• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur smart är du?
  • Friger
    Embla twopointoh skrev 2022-01-19 16:34:03 följande:
    Det beror på hur man definierar "smart". Trots allt faller den absoluta majoriteten inom spannet för normalintelligens.

    Men visst, många människor har en tendens att både överskatta sin förmåga (oavsett om det är som bilförare eller hur smarta de är), och att ha sig själva som måttstock när de bedömer andra människor. Om man pratar allmänbildning till exempel, så anser de flesta att de själva är mininivån för vad man borde kunna och veta. Även om de erkänner att det finns de som är kunnigare, så ser de dem som kan mindre än dem själva som okunniga och/eller dumma.
    Skulle aldrig erkänna att jag var dum! Allra minst för mig själv!

    Det finns tre människotyper som inte fungerar att umgås med.
    --De som är för dumma för att förstå. Dom fattar genuint inte.
    --De som är för smarta för att förstå. Fattar inte heller, av djupare orsaker.
    --De som är för principfasta. Läs om Cato den yngre så förstår ni vad jag menar.

    I övrigt tycker jag att det brukar gå bra att umgås med de flesta. Både "smartare" och "dummare".
  • Embla twopointoh
    Anonym (Dummast i rummet!) skrev 2022-01-19 16:25:44 följande:

    Är oftast dummast i rummet...märks inte så mycket på hur jag skriver men på hur jag pratar.

    Har adhd vilket ofta gör att tycker jag något är intressant/roligt så tänker jag mig inte för vad jag säger så det blir en del grodor.

    Dessutom är jag yngst i rummet, fyller 25 min fästman fyller 44 och de flesta vi umgås med är i hans ålder. Så det blir en hel del dumt.

    Jobbar i matvarubutik...de andra är typ ingenjörer och min fästman är läkare. Så ja...dummast i rummet.

    Men jag är alltid snyggast i rummet och det är viktigare.


    Viktigare enligt vem? Personligen skulle jag välja att umgås med en smart person framför en snygg person alla gånger.

    Dessutom, du är inte dum för att du jobbar i matvarubutik. Utbildning är inte samma sak som intelligens, det är i många fall inte ens samma sak som allmänbildning eller kunskap. Jag är själv akademiker, och det finns gott om sådana som är superduktiga på sitt fokusområde, men som inte vet vad Australiens huvudstad ligger eller vad vår närmsta planet heter.

    (Men visst, om man har tagit sig igenom X antal år av universitetsstudier, speciellt inom svårare discipliner såsom fysik eller matte, visar det ofta att man gillar att läsa och gillar att plugga, och de som gillar att läsa och lära sig saker är i allmänhet kunnigare än de som inte gillar det)
  • Anonym (.)
    Anonym (blå) skrev 2022-01-19 16:00:37 följande:

    Intressant att så många ser sig som smarta. Borde ju vara med jämnfördelning, tror inte att så många smarta personer använder familjeliv som i denna omröstning. Tror något blivit fel här.


    Tror snarare att det beror på två saker.
    De som inte känner sig smart ger blanka fan i tråden. Varför få det svart på vitt liksom.

    Många tror att de är smartare än vad de i själva verket är. Mitt intryck är att det är de som ligger straxt under normalbegåvning och inte har förmåga att se sina egna brister. För att göra det krävs ju en del intelligens, att man kan analysera sig själv. Det stupar på sin orimlighet om man inte är så himla smart.

    Svaren här är således inte på något sett representativt. Men det är intressant vilken slutsats du drar, varför och på vilket sätt. Jag vill inte vara elak men jag tycker det saknas rätt mycket logiska samband i ditt tänk.

    Vart placerar du dig själv?
  • Anonym (Dummast i rummet!)
    Embla twopointoh skrev 2022-01-19 16:49:07 följande:
    Viktigare enligt vem? Personligen skulle jag välja att umgås med en smart person framför en snygg person alla gånger.

    Dessutom, du är inte dum för att du jobbar i matvarubutik. Utbildning är inte samma sak som intelligens, det är i många fall inte ens samma sak som allmänbildning eller kunskap. Jag är själv akademiker, och det finns gott om sådana som är superduktiga på sitt fokusområde, men som inte vet vad Australiens huvudstad ligger eller vad vår närmsta planet heter.

    (Men visst, om man har tagit sig igenom X antal år av universitetsstudier, speciellt inom svårare discipliner såsom fysik eller matte, visar det ofta att man gillar att läsa och gillar att plugga, och de som gillar att läsa och lära sig saker är i allmänhet kunnigare än de som inte gillar det)
    Det var halvt på skämt det där med att det är viktigare att vara snygg än smart.

    Fast jag har märkt att är man snygg har man större utrymme att få vara dum, vilket är rätt skönt och tar bort en del av pressen från att inte verka dum.
  • Anonym (jobb/hemma)

    Nu svarade jag oftast smartast i rummet men då utgick jag från jobbet. Där är det så och det är något som folk tar med mig på möten för att vara också. Inte bara min uppfattning utan "allmänt känt". Och nu låter jag ju skitdryg, det fattar jag ju. Men jag har fått min lön och mina arbetsuppgifter baserat på att jag just brukar vara "smartast i rummet". 

    Hemma däremot så anses nog både min man och min 12-åriga dotter som smartare. Jag är naiv, godtrogen, lättlurad och har noll "streetsmartness" vilket min man och dotter besitter massor av. Vår son är som mig, han kommer också vara smartast i rummet på jobbet men kunna bli lurad till att skänka bort alla sina pengar han har på sig till den första som försöker få dem. 

  • Anonym (Hoeflins lilltå)
    Limajo skrev 2022-01-19 16:10:10 följande:
    Nej då. Bara gamla vanliga Dunning-Kruger som är igång. Flört
    Om man frågar om t.ex. vilka som har en fin bil så svarar givetvis fler av de som har en fin bil, eftersom de är intresserade av bilar rent allmänt.

    En del kör inte bil, har aldrig ägt en bil och värderar heller inte sig själva eller andra utifrån om de har en fin bil eller ej. 
  • Anonym (Dummast i rummet!)

    Det är faktiskt skönt att vara dummast i rummet ibland. Mycket bättre än motsatsen. När man inser att man är smartast i rummet fast man är rätt pantad själv i alla andra rum men här är man smartast....det är en rätt skrämmande känsla.

  • nnnnnnnn

    Givetvis tror de allra flesta att de ligger över snittet. Detta är välkänt och kallas för Downing-effekten och späs på av Dunning-Kruger-effekten.
    Kort sagt är Downing att ca 80% anser att de är smartare än genomsnittet, varför diskuteras men det kan ju vara så enkelt att man själv vet allt man tänker och överväger men bara hör det andra väljer att berätta.
    Dunning-Kruger är att om man är lite trög så fattar man inte det själv eftersom man är lite trög = ju dummare man är desto mer överskattar man sin egen förmåga.

    Detta gäller alltså i första hand IQ som är lätt mätbart men inte säger särskilt mycket om det som vi tänker på när pratar om smart, då vägs ju mycket annat in med tex förmågan att göra något av sin IQ dvs hur handlingskraftig man är samt hur man får andra att hjälpa en mm. Tveksamt att någon skulle kalla en otrevlig, typ som gör alla arga för smart även om den otrevlige är bra på IQ-test.

  • Anonym (Linn)
    Anonym (Beror på) skrev 2022-01-19 14:27:14 följande:
    Det beror på hur man ser på det. 
    När det kommer till logiska resonemang och att föra sig retoriskt brukar det vara få som kan mäta sig, har en IQ på 134 och det borde väl ha något med det att göra. Universitetet var lätt för min del och att förstå saker har alltid varit väldigt naturligt för min del.

    Men att förstå mig på känslor och sociala sammanhang har jag alltid varit si sådär och har lärt mig det genom åren, men vid helt nya situationer kan det fortfarande bli lite knackigt. Ser mig inte som överlägsen utan olika personer är bra på olika saker och just därför grupper och team ofta kompletterar varandra bra.
    Jag är lite din motsats men dras till de som kan annat än vad jag kan.
    Har lätt att läsa av och känna av situationer. Är streetsmart och kan ta mig fram överallt. Har lätt för att lära känna människor genuint. Kan lite om allt men inte allt om något specifik. Pratar lika lätt med uteliggaren som direktören.
    Mina närmsta vänner är mycket mer intelligenta än vad jag är men är också mer osäkra i vanliga livet. Vi kompletterar verkligen varandra. 
    Det är smart att veta att alla behövs och har samma värde.
  • Anonym (Dummast i rummet!)
    nnnnnnnn skrev 2022-01-20 20:04:34 följande:

    Givetvis tror de allra flesta att de ligger över snittet. Detta är välkänt och kallas för Downing-effekten och späs på av Dunning-Kruger-effekten.
    Kort sagt är Downing att ca 80% anser att de är smartare än genomsnittet, varför diskuteras men det kan ju vara så enkelt att man själv vet allt man tänker och överväger men bara hör det andra väljer att berätta.
    Dunning-Kruger är att om man är lite trög så fattar man inte det själv eftersom man är lite trög = ju dummare man är desto mer överskattar man sin egen förmåga.

    Detta gäller alltså i första hand IQ som är lätt mätbart men inte säger särskilt mycket om det som vi tänker på när pratar om smart, då vägs ju mycket annat in med tex förmågan att göra något av sin IQ dvs hur handlingskraftig man är samt hur man får andra att hjälpa en mm. Tveksamt att någon skulle kalla en otrevlig, typ som gör alla arga för smart även om den otrevlige är bra på IQ-test.


    Det där har jag faktiskt aldrig trott, trots under snittet. Har alltid vetat om att jag är hyfsat pantad vilket spätts på av min adhd (mer add än adhd anser jag). Redan från skolan, när någon inte pluggade alls och jag satt 4 timmar (ok dagdrömde lyssnade på musik men försökte fokusera på att plugga) och jag ändå presterade lika dåligt blev det rätt tydligt.

    Att vara pantad med självinsikt om att man faktiskt är pantad kanske gör en mindre pantad på sätt och vis? Jag gillar mig själv ändå. Jag är snygg som fan och har en massa andra kvaliteer.
  • Anonym (jobb/hemma)
    Anonym (Dummast i rummet!) skrev 2022-01-20 21:13:09 följande:
    Det där har jag faktiskt aldrig trott, trots under snittet. Har alltid vetat om att jag är hyfsat pantad vilket spätts på av min adhd (mer add än adhd anser jag). Redan från skolan, när någon inte pluggade alls och jag satt 4 timmar (ok dagdrömde lyssnade på musik men försökte fokusera på att plugga) och jag ändå presterade lika dåligt blev det rätt tydligt.

    Att vara pantad med självinsikt om att man faktiskt är pantad kanske gör en mindre pantad på sätt och vis? Jag gillar mig själv ändå. Jag är snygg som fan och har en massa andra kvaliteer.
    Absolut är det så. Jag hade 2 vänner som ung som hade jättesvårt att förstå allt från skolarbete till spelregler och busstidtabeller. Den ena av dessa trodde att hon var smart och jag kunde hjälpa henne med skolarbete som hon sedan lämnade in och skröt för mig vilket bra resultat hon fått på det och insåg inte ens att det enda som var hennes var handstilen men alla ord var mina. 

    Den andra var precis tvärtom, när saker blev krångligt så kunde hon avfärda det med ett "Äh, det är ingen idé att du försöker förklara mer. Jag kommer ändå inte fatta." Utan bitterhet, bara ett konstaterande och släppa det ämnet och gå vidare till nästa. 

    Person 1 så störde man sig på att hon var korkad, person 2 var det bara när betygen kom som man fick en påminnelse om att hon inte var så smart. 
  • Spucks
    Anonym (Dummast i rummet!) skrev 2022-01-20 21:13:09 följande:
    Det där har jag faktiskt aldrig trott, trots under snittet. Har alltid vetat om att jag är hyfsat pantad vilket spätts på av min adhd (mer add än adhd anser jag). Redan från skolan, när någon inte pluggade alls och jag satt 4 timmar (ok dagdrömde lyssnade på musik men försökte fokusera på att plugga) och jag ändå presterade lika dåligt blev det rätt tydligt.

    Att vara pantad med självinsikt om att man faktiskt är pantad kanske gör en mindre pantad på sätt och vis? Jag gillar mig själv ändå. Jag är snygg som fan och har en massa andra kvaliteer.
    Är du säkert att du har en IQ under snittet? För även om du har gjort IQ test och den gav som resultat att du är under snittet, är det inte nödvändigvis sant om det är så att du helt enkelt svarade fel på frågor eller inte svarade alls för att du tappar koncentrationen. För sådant tar ett IQ test inte hänsyn till!
  • Anonym (Döööhh)

    Är väl rätt skitsmart om man ser till allmänbildning ... och att vara "streetsmart" men om man tänker nörd på ett ämne så  .... näää
    Hade jag snöat in på ett enda ämne så hade jag haft ett Nobelpris idag...
    Lite så.

  • Anonym (Dummast i rummet!)
    Anonym (jobb/hemma) skrev 2022-01-20 21:44:52 följande:
    Absolut är det så. Jag hade 2 vänner som ung som hade jättesvårt att förstå allt från skolarbete till spelregler och busstidtabeller. Den ena av dessa trodde att hon var smart och jag kunde hjälpa henne med skolarbete som hon sedan lämnade in och skröt för mig vilket bra resultat hon fått på det och insåg inte ens att det enda som var hennes var handstilen men alla ord var mina. 

    Den andra var precis tvärtom, när saker blev krångligt så kunde hon avfärda det med ett "Äh, det är ingen idé att du försöker förklara mer. Jag kommer ändå inte fatta." Utan bitterhet, bara ett konstaterande och släppa det ämnet och gå vidare till nästa. 

    Person 1 så störde man sig på att hon var korkad, person 2 var det bara när betygen kom som man fick en påminnelse om att hon inte var så smart. 
    Jag är som den andra där:). Fast utom när det är intressant och jag vill förstå något, då kommer jag försöka kräva förklaringar tills jag förstår eller googla. Utan att bry mig om jag framstår som dum. Vill jag veta och tycker det är intressant är det värt det.

     
  • Mascaraklumpar
    nnnnnnnn skrev 2022-01-20 20:04:34 följande:

    Kort sagt är Downing att ca 80% anser att de är smartare än genomsnittet, varför diskuteras men det kan ju vara så enkelt att man själv vet allt man tänker och överväger men bara hör det andra väljer att berätta.
    Dunning-Kruger är att om man är lite trög så fattar man inte det själv eftersom man är lite trög = ju dummare man är desto mer överskattar man sin egen förmåga.



    Jag vet inte, ärligt talat. Upplever de flesta omkring mig som ?ojämna? - ena dagen kan jag tänka att en kollega måste vara ett geni och nästa dag svagbegåvad. När det gäller mig själv så känner jag mig sällan extrem åt något håll. ibland kan jag tänka att jag kanske är något smartare än folk omkring mig och ibland att jag är något dummare (just idag är jag smartare, för jag upptäckte något viktigt som mina kollegor missat). Att jag upplever mina kollegor som mer ojämna kan säkert också förklaras av detta som nnnnnnn skriver om ovan, att jag inte vet vad andra tänker utan bara vad de säger (och ibland hör jag kanske mest vad jag förväntar mig att de ska säga). 


    För övrigt fick artikeln nedan mig att inse, häromveckan, att dunning-kruger-effekten nog inte finns på riktigt. Lite trist faktiskt. 


    https://www.gwern.net/docs/iq/2020-gignac.pdf


     

  • Aniiee

    Jag är oftast smartast i rummet, men det beror nog mer på rummet än på mig.


    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (blå) skrev 2022-01-19 16:00:37 följande:

    Intressant att så många ser sig som smarta. Borde ju vara med jämnfördelning, tror inte att så många smarta personer använder familjeliv som i denna omröstning. Tror något blivit fel här.


    Undrar vad du själv röstade på med tanke på att du tror att en frivillig omröstning där 38 personer har röstat skulle visa på något som helst vettigt som man kan dra någon slutsats av.
  • Anonym (Dummast i rummet!)
    Spucks skrev 2022-01-20 21:55:57 följande:
    Är du säkert att du har en IQ under snittet? För även om du har gjort IQ test och den gav som resultat att du är under snittet, är det inte nödvändigvis sant om det är så att du helt enkelt svarade fel på frågor eller inte svarade alls för att du tappar koncentrationen. För sådant tar ett IQ test inte hänsyn till!
    Så gott som helt säker, för jag har ju testats rätt mycket. NPF-utredningar, vart på BUP osv.

    Saker jag kan eller känner mig duktig på är saker jag tränat och övat på väldigt mycket. Är aldrig så för mig att jag bara kan saker direkt eller fattar info/instruktion snabbt. 
  • Pentra

    Varje gång jag går på toa; ALLTID smartast i rummet! ;--) ... 

    Mvh,
    Pentra

  • Anonym (gg)
    Anonym (Dummast i rummet!) skrev 2022-01-19 16:25:44 följande:

    Är oftast dummast i rummet...märks inte så mycket på hur jag skriver men på hur jag pratar.

    Har adhd vilket ofta gör att tycker jag något är intressant/roligt så tänker jag mig inte för vad jag säger så det blir en del grodor.

    Dessutom är jag yngst i rummet, fyller 25 min fästman fyller 44 och de flesta vi umgås med är i hans ålder. Så det blir en hel del dumt.

    Jobbar i matvarubutik...de andra är typ ingenjörer och min fästman är läkare. Så ja...dummast i rummet.

    Men jag är alltid snyggast i rummet och det är viktigare.


    Vad sa de under din adhd-utredning? 

    När jag gjorde min sa de att jag har intelligens långt över genomsnittet, men jag upplever ändå att jag säger korkade saker pga min adhd och att jag är socialt osäker.
Svar på tråden Hur smart är du?