• Anonym (Dilemma)

    Jag har ett dilemma

    I somras träffade jag en kille, och i aug blev vi sambos. Han har två barn med två olika mammor. Mamman till det yngsta barnet har han haft en lång relation med och även om dem inte bodde ihop senaste två åren så har dem umgåtts varje dag och vad jag förstått umgåtts som ett par som försöker igen. Sen kom jag in i bilden. Mamman reagerade inte bra på det. Hon har varit ledsen och arg
    om vartannat. Pappan får träffa barnet men inte jag. När vi flyttade ihop så skulle min sambo ha sina barn. Och lovade mamman till det yngsta att jag inte skulle vara där. Men vi hade redan bestämt att jag skulle vara där med barnen och få träffa dem båda för första gången. då bodde jag redan där. Mamman blev vansinnig när barner (4 år) berättade detta för mamman. min sambo sa inget till henne själv.
    När vi flyttade ihop så sa han inget heller till henne utan hon fick reda på det av deras gemensamma kompisar. 
    Hur som helst har det här blivit ett stort problem. Pappan får gärna träffa barnet men jag får inte vara med. 
    I höstas fyllde det stora barnet år och jag skulle träffa det stora barnet för andra gången. Pappan ville såklart att lilla sonen med skulle komma men barnet fick inte pga jag skulle vara med på kalaset. Så vi valde att jag skulle vara med på kalaset och inte lilla sonen. 
    Mamman har jag också hört vara arg för att min sambo inte betalar underhåll. Men sambon vill inte göra det förrän han får umgås med barnet och mig tillsammans. 
    Han har inte betalt innan när dem träffades heller, lite småsummor bara när mamman bett om det.
    Jag vet att vi kanske inte gjort allt rätt men tips på hur vi ska komma ut det här. Sambon  försökte med jurist men han tog tillbaka den. varför vet jag inte riktigt. 
    Hur ska vi lösa det här? 

  • Svar på tråden Jag har ett dilemma
  • Anonym (K)
    Ess skrev 2022-01-23 11:47:47 följande:
    Han varken kan eller ska följa hennes egenpåhittade regler. Han ska ligga lågt och dokumentera alla krav hon ställer och alla gånger hon ställer in umgänget pga att hennes regler inte följs. Snart har hon tagit det sista spadtaget till sin grav. 
    Så för att mamman vill att pappan ska träffa barnet ensam, och att han då tydligen får träffa barnen hur mycket han vill, så ska han vägra av något slags principskäl eller nåt och låta det gå ut över barnet? Jag har aldrig påstått att mamman har rätt att vägra barnet att träffa ts men fakta kvarstår, och jag har fortfarande inte sett att du kan motsäga det - han väljer att inte träffa sitt barn fast han har möjlighet.
  • Anonym (X)
    Anonym (K) skrev 2022-01-23 11:49:21 följande:
    Han väljer att inte träffa sitt barn fast han lätt har möjlighet till det. Det finns tusen andra platser att träffas än i det hem han delar med ts men han väljer att inte träffa sitt barn.
    Hon väljer att vägra låta pappan träffa sina barn.
    Det är det enda och viktiga i denna soppa.
  • Anonym (K)
    Anonym (X) skrev 2022-01-23 11:59:03 följande:
    Hon väljer att vägra låta pappan träffa sina barn.
    Det är det enda och viktiga i denna soppa.
    Den här frågan kan riktas till både dig och Ess samtidigt: Det enda mamman har som "krav" är att ts inte ska vara med, i så fall så är det fritt fram med umgänge som det låter på ts beskrivning. Är det då ett hinder för att pappan ska kunna träffa sitt barn? Nej. Alltså väljer han att inte träffa sitt barn.

    Det är skillnad på krav som inte går att uppfylla och krav som, hur konstiga de än kan vara, är lätt överkomliga. Så får han väl ta det till tingsrätt om han vill, men just nu är han den som själv står i vägen för att träffa sitt barn. Han väljer att inte göra det.
  • Ess
    Anonym (K) skrev 2022-01-23 12:03:22 följande:
    Den här frågan kan riktas till både dig och Ess samtidigt: Det enda mamman har som "krav" är att ts inte ska vara med, i så fall så är det fritt fram med umgänge som det låter på ts beskrivning. Är det då ett hinder för att pappan ska kunna träffa sitt barn? Nej. Alltså väljer han att inte träffa sitt barn.

    Det är skillnad på krav som inte går att uppfylla och krav som, hur konstiga de än kan vara, är lätt överkomliga. Så får han väl ta det till tingsrätt om han vill, men just nu är han den som själv står i vägen för att träffa sitt barn. Han väljer att inte göra det.
    Jag har svarat hur många gånger som helst på den frågan, gå tillbaks och läs.
  • Ess
    Anonym (K) skrev 2022-01-23 11:52:06 följande:
    Så för att mamman vill att pappan ska träffa barnet ensam, och att han då tydligen får träffa barnen hur mycket han vill, så ska han vägra av något slags principskäl eller nåt och låta det gå ut över barnet? Jag har aldrig påstått att mamman har rätt att vägra barnet att träffa ts men fakta kvarstår, och jag har fortfarande inte sett att du kan motsäga det - han väljer att inte träffa sitt barn fast han har möjlighet.
    Hon idkar umgängessabotage och hennes krav ska inte följas, det ska samlas bevis och sen gå till tingsrätten. Han har stor chans att få boendet och även vårdnaden eftersom hon vägrar samarbeta.
  • Anonym (X)
    Anonym (K) skrev 2022-01-23 12:03:22 följande:
    Den här frågan kan riktas till både dig och Ess samtidigt: Det enda mamman har som "krav" är att ts inte ska vara med, i så fall så är det fritt fram med umgänge som det låter på ts beskrivning. Är det då ett hinder för att pappan ska kunna träffa sitt barn? Nej. Alltså väljer han att inte träffa sitt barn.

    Det är skillnad på krav som inte går att uppfylla och krav som, hur konstiga de än kan vara, är lätt överkomliga. Så får han väl ta det till tingsrätt om han vill, men just nu är han den som själv står i vägen för att träffa sitt barn. Han väljer att inte göra det.
    Hon väljer att vägra pappan träffa sina barn och har bara en rad dåliga ursäkter att komma med.

    Hon har ingen rätt, vare sig etiskt, moraliskt, juridiskt rätt till att vägra pappan se sina barn.

    Hon har ingen rätt, vare sig etiskt, moraliskt, juridiskt rätt till att lägga sig i pappans privatliv.

    Hon väljer att göra det.

    Pappan har sagt att han inte kan. Vilka skäl han har till det har mamman inte med att göra och det är ingen ursäkt till att sabotera umgänget.

    Absolut att han bör gå till tingsrätten om det är du som är mamman. Ditt resonemang visar hur en ytterst olämplig förälder agerar och resonerar kring umgänget och vilka krystade ursäkter som ofta ligger bakom umgängessaobotage.
  • Anonym (K)
    Anonym (X) skrev 2022-01-23 12:14:49 följande:
    Hon väljer att vägra pappan träffa sina barn och har bara en rad dåliga ursäkter att komma med.

    Hon har ingen rätt, vare sig etiskt, moraliskt, juridiskt rätt till att vägra pappan se sina barn.

    Hon har ingen rätt, vare sig etiskt, moraliskt, juridiskt rätt till att lägga sig i pappans privatliv.

    Hon väljer att göra det.

    Pappan har sagt att han inte kan. Vilka skäl han har till det har mamman inte med att göra och det är ingen ursäkt till att sabotera umgänget.

    Absolut att han bör gå till tingsrätten om det är du som är mamman. Ditt resonemang visar hur en ytterst olämplig förälder agerar och resonerar kring umgänget och vilka krystade ursäkter som ofta ligger bakom umgängessaobotage.
    Nej, pappan har inte alls sagt att han inte kan. Han kunde inte just den gången han blev erbjuden för att han och ts hade planer, men han har inte träffat sitt barn på två månader innan det heller.

    Är det omöjligt för pappan att träffa sitt barn? Nej.
    Är det svårt för pappan att träffa sitt barn? Nej.
    Är det egentligen väldigt lätt för pappan att träffa sitt barn? Ja.

    Han väljer att inte träffa sitt barn.
  • Anonym (X)
    Anonym (K) skrev 2022-01-23 12:18:57 följande:
    Nej, pappan har inte alls sagt att han inte kan. Han kunde inte just den gången han blev erbjuden för att han och ts hade planer, men han har inte träffat sitt barn på två månader innan det heller.

    Är det omöjligt för pappan att träffa sitt barn? Nej.
    Är det svårt för pappan att träffa sitt barn? Nej.
    Är det egentligen väldigt lätt för pappan att träffa sitt barn? Ja.

    Han väljer att inte träffa sitt barn.
    Du väljer att tolka det som att han väljer. Det är inte sanningen utan bara som du tolkar det.

    TS ska självklart gå vidare eftersom mamman gör helt fel, inte minst mot sina barn.

  • Anonym (K)
    Anonym (X) skrev 2022-01-23 12:41:19 följande:
    Du väljer att tolka det som att han väljer. Det är inte sanningen utan bara som du tolkar det.

    TS ska självklart gå vidare eftersom mamman gör helt fel, inte minst mot sina barn.
    Nej det är sanningen. Han väljer att inte träffa sitt barn fast han har gott om möjligheter att göra det. Påstår du att han omöjligt kan träffa sitt barn pga exets "krav"?

    Där är vi åtminstone överens! Ts är tillsammans med en idiot som blev ihop med henne medan han skulle försöka reparera relationen med sitt ex och nu har de en riktigt trasslig situation som hon inte borde behöva vara en del av.
  • silbart
    Anonym (K) skrev 2022-01-23 16:09:48 följande:
    Nej det är sanningen. Han väljer att inte träffa sitt barn fast han har gott om möjligheter att göra det. Påstår du att han omöjligt kan träffa sitt barn pga exets "krav"? Där är vi åtminstone överens! Ts är tillsammans med en idiot som blev ihop med henne medan han skulle försöka reparera relationen med sitt ex och nu har de en riktigt trasslig situation som hon inte borde behöva vara en del av.

    Påstår du att mamman omöjligen kan låta barnet träffa barnet vid annat tillfälle?
  • silbart
    silbart skrev 2022-01-23 17:26:12 följande:
    Påstår du att mamman omöjligen kan låta barnet träffa barnet vid annat tillfälle?

    Barnet träffa pappan vid annat tillfälle.
  • Anonym (Camilla)

    Tänka sig. 15 sidor och en enda replik från TS. Säger en del och även inlägget. Hade andra planer. Ja visst men det får man ändra när det är småbarn inblanda i bilden. Hur kommer det att han inte träffat barnet under hela tiden ni har varit tillsammans? Att du bara helt kallt säger VI hade andra planer. Säger också att varför inte barnet kan vara tillsammans med er. Att du inte funderat över det säger ju massor. Ingen försiktig introduktion av ny partner där inte. Du har förstått att de har kontakt utan din vetskap och att du tror mamman fortfarande är kär. Kan gissa att han fortfarande har känslor för henne. Tycker du eg att det är konstigt att grannarna tagit parti. Tycker iofs att de ska vara neutrala. Men det säger kanske något om att ni är långt ute och cyklar. 


    Vad som är rätt och fel samt vilka val han gör är en annan historia. Du är nog samma skrot och korn. En normalt funtat person hade inte gjort de VAL du gjort. 


    När han inte har stake nog så se till att du har det och backa ur planteringen omedelbart. Skulle aldrig avla på någon som beter sig som honom. 

  • silbart
    Anonym (Camilla) skrev 2022-01-23 17:31:03 följande:
    Tänka sig. 15 sidor och en enda replik från TS. Säger en del och även inlägget. Hade andra planer. Ja visst men det får man ändra när det är småbarn inblanda i bilden. Hur kommer det att han inte träffat barnet under hela tiden ni har varit tillsammans? Att du bara helt kallt säger VI hade andra planer. Säger också att varför inte barnet kan vara tillsammans med er. Att du inte funderat över det säger ju massor. Ingen försiktig introduktion av ny partner där inte. Du har förstått att de har kontakt utan din vetskap och att du tror mamman fortfarande är kär. Kan gissa att han fortfarande har känslor för henne. Tycker du eg att det är konstigt att grannarna tagit parti. Tycker iofs att de ska vara neutrala. Men det säger kanske något om att ni är långt ute och cyklar.  Vad som är rätt och fel samt vilka val han gör är en annan historia. Du är nog samma skrot och korn. En normalt funtat person hade inte gjort de VAL du gjort.  När han inte har stake nog så se till att du har det och backa ur planteringen omedelbart. Skulle aldrig avla på någon som beter sig som honom. 

    Du insinuerar att TS trollar. Sådant ska anmälas och inte kommenteras. Hur kommer det sig att det är ok för mammor att ha planer och hindra umgänge men inte för pappor att ha planer som gör att det inte går? Man avlar inte på den som pratar om män som avelstjurar. Man avlar på genetiskt och intellektuellt bättre material för att få socialt normalfungerande avkomma.
  • Anonym (Camilla)
    silbart skrev 2022-01-24 07:18:39 följande:

    Du insinuerar att TS trollar. Sådant ska anmälas och inte kommenteras. Hur kommer det sig att det är ok för mammor att ha planer och hindra umgänge men inte för pappor att ha planer som gör att det inte går? Man avlar inte på den som pratar om män som avelstjurar. Man avlar på genetiskt och intellektuellt bättre material för att få socialt normalfungerande avkomma.
    Faktiskt tror jag  inte att det är ett troll utan det blev för mycket mothugg. Jag vet inte vad du tolkar in i att ha planer. Spelar ingen roll om det är mamman eller pappan. Lika jäkla dåligt att inte prioritera barnen i synnerhet när det gått så lång tid sedan de träffats. Är det något bokat evenemang är det ju lite svårare att ställa in. I det här fallet ska man nog låta bli att avla på en sådan looser. Tycker att de flyttat ihop galet snabbt. 
  • silbart
    Anonym (Camilla) skrev 2022-01-24 07:29:20 följande:
    Faktiskt tror jag  inte att det är ett troll utan det blev för mycket mothugg. Jag vet inte vad du tolkar in i att ha planer. Spelar ingen roll om det är mamman eller pappan. Lika jäkla dåligt att inte prioritera barnen i synnerhet när det gått så lång tid sedan de träffats. Är det något bokat evenemang är det ju lite svårare att ställa in. I det här fallet ska man nog låta bli att avla på en sådan looser. Tycker att de flyttat ihop galet snabbt. 

    Snarare för mycket oväsentligt tjafs från de som inte behärskar språket.
  • molly50
    Anonym (Dilemma) skrev 2022-01-22 05:41:12 följande:

    Tack för era svar. Jag förstår väl att mamman inte blivit väl behandlad av oss. Men hur svårt kan det vara att låta barnet vara här med pappan och mig? Pappan har inte sett barnet på två månader. Förra helgen hade mamman och pappan pratat, Mamman sa att pappan och barnet kunde umgås nån dag på helgen. Men då hade jag och pappan andra planer. Så det blev inget.
    Jag tror att mamman och min sambo sms varandra mycket när jag inte är med. Det tillsammans med att han inte går vidare med jurist gör mig lite till ett frågetecken. Om han inte glömt henne ? Eller om han innerst inne själv tycker att han bettet sig illa mot henne. Mamman umgås med våra grannar mycket och jag märker att dem tagit henne parti. Mamman är fortfarande kär i pappan tror jag. 


    Jag tycker det låter som att ni flyttade ihop väldigt snabbt. Kanske för snabbt.
    Och det samtidigt som de försökte lappa ihop sin relation,om jag har förstått det rätt?
    I så fall kan jag förstå att hon känner sig ledsen och sårad. Hon har förmodligen fortfarande känslor kvar som hon inte hunnit bearbeta.
    Men det rättfärdigar ju inte att barnen hamnar i kläm.
    Din sambo borde ha träffat sina barn när han hade chansen.
    Speciellt om han inte träffat dem på 2 månader.
    Vilka planer kan ni ha haft som var viktigare än hans barn?
Svar på tråden Jag har ett dilemma