• Tue 25 Jan 2022 17:25
    2215 visningar
    1 svar
    1
    2215

    Ångest efter trauma

    Jag har nyligen varit med om en väldigt traumatisk upplevelse som nu några veckor efteråt gör att jag har kraftig ångest större delen av dygnet och inte kan sova. Jag har mått så här i flera veckor nu.

    Jag undrar om det är någon annan som har erfarenhet av kraftig ångest efter en traumatisk upplevelse?
    Jag skulle så gärna vilja ha tips och råd kring hur jag tar mig igenom det/ur det. Jag har kontakt med sjukvården men känner att jag skulle behöva få lite information från någon som själv vet hur det är att gå igenom det. Och förhoppningsvis även ge mig lite hopp om att det går att ta sig ur det för just nu känns det nästan omöjligt.

  • Svar på tråden Ångest efter trauma
  • Anonym (En röst i natten­)
    Wed 26 Jan 2022 01:06
    #1
    Fri100 skrev 2022-01-25 17:25:06 följande:
    Ångest efter trauma

    Jag har nyligen varit med om en väldigt traumatisk upplevelse som nu några veckor efteråt gör att jag har kraftig ångest större delen av dygnet och inte kan sova. Jag har mått så här i flera veckor nu.

    Jag undrar om det är någon annan som har erfarenhet av kraftig ångest efter en traumatisk upplevelse?
    Jag skulle så gärna vilja ha tips och råd kring hur jag tar mig igenom det/ur det. Jag har kontakt med sjukvården men känner att jag skulle behöva få lite information från någon som själv vet hur det är att gå igenom det. Och förhoppningsvis även ge mig lite hopp om att det går att ta sig ur det för just nu känns det nästan omöjligt.


    Livet innehåller mycket hemskt dessvärre och ofta är man helt oförberedd inför alla trauman. Tråkigt att du mår dåligt och råkat illa ut..Vet ju inte om jag upplevt exakt vad du råkat ut för men har haft mycket ångest och en hel del traumatiska händelser som jag behövt deala med i livet. Har handskats med dem på olika sätt och använt mig mycket av avslappningsövningar där man fokuserat på andningen och att lindra stressen det skapat. Men också haft kontakt med terapeuter vilket jag skulle rekommendera om det känns för svårt. Tyvärr är det i princip omöjligt att få psykolog i vårt land om man inte går privat och är beredd att betala 1200 kr för en knapp timme, men kyrkan har samtalsstöd som man ibland kan få gratis eller billigt. Det finns också telefonlinjer man kan ringa och prata lite om det känns för jobbigt ex på nätterna.

    Hur känns det för dig här och nu?
Svar på tråden Ångest efter trauma