• Nathalie009

    Apotekets graviditetstest känslighet?

    Hej!

    Jag undrar om det är något här som vet vad Apotekets gravidtetstest har för känslighet för hcg? Gäller detta test:

    www.apoteket.se/produkt/apoteket-graviditetstest-1-st-ask-246304/&gclsrc=aw.ds

    Hittar ingen info någonstans. Testade positivt med detta och 2 dagar senare var strecket lite svagare på ett annat test som används i sjukvården (analyze hcg1000 heter det testet som står ska mäta 1000IU/l som jag inte förstår hur känsligt det är?)


    People are strange.
  • Svar på tråden Apotekets graviditetstest känslighet?
  • Anonym (För)

    Står det inte något på informationsbladet som kommer med förpackningen?

    Testa tidigt test brukar ha en känslighet öl 10 mlU/ml hcg medan ?vanliga? ligger på 20-25.

    Är man inte gravid har man omkring 5 mlU/ml hcg.

  • Anonym (För)

    Det är jag som copy pasta slarvigt

    1000 lU/l är samma som 1000 ml U/ml.

    Man mäter koncentrerationen hcg i urinen.

  • Nathalie009

    Ja precis men det säger inte mig så mycket, jämfört med hur andra tester mäter? Det brukar ju stå siffror som 10, 20, 50 osv. :)


    People are strange.
  • Anonym (För)

    The hCG hormone is measured in milli-international units per milliliter (mIU/mL)

    Nu blev jag själv förvirrad och googlade fram detta. Har aldrig reflekterat över vad U står för.

  • Anonym (För)

    Jaha, då förstår jag din frågad

    Är det 1000 så är det ju 1000 istället för 20/40/50.

    Brukar man ha när man är 2-3 v gravid.

  • Nathalie009

    Ja vilket är märkligt, det stod i instruktionen att man kan testa 14 dagar efter befruktning alltså på BIM. Och det står även att testet har en känslighet på 1000IU/L. Väldigt förvirrande jag vet inte vad som menas med det. Jag antar att testet från apoteket har 20-25IE/ml men alla siffror för mig knäpp.


    People are strange.
  • Anonym (För)
    Nathalie009 skrev 2022-01-17 19:10:25 följande:

    Ja vilket är märkligt, det stod i instruktionen att man kan testa 14 dagar efter befruktning alltså på BIM. Och det står även att testet har en känslighet på 1000IU/L. Väldigt förvirrande jag vet inte vad som menas med det. Jag antar att testet från apoteket har 20-25IE/ml men alla siffror för mig knäpp.


    regionvasterbotten.se/VLL/Filer/hCG%20kasett%20och%20hCG%20Strip%20metodbeskrivning%20utg%C3%A5va%202.pdf


    Analyz hCG graviditetstest är ett snabbtest som upptäcker hCG i urinprov i ett kvalitativt format med känsligheten 40 IU/l.


    Men hittar inget om Analyz 1000... 


    Förstår att du blir förvirrad men jag gissar att IE står för internationel Enhet istället för det engelska international Unit, dvs att det är samma enhet överallt, så det är bara siffrorna som skiljer och därmed känsligheten. 

Svar på tråden Apotekets graviditetstest känslighet?