sextiotalist skrev 2022-01-31 11:45:41 följande:
vi som valt, pga vi har tagit reda vad detta kontrakt innebär, blir däremot kallade att ha låstsasförhållande och inte tillräckligt seriösa. Så hur man än gör, så har man ändan bak.
Håller med dig fullständigt. Äktenskapsbalken finns på nätet, är väldigt lättläst och det finns mycket där om man vill, så kan man skriva bort det.
Personligen så tycker jag det är lite knepigt att skriva på ett avtal, där man avtalar bort 90%. Så vi valde att inte gifta oss (ett aktivt beslut från oss båda efter det vi ha konstaterat att det där avtalet, är inget för oss).
Sedan finns det väldigt många fördelar med äktenskapet, man får massor på köpet, vilket vi sambos inte får (vilket vi också är medvetna om).
Det är väl ditt tjat om att en låtsasförlovning, som inte är tänkt att leda till äktenskap, gör ett samboförhållande mer seriöst än andras samboförhållanden, som folk vänder sig emot..?
Jag tänker, att om du och din sambo kunde prata så öppet om detta, att du inte ville gifta dig för att du ville skydda din sommarstuga och något mer som jag inte minns vad det var nu, så hade ni ju lika gärna kunnat skriva papper på att dessa saker skulle vara din enskilda egendom - och sedan gift er. Problemet uppstår ju, när den rikare parten inte vågar ta upp ämnet.
Man kan vilja vara gift ändå, ett äktenskap har ju för många en helt annan mening också, än den juridisk-ekonomiska. Många känner att man inte hör ihop på riktigt, förrän man uttalat sina löften inför Guds och församlingens närvaro, och kan tala om den andre som "min man" respektive "min fru". För dem som är riktigt troende finns ytterligare en allvarlig aspekt, då de annars kan ha grubblerier över att de lever i synd och kanske kommer att straffas i Helvetet. Då blir det verkligen ett dilemma: "ska jag leva i synd och kanske straffas i Helvetet sedan, eller ska jag riskera halva min förmögenhet som jag slitit ihop och allt som jag kommer att ärva efter min far, som han sin tur har slitit ihop, eller ska jag lägga fram ett äktenskapsförord och be NN skriva på det? Men tänk om h*n bli så sårad att h*n dumpar mig då? NN kan vara min sista chans".
Hade varit mycket bättre om det varit default, att var och en av makarna behåller sina tillgångar som de hade före vigseln, och även arv som de kanske erhåller medan de är gifta. Vår lagstiftning LOCKAR ju golddiggers till Sverige, från Ryssland, Ukraina o.s.v.. De vet, att med tyska män är det ingen idè att försöka något.