är lägre än ett basbelopp, d.v.s. just nu 48 300 kr, så kan årsbeloppet sättas ner till 0. Detta framgår i lagtexter, men inte på CSN:s hemsida, och inte heller när man ringer dem så vet handläggarna om det. Man blir så trött.
OBS detta gäller studielånen tagna 1989-2001.