• Anonym (Fundersam)

CV med många jobbbyten?

Jag har bytt jobb ganska ofta i mitt arbetsliv och funderar på vad en ny arbetsgivare tänker om det.  Vad tror ni?

Mitt CV det ut så här:
    Jobb 1 4 år
    Jobb 2 5 år
    Jobb 3 2år 11 mån
    Jobb 4 2 år 4 mån
    Nuvarande jobb 3 år.

Funderar på att byta igen... mönstret i jobbbytena är dels att jag tröttnar och även inte orkar med det ansvaret som blir när man är van och varm i kläderna... 

• Svar på tråden CV med många jobbbyten?
  • Plupp73

Skulle säga att det beror på hur gammal du är och av vilket skäl du bytt jobb.

Jag skulle tex råda min 19-åriga dotter att ta lite olika typer av jobb för att testa olika branscher så att hon vet vad hon vill och inte vill göra när hon väljer studieprogram.

Däremot i mitt yrke är det inte positivt att byta jobb ofta. Har bytt jobb en gång på 11 år, vilket var helt nödvändigt. I mitt jobb behöver man ha tid för att bygga upp någonting.

• Anonym (Fundersam)

Tack för svar! Jag är inte ung, 44 år... jobben är alla inom samma yrke och branch.

• Anonym (Juristen)

Tycker inte att du bytt jobb uppseendeväckande ofta. Vill du byta så byt. Min nuvarande chef är i din ålder och han brukar säga att får man mellan 3-5 år av en arbetstagare får man vara nöjd idag. Jag är visserligen yngre än dig, men jag har bytt var tredje år och har aldrig blivit ifrågasatt på intervjuer.

• Anonym (beror på)

Det beror på vad det är för yrke och branch. I mitt jobb är det helt normalt att byta runt var femte år, och ses väl mest neutralt. I min systers bransch är det tecken på att något är väldigt fel, antingen med arbetsplatserna eller med arbetstagaren, förmodligen det förra. I min mammas bransch är det väldigt negativt att byta arbetsplats mer än kanske 1-2 gånger mellan man börjar och man går i pension.

• Anonym (Qvinna)

Var på anställningsintervju förra veckan och fick frågan av den som intervjuade vad hen skulle tänka om att jag bytt jobb efter några år på en arbetsplats?.

De första jobb-bytena för mig handlade om att prova mig fram i olika branscher och sen behöver jag få omväxling och få lära mig nya saker med jämna mellanrum för att trivas, variation i arbetet, vilket inte tidigare arbetsgivare kunnat erbjuda mig blev mitt svar. Det tyckte hen lät ärligt och kunde känna igen sig i det själv. Sa också att hen hoppades de kunde lyckas erbjuda mig det på den arbetsplatsen, så vi får väl se ;)

Känner knappt nån som stannar längre än några år på en arbetsplats? man tröttnar som du säger. För mig är det också enda sättet att få bättre lön att byta jobb med jämna mellanrum, annars står det nästan still?

• Habbe

Jag är 50 och är inne på mitt andra jobb.

Första 25 år och nuvarande snart 5 år.

Svar på tråden CV med många jobbbyten?