• Anonym (Problem)

Hur får jag en miljon att räcka......

Hur får jag en miljon att växa på bästa sätt?
    Har ingen inkomst och söker nu sjukersättning.
    Befinner mig mitt i livet men vet att jag inte kommer få leva ett långt liv.
    Får jag inte sjukersättning, kommer jag att stå helt utan inkomst o kommer få leva på min miljon, o den kommer ju inte att räcka länge trots att jag lever sjukligt sparsamt, samlar pant längst vägarna när jag kan, lever på det naturen ger, Tyvärr klarar jag inte av att fricampa, utan bor i den minsta o billigaste lägenheten jag kunnat hitta hittills 

Sök jobb, kommer nu säkert tänka o skriva, hade jag kunnat, så hade jag gjort det, då jag har jobbat sen jag var 12 år. 

• Svar på tråden Hur får jag en miljon att räcka......
  • Anonym (Lisa)

Det blir svårt. För att bli ekonomiskt oberoende, d.v.s leva på avkastning av kapital, så bör man ha minst 5 miljoner kronor som startkapital. Då får du en snittavkastning som täcker medelsvenssons utgifter. 

• Anonym (Problem)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-01-21 19:49:04 följande:

Det blir svårt. För att bli ekonomiskt oberoende, d.v.s leva på avkastning av kapital, så bör man ha minst 5 miljoner kronor som startkapital. Då får du en snittavkastning som täcker medelsvenssons utgifter. 

Snittavkastning från vad?
    just nu har jag pengarna på banken o där växer de inte.
  • Corly
    Trudy86 skrev 2022-01-21 19:56:51 följande:

Hur får man sjukersättning om man har 1 miljon liggandes?

Varför skulle inte TS få det menar du?
  • Anonym (Börsen)

Der den förra skribenten menar är att du lever på avkastningen från att ha dina pengar på börsen. I snitt har det gett omkring 8% per år, dvs skulle du ha 1 miljon på börsen så får ca 80.000 per år i avkastning, beroende på om du har isk konto eller aktiekonto tillkommer skatt också.

Men i ditt fall så ska du ju samtidigt leva av pengarna, inte uppnå ekonomiskt balans, dvs att du får lika mycket i avkastning som du gör av med och därmed minskar aldrig dina sparpengar. 

Hur gammal är du? Du får väl pension när du fyller 65. 

• Drottningen1970

sjukersättning är inte inkomstprövad. 
  • Corly

Indexfonder, om du vill se summan växa över tid. Börsen är åt helvete just nu, men i Ett längre perspektiv så växer de. Länsförsäkringar global indexnära Är en bra fond.

• Trudy86
    Drottningen1970 skrev 2022-01-21 20:02:24 följande:
    sjukersättning är inte inkomstprövad. 
    Jaha då hänger jag med igen. Fick för mig att det var det. 
  • Anonym (Problem)

Liggandes vet jag inte, jag har sparat i över 25 år, alltid levt sparsamt, jobbat massor o fått lite i ersättning för sjukdom.
    Jag måste ta av dem pengarna nu då hyran är nästan lika mycket som sjukpenningen o sjukersättningen kommer att bli längre.
    Sjukt att ha jobbat så mycket o i så många år.....30 år...o får inte så att jag kan leva på det utan mina sparpengar. 
    Har aldrig rökt, brukat alkohol, festat, aldrig rest o knappt varit på semester utanför länsgränsen. 
  • Anonym (Problem)
    Anonym (Börsen) skrev 2022-01-21 20:02:13 följande:

Der den förra skribenten menar är att du lever på avkastningen från att ha dina pengar på börsen. I snitt har det gett omkring 8% per år, dvs skulle du ha 1 miljon på börsen så får ca 80.000 per år i avkastning, beroende på om du har isk konto eller aktiekonto tillkommer skatt också.

Men i ditt fall så ska du ju samtidigt leva av pengarna, inte uppnå ekonomiskt balans, dvs att du får lika mycket i avkastning som du gör av med och därmed minskar aldrig dina sparpengar. 

Hur gammal är du? Du får väl pension när du fyller 65. 

Jag är straxt över 40 men har flera sjukdomar så varje dag i livet är ett plus.
Svar på tråden Hur får jag en miljon att räcka......