• Nejlika85

Är jag för nojig? För litet foster eller normalt?

Hej,
    Jättenojig just nu och undrar om någon har bättre erfarenhet/kunskap och vill dela med sig. 

Har gjort en IVF (fet) så vet exakt hur långt gången grav. Pga IVF fick jag tidigt ultraljud i v. 7+0. Allt såg bra ut och fostret mätte 11 mm. 

I förrgår fick jag en rejäl blödning och var till gyn idag i 8+0. Läkaren sa att allt såg fint ut och att fostret var normalstort. Men det var bara 13 mm. Ska det inte växa mer än 2 mm på en vecka om allt är OK? 

Läkaren sa också att det såg fint ut "för vecka 7" och hade en snurra där han fick det till 7+4. Men jag vet ju att det är 8+0. Var så förvirrad och lättad om vartannat så jag glömde säga att det var en IVF-graviditet, läkaren kanske tror att det gått kortare tid.

Ska jag vara orolig? Är det lite att växa 2 mm på sju dagar? Alla tabeller säger också 15-16 mm efter åtta fulla veckor. Eller är det bara hjärnspöken? 7+4 eller 8+0 är ju bara tre dagars skillnad, det kanske inte spelar roll? 

• Svar på tråden Är jag för nojig? För litet foster eller normalt?
  • Semlan3

Har inget bra svar, bara att det är svårt att mäta så tidigt i graviditeten. Med mitt första barn gjorde jag vill och blev tillbakalutad typ en vecka. På kub sen blev jag framflyttad till ursprungliga datumet igen. 

• Semlan3
    Semlan3 skrev 2022-01-20 12:40:37 följande:

Har inget bra svar, bara att det är svårt att mäta så tidigt i graviditeten. Med mitt första barn gjorde jag vill och blev tillbakalutad typ en vecka. På kub sen blev jag framflyttad till ursprungliga datumet igen. 

Ber om ursäkt för autocorrecten på min telefon. Gjorde vul och blev tillbakaflyttad
  • Nejlika85
    Semlan3 skrev 2022-01-20 12:40:37 följande:

Tack för svar! Det låter lugnande att det kan vara svårt att mäta. Kanske är den lite större nu, eller så kanske de mätte lite för stort förra veckan... 
  • Jag är bara jag

VUl är ju aldrig exakta mätningar. Jag gjorde VUL resp. UL med en dags mellanrum och lyckades få olika storlek. På mitt första RUL misstämde det massor- fostret var "för" stort. Men eftersom jag gjort FET ändrades självklart inte b.f. Ska du göra fler UL måste du dock poängtera att det är IVF för då har man ett givet b.f.

• Nejlika85
    Jag är bara jag skrev 2022-01-20 14:20:52 följande:

VUl är ju aldrig exakta mätningar. Jag gjorde VUL resp. UL med en dags mellanrum och lyckades få olika storlek. På mitt första RUL misstämde det massor- fostret var "för" stort. Men eftersom jag gjort FET ändrades självklart inte b.f. Ska du göra fler UL måste du dock poängtera att det är IVF för då har man ett givet b.f.

Tack! Så jag borde kunna slappna av lite då?
  • Jag är bara jag
    Nejlika85 skrev 2022-01-20 15:22:23 följande:
    Tack! Så jag borde kunna slappna av lite då?
    Det tycker jag nog. 3 dagars skillnad är absolut inom felmarginalen. Om man sett hjärtat slå är missfallsrisken nere i 3% v.9.
  • Nejlika85
    Jag är bara jag skrev 2022-01-20 15:39:27 följande:
    Det tycker jag nog. 3 dagars skillnad är absolut inom felmarginalen. Om man sett hjärtat slå är missfallsrisken nere i 3% v.9.
    Tack!!
Svar på tråden Är jag för nojig? För litet foster eller normalt?