• PappaS

    Pappa med ångest över ny partner

    Hej. Jag har en fantastisk son (10 år) och vi står varandra oerhört nära. Allt har funkat med mamman/exet så gott som alltid. Gemensam vårdnad, varannan vecka, oerhört starka band. Vi har dock aldrig introducerat ev nya "dates" eller partners i sonens liv utan hållit vuxenlivet åtskilt. Nu har mamman ny partner som hon ska introducera sonen till. Jag blir så ledsen när jag tänker på att jag kan bli mindre viktig, att min son hittar "ny" familj, reser bort, gör roliga saker med en annan man osv. Det ger mig ångest som ibland blir outhärdlig. Djupt tacksam för alla tips ffrån er som gått igenom liknande. Hur tänkte ni? Hur gjorde ni? Hur kom ni vidare från de tankarna? Tack. Kärlek från mig.

  • Svar på tråden Pappa med ångest över ny partner
  • Anonym (Annica)

    Jag tror inte att du kommer att bli mindre viktig för att mamman har träffat en ny partner! 
    Du får istället se det som att sonen kommer att lära känna fler människor, och att det kanske kan berika hans liv. Han är så stor nu, och det är ändå dags att han frigör sig från dig och får input från andra håll, som till exempel, kompisar, idrott, mm. 
    Har ni en bra relation kommer den att hålla oavsett vad som händer!
    Men jag blir lite orolig för dig och dina känslor. Lever du bara för/genom sonen? Eller låter det bara så på formuleringarna? För annars känns det inte riktigt sunt...

  • Anonym (Separerad mamma)

    Jag vill bara säga: Släpp de tankarna genast!

    Jag är separerad och mina barns pappa hade liknande tankar och gjorde livet extra tufft en period när jag träffade en ny man. Helt i onödan. Det ska verkligen mycket till för att barn ska välja bort sina föräldrar, och om ni har en fin kontakt kommer inte det att hända. Därmed inte sagt att inte din son och den nya kan få en fin och nära kontakt dom också. Men välj att se det som en tillgång istället för ett hot! Vilken glädje och trygghet för din son om han kan få ännu en trygg och fin vuxen i sitt liv. Fortsätt med det du gör, försök inte överkompensera. Bästa sättet att behålla den fina kontakten med din son är att värna ett fortsatt bra samarbete med mamman och vara en snäll och närvarande pappa.

    Det kommer att ordna sig:)

  • Anonym (skärp dig)

    Men du, du kan inte grävs ner dig i så där helt ologiska tankar. Du vill inte bli en offerkofta som i hemlighet är avundsjuk på att exet mötte någon före dig. 
    Om du nu hade mött någon ny - hade du då tänkt att barnets mamma skulle bli mindre viktig i sonens liv? 

  • Anonym (...)

    Jobbiga tankar förstås, men vilken fin pappa din son har som värnar så om honom/er relation. Ens förälder är aldrig utbytbar, så länge man finns där som du gör. Och det vet du nog, men ibland tänker man lite knasigt ändå.

  • Wolfie13
    Anonym (Annica) skrev 2022-01-17 21:01:20 följande:

    Jag tror inte att du kommer att bli mindre viktig för att mamman har träffat en ny partner! 
    Du får istället se det som att sonen kommer att lära känna fler människor, och att det kanske kan berika hans liv. Han är så stor nu, och det är ändå dags att han frigör sig från dig och får input från andra håll, som till exempel, kompisar, idrott, mm. 
    Har ni en bra relation kommer den att hålla oavsett vad som händer!
    Men jag blir lite orolig för dig och dina känslor. Lever du bara för/genom sonen? Eller låter det bara så på formuleringarna? För annars känns det inte riktigt sunt...


    Är väl inte jättekonstigt ändå att leva för sina barn... Mina betyder verkligen allt, finns inget ens i jämförelse.. Med det sagt så har man ju så klart annat i livet också, men inget av sådan betydelse. Så klart ska de ju ändå få det space de behöver haha.. 
  • Ocdmänniska

    Låter ganska normalt att ha ångest över det. Men än om det går så långt att det personen blir styvpappa så kommer du ändå alltid vara pappa. Menar din roll kommer alltid vara den och du kommer alltid vara en otroligt viktigt del i ditt barns liv.

Svar på tråden Pappa med ångest över ny partner