• Anonym (Kaffedraken)

    hur länge kan man resa på 120 tusen

    Hej!

    Tänkte kolla med folk som har rest runt i asien. Hur länge tror ni man klarar sig på 2 personer om man vill besöka lite länder i asien. Typ Thailand, sri lanka och bali eventuellt åka till australien. Tacksam för alla svar

  • Svar på tråden hur länge kan man resa på 120 tusen
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag vet inte hur prisbilden ser ut i övriga Asien men jag har bott i Indonesien så jag kan svara för det.

    Vill ni backpacka och bo på enkla homestay och äta streetfood, eller bo på hotell, dyka, göra utflykter och festa - eller en kombination?

    Bali är betydligt dyrare än övriga Indonesien pga att det är den kändaste turistön, och priserna dras upp av de rika australienarna som har Bali som sitt närmaste semestermål. Visst går det att bo och äta billigt på Bali också, men t.ex yoga i Ubud kan vara chockerande dyrt t.o.m för en svensk, det är Australien-priser. Nu är hela landet i ekonomisk chock pga utebliven turism och de är nog glada för de turister de kan få... Men stanna inte bara på Bali, Indonesien har 17 000 öar alla med sin egna kultur och mat, och folk är vänliga och hjälpsamma överallt.
     
    Om ni tänker er att leva på lite budget; bo på enklare homestay och mindre hotell, äta på enklare restauranger mm, kan ni räkna med i snitt 600 kr/dag för er båda för mat och boende. Alkohol är dyrt som tusan; det är höga alkoholskatter och skatter på importerade varor t.ex vin så vill ni dricka får ni öka budgeten ordentligt. Om ni stannar längre på ett ställe kan ni förhandla er till ett bra pris på boendet, och var trevliga och skaffa vänner bland lokalbefolkningen så blir allt mycket enklare och billigare. I Indonesien funkar det nämligen så att är du odräglig och stöddig så blir allt dyrt och omöjligt; men är du trevlig, hjälpsam och bjuder på dig själv (och inte avslöjar att du har 120.000 kr på fickan haha) så får du hjälp med allt du behöver och dina problem kan mirakulöst lösa sig utan att du ens vet hur det gick till.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tacksam för svar! jag har faktist varit och backpackat runt hela bali i 1 månad. Vilket var as grymt och allt det du säger stämmer. Det vi tänker är mer än backpackerresa där vi har tänkt träna thaiboxning bara och koppla av lite ofc. bo helt okej bra, äta billigt, alkohol finns inte med på kartan kanske lite men aa. Tänkte om någon visste hur länge man klarar sig på 120 tusen om man vill besöka lite olika platser ungefär 3-4. Det var väl frågan hehe

Svar på tråden hur länge kan man resa på 120 tusen