• HanDenLugna

Förvaltare uttnyttjar sin makt? Får inte se nånting!

Hej!

Jag har en äldre bror som bor på ett gruppboende och han har en förvaltare som i princip tacklar varje fråga och redovisning som vi säger åt.
    Han har tjatat om att få se hur mycket pengar han har osv.

Senast fick vi nog (jag och min bror) och sa till denna gubben att nu måste du redovisa alla kostnader för månaden, hur mycket pengar han har fått in denna månad samt hur mycket pengar har min bror kvar på kontot!

Han gick med på det och vi träffades och fick varsitt A-4papper som han själv hade skrivit alla kostnader, ingen redovisning via bankens officiella hemsida.
    Än idag har vi inte kännedom om hur mycket pengar min bror får per månad.
    Vi har ingen kännedom utav hur mycket pengar min bror har sparat eller har på kontot överlag.

Han blev till och med arg/frustrerad på vårat lilla möte hemma hos min bror och indirekt prata om att varför detta möte ens var nödvändigt.

Får en förvaltare låsa allting såhär som denna människa gör? Får inte ens se hur mycket pengar han har på kontot.

Var kan jag läsa mer om lag om förvaltare? 
    Tack!

• Svar på tråden Förvaltare uttnyttjar sin makt? Får inte se nånting!
  • SweeneyToad

Ni kan vända er till överförmyndarnämnden i eran kommun.

Gällande lagen, så läs om föräldrabalken i Sveriges rikes lag. 

• Anonym

Vänd dig till er kommuns överförmyndare. Titta på kommunens hemsida för kontaktuppgifter.
    Självklart ska din bror få information

• Glinda från Oz
    SweeneyToad skrev 2022-01-22 20:52:09 följande:

Ni kan vända er till överförmyndarnämnden i eran kommun.

Gällande lagen, så läs om föräldrabalken i Sveriges rikes lag. 

Föräldrabalken har inget med förvaltare att göra. Förvaltaren är ingen förmyndare och brodern är inte omyndig. 
  • SweeneyToad
    Glinda från Oz skrev 2022-01-22 21:04:07 följande:
    Föräldrabalken har inget med förvaltare att göra. Förvaltaren är ingen förmyndare och brodern är inte omyndig. 
    Jo, det har det. I kap 11 står det om förvaltare och god man. 

Även om man har förvaltare så är man fortfarande myndig. 
Svar på tråden Förvaltare uttnyttjar sin makt? Får inte se nånting!