• Anonym (Ts)

Gravid efter kejsarsnitt?

Vad gäller egentligen för graviditet efter kejsarsnitt? Hur länge efter är okej?

Har hört både minst ett år innan ny graviditet och att detta var gammal kunskap.

Vet någon om det finns rekommendatipmer nu som har forskning bakom sig?

Fyller 40 i år och har lite ålderspanik...

• Svar på tråden Gravid efter kejsarsnitt?
  • Anonym (Hejhej)

Jag frågade min BM på Återbesöket och hon tog det vidare och bad en läkare att ringa mig. Läkaren ringde och sa att det är fritt fram att bli gravid närsom, att man ska vänta ett år är ett gammalt råd enligt henne 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Hejhej) skrev 2022-01-25 15:48:46 följande:

Jag frågade min BM på Återbesöket och hon tog det vidare och bad en läkare att ringa mig. Läkaren ringde och sa att det är fritt fram att bli gravid närsom, att man ska vänta ett år är ett gammalt råd enligt henne 

Det är ju det här jag grunnar på. Min BM var osäker men sa att manju var helt säker efter 12 mån.

samtidigt ser jag 18-24 mån på vissa håll, min 6 mån på andra och har oxo hört att detta med 12 mån är ett äldre råd...
  • Anonym (Ett år)

Rådet är väl ett år för att allt ska ha läkt ordentligt

• Anonym (Ts)
    Anonym (Ett år) skrev 2022-01-25 16:37:01 följande:

Rådet är väl ett år för att allt ska ha läkt ordentligt

Det är ett av råden. Jag har som sagt sett både 6 mån, 1 år, 17 mån (ska ha funnits en studie), 18 mån och 2 år. Och ?det finns inget generellt?.

Rätt stora skillnader...
  • Anonym (Ett år)
    Anonym (Ts) skrev 2022-01-25 16:50:25 följande:
    Det är ett av råden. Jag har som sagt sett både 6 mån, 1 år, 17 mån (ska ha funnits en studie), 18 mån och 2 år. Och ?det finns inget generellt?.

Rätt stora skillnader...
    Men kontakta en läkare inom området och fråga!

Rådet på ett år är vad jag fick höra iaf för att livmodern ska hinna läka ordentligt.
  • Anonym (Hejhej)
    Anonym (Ett år) skrev 2022-01-26 02:11:23 följande:

Rådet på ett år är vad jag fick höra iaf för att livmodern ska hinna läka ordentligt.

Vadå hinna läka ordentligt? haha förlåt men tar inte ett år för ett organ att läka?

• Ebo88

Jag uppfattar det att olika läkare säger olika saker.

jag gjorde k.snitt november 2017 och blev gravid 2.5 månader efter då vår pojke inte överlevde. Nu födde jag i v.25 så jag vet inte om det har med saken att göra i mitt fall.

vår dotter dog sen i magen i v.25 och jag födde henne stilla vaginalt.

sen tog det nästan 1 år (10.5månader) innan ny graviditet och jag gjorde senaste snitt i december 2019.

nu är jag gravid igen och ska snittas i maj. 

• Anonym (Sanna)

Det finns väl inget fast att ta på, när det gäller detta. Det beror på hur snabbt just du läker helt enkelt, kan ta längre tid runt 40 än runt 20, såklart, så bara av den anledningen kan jag förstå att det finns olika råd (6 månader, 2 år...). Samtidigt beror det på den individuella kvinnan. Ibland kan läkaren som opererar ut barnet ge en bättre fingervisning (denna person har ju haft närkontakt med livmodern och sett organets status). Har man ingen aning alls hade jag personligen väntat minst 1 år.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Ett år) skrev 2022-01-26 02:11:23 följande:

Som nån sa - läkare säger superolika. Tänker om det var nån som kanske mött en läkare som kan peka på nåt mer än ?tro??

Har också hört ett år av det skälet men samma sak på 24 mån, och att ?iaf 6 mån?. Så det är som samma skäl men olika väntetider....
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Sanna) skrev 2022-01-26 09:30:10 följande:

Det finns väl inget fast att ta på, när det gäller detta. Det beror på hur snabbt just du läker helt enkelt, kan ta längre tid runt 40 än runt 20, såklart, så bara av den anledningen kan jag förstå att det finns olika råd (6 månader, 2 år...). Samtidigt beror det på den individuella kvinnan. Ibland kan läkaren som opererar ut barnet ge en bättre fingervisning (denna person har ju haft närkontakt med livmodern och sett organets status). Har man ingen aning alls hade jag personligen väntat minst 1 år.

Har generellt snabb läkning av sår tror jag.

Hade  jag varit 30 hade jag chillat. Nu är det ju en kamp mot fertiliteten med så att vänta ?bara för att? har jag inte råd med heller. 

Synd att man inte kan skanna magen och se...

• Anonym (Sanna)
    Anonym (Ts) skrev 2022-01-26 11:29:05 följande:

Har generellt snabb läkning av sår tror jag.

Hade  jag varit 30 hade jag chillat. Nu är det ju en kamp mot fertiliteten med så att vänta ?bara för att? har jag inte råd med heller. 

Synd att man inte kan skanna magen och se...

Hör av dig till förlossningsavdelningen där du gjorde kejsarsnittet, be att få tala med läkaren som utförde operationen för att gå igenom den m.h.a. journalen. Då kan kanske läkaren se om livmoderväggen var tunn o.s.v. och ge dig bättre råd.
  • Anonym (Vet ej)

Blev gravid ganska exakt ett år efter första KS. Blev fenestrering, väldigt nära uterusruptur vid andra (planerat KS ca 7 dagar innan). Ingen hade varnat mig för detta?

Tredje KS var 5 år senare och då var jag rejält orolig, men då såg det jättefint ut. Skulle nog vänta två år iallafall, men vet ej vad som rekommenderas.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Vet ej) skrev 2022-01-27 00:55:57 följande:

Blev gravid ganska exakt ett år efter första KS. Blev fenestrering, väldigt nära uterusruptur vid andra (planerat KS ca 7 dagar innan). Ingen hade varnat mig för detta?

Tredje KS var 5 år senare och då var jag rejält orolig, men då såg det jättefint ut. Skulle nog vänta två år iallafall, men vet ej vad som rekommenderas.

Eftetsom jag är 40 i år kan jag inte vänta så länge...
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Sanna) skrev 2022-01-26 13:14:05 följande:
    Hör av dig till förlossningsavdelningen där du gjorde kejsarsnittet, be att få tala med läkaren som utförde operationen för att gå igenom den m.h.a. journalen. Då kan kanske läkaren se om livmoderväggen var tunn o.s.v. och ge dig bättre råd.
    Jo, kanske det! 
Svar på tråden Gravid efter kejsarsnitt?