• MissWaffle

Spelar kroppen mig ett spratt?!

Ny här och försöker lära mig detta med inlägg. Tänkte kasta ut denna fundering om någon haft något liknande....

Lite kort info om "problemet".

Tog ut min kopparsprial 7 november. BM sa att jag var precis vid ägglossning då, vilket stämde med min kalender. Har loggat min mens i app från att jag tog bort p-staven (2018) och haft koll på mina perioder sedan dess. Kopparspiralen skaffade jag 2019 och nu bestämde vi att vi skulle prova med att skaffa barn. Nå väl, kopparspiralen ut, mensen kom som planerat 25 november. ÄL var runt 6 december, hade samlag runt den tiden, både före och efter. Beräknad mens skulle vara 20 december. 21 december fick jag rosa på pappret på morgonen. Sen blev det som bruna flytningar, hade det två dagar och sen försvann det ????

Min mens har varit normal före kopparspiral, var normal när jag hade den efter uttag, och nu helt udda! Har mått väldigt konstigt. Någon dag före 21 december hade jag ont, som mensvärkliknande, men det var ändå inte så som det brukar vara före mens. Efter detta så hade jag ett tag väldigt stela vader, mest om jag legat stilla, t.ex. i sängen eller soffan, och sen skulle gå, kändes som träningsvärk i vaderna! Det försvann efter en vecka. Varit extremt trött, uppblåst, gasig, trög i magen, ömma bröstvårtor och bröst. Kan inte säga om brösten växt eller inte (har stora bröst normalt, så svårt att avgöra det). Har tagit graviditetstest och det bara visat negativt.

Blir så fundersam, finns det ens en liten chans att jag kan vara gravid eller har min kropp av någon anledning helt fått fnatt?!

Pratade med BM för någon vecka sedan, hon sa att blir mensen frånvarande minst 6 månader, gör de kontroll. Annars att det kunde vara pga stress eller annat.

Kan tillägga att jag inte varit stressad, för ett år sedan var jag sjukskriven pga utmattningsdepression, nu jobbar jag normalt igen och inte ens fast livet var upp och ner, så var min mens rubbad. Idag är beräknad mensens första dag (ifall det jag hade tidigare skulle varit mens, men udda mens), men inget tecken what-so-ever på att tant röd är på gång! ????

Är inte direkt så att jag har haft eller har enorm barnlängtan. Har alltid tänkt att jag inte vill ha barn. Men nu blev vi att fundera och jag börjar acceptera att okej, kan testa och se vad som händer. Har hört om de som haft stor barnlängtan och hoppas på barn, att kroppen kan luras... Men kanske kroppen kan lura en ändå?

Någon som varit med om liknande och/eller plussat sent?

(Kan tillägga att jag även varit i kontakt med min läkare och fått lämna prover på diverse grejer pga tröttheten, som inte är sig lik mot hur jag haft tidigare pga utmattningen.)

• Svar på tråden Spelar kroppen mig ett spratt?!
  • Jag är bara jag

Det enda som skulle ge ett klart besked är att göra ett VUL. Då ser du om du mot all förmodan trots negativt gravtest ändå är gravid och läkaren ser också var i cykeln du är om du inte är gravid. Kroppen kan spela en spratt så tillvida att man kan känna sig gravid före mensen kommer fast man inte är det, men kroppen kan inte "luras" på så vis att mensen inte kommer enbart pga barnlängtan. Har man haft ägglossning och inte blivit gravid så kommer mensen nämligen och den kommer när den ska. 
    Ring och boka tid privat.

Svar på tråden Spelar kroppen mig ett spratt?!