• Anonym (anonym)

Hjälpa pappa med pengarna

Hej!

Hjälper pappa med hans räkningar eftersom han inte kan det längre själv tyvärr då han inte är så pigg längre.

Han har krediter och lån på tre ställen. Den totala summan är ca 48 000 kr. 

Varje månad betalar han ca 2000 kr på detta. 

Har pratat lite med honom om att samla lånen och krediterna någonstans, så han kanske inte behöver betala så mycket. Det ville han göra.

Vad ska jag tänka på? Att räntan ska vara så låg som möjligt? Ett av bolagen han betalar till har ca 6 % ränta. De andra har 17% och 11% ränta. 
    Till bolaget han betalar minst ränta betalar han också mest på, 1000 kr. De andra två 500 kr var. 

Ska han strunta i den på 6 % eller baka ihop alla ändå till ett och samma? Vad tycker ni?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hjälpa pappa med pengarna
  • Anonym (anonym)
    Tomelilla15 skrev 2022-01-29 21:52:32 följande:

Var det hela ditt svar utifrån allt jag skrev? Du känns inte så lösningsorienterad. Har massa ursäkter för olika saker och lägger till mer info hela tiden som är både rörig och visar på ett ganska omoget synsätt tycker jag. 

Din fråga handlade väl om lånen och vad som är smart utifrån situationen med dem? Skriv inte om bilen som ett alternativ för att lösa lånen då om den inte är det i praktiken. Använd något annat förlag du fått i tråden istället, finns gott om dem. 

Kan ju inte bestämma över honom. Han vet inte hur han ska göra. Bilen vill han gärna ha kvar. 
  • Anonym (Behåll bilen)

Eftersom din pappa vill ha kvar bilen så blir det så. 

Är det ett problem att din pappa har lån? Eller är det att han har lån till en kass ränta?

Bestäm er vad ni vill ska ske med lånen. Ska de betalas av så fort som möjligt? I så fall är det bara att räkna på när de kan vara betalda och se om det finns några större pengar att spara på att flytta Lånen, troligen gör det det så det är bara att samla lånen via någon som kan jämföra. Ljug om vilken ränta ni har om det frågas efter den.

Se till att han inte tar några nya lån. Det lät som en farlig sits där hans fru verkar vara inblandad. 

Jag tror att din far vill hjälpa dig med bilen, vill du så kan du erbjuda dig att ta kostnader för bilen åtminstone tills han är skuldfri. Han har nog inte förstått att du har en bättre ekonomi än tidigare. 

• Anonym (anonym)
    Anonym (Behåll bilen) skrev 2022-02-12 13:00:52 följande:

Eftersom din pappa vill ha kvar bilen så blir det så. 

Är det ett problem att din pappa har lån? Eller är det att han har lån till en kass ränta?

Bestäm er vad ni vill ska ske med lånen. Ska de betalas av så fort som möjligt? I så fall är det bara att räkna på när de kan vara betalda och se om det finns några större pengar att spara på att flytta Lånen, troligen gör det det så det är bara att samla lånen via någon som kan jämföra. Ljug om vilken ränta ni har om det frågas efter den.

Se till att han inte tar några nya lån. Det lät som en farlig sits där hans fru verkar vara inblandad. 

Jag tror att din far vill hjälpa dig med bilen, vill du så kan du erbjuda dig att ta kostnader för bilen åtminstone tills han är skuldfri. Han har nog inte förstått att du har en bättre ekonomi än tidigare. 

Problemet är väl att han inte har så mycket pengar och räntan är hög på två av dom. Därför funderade jag på om man skulle ha allt i samma istället. Det är ju egentligen en ganska liten summa lån/krediter han har. Men det kostar ju mycket för honom i månaden. Vore bra om man kunde sänka det lite.

Nä, alltså jag tror inte att han vill sälja bilen egentligen. Frågan är väl mest om det gör något om jag använder den om den står på honom? men jag vet att många kör runt med bilar som står på andra. Nejdå, han tar inga nya lån. Jag har hand om hans pengar. Ja mamma har varit dum. Nu när hon har hand om sina ena pengar enbart är hon så jäkla rädd om pengarna. Bra såklart, men konstigt. Nu går det bra att var rädd om dom tydligen, men inte innan. 

Ja kanske. Han har sagt att jag kan få ta över den. Men jag har sagt att jag inte bara vill ta den för honom. Jag betalar redan allt för den som skatt, bensin osv. Det ska ju inte han behöva göra. Tack så mycket för ditt svar. skönt att bolla lite tanka om detta. 

• Anonym (Maria)
    Anonym (anonym) skrev 2022-02-15 20:40:06 följande:

Problemet är väl att han inte har så mycket pengar och räntan är hög på två av dom. Därför funderade jag på om man skulle ha allt i samma istället. Det är ju egentligen en ganska liten summa lån/krediter han har. Men det kostar ju mycket för honom i månaden. Vore bra om man kunde sänka det lite.

Nä, alltså jag tror inte att han vill sälja bilen egentligen. Frågan är väl mest om det gör något om jag använder den om den står på honom? men jag vet att många kör runt med bilar som står på andra. Nejdå, han tar inga nya lån. Jag har hand om hans pengar. Ja mamma har varit dum. Nu när hon har hand om sina ena pengar enbart är hon så jäkla rädd om pengarna. Bra såklart, men konstigt. Nu går det bra att var rädd om dom tydligen, men inte innan. 

Ja kanske. Han har sagt att jag kan få ta över den. Men jag har sagt att jag inte bara vill ta den för honom. Jag betalar redan allt för den som skatt, bensin osv. Det ska ju inte han behöva göra. Tack så mycket för ditt svar. skönt att bolla lite tanka om detta. 

Kan du tänka dig att betala hans lån varje månad mot att du tar över bilen så den står på dig? Kan din pappa tänka sig det? Inget hindrar ju att ni fortsätter använda den som förut.

Och du berättar att du står för mycket kostnader för bilen, samtidigt som din pappas ekonomi verkar vara så tajt att han knappt kan betala sina lån varje månad? Det torde betyda att han i själva verket har noll möjligheter att ha bil.

För övrigt, kan du kanske lista upp lite mer detaljerat i tråden hans inkomster och utgifter varje månad? Så kanske du kan få fler tankar och tips.
  • Anonym (Behåll bilen)

Vill du hjälpa din pappa med Lånen så kolla vad han kan få för ränta på ett nytt lån om du går in som medlåntagare. Det borde ge bäst effekt och han kanske har svårt att få lån beroende på ålder. Är du medlåntagare så måste du vara beredd på att täcka upp skulden om han inte betalar.

Då din mamma ligger bakom skulderna så borde hon gå in och lösa detta. 

• Anonym (Maria)
    Anonym (Behåll bilen) skrev 2022-02-16 20:29:41 följande:

Vill du hjälpa din pappa med Lånen så kolla vad han kan få för ränta på ett nytt lån om du går in som medlåntagare. Det borde ge bäst effekt och han kanske har svårt att få lån beroende på ålder. Är du medlåntagare så måste du vara beredd på att täcka upp skulden om han inte betalar.

Det där är väl lite tycke och smak och vad man har för moral. Det är ju rent krasst inte olagligt att ta emot eller be om gåvor och pappan har ju en egen vilja och ansvar för konsekvenserna av sina val.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Maria) skrev 2022-02-15 23:17:13 följande:
    Kan du tänka dig att betala hans lån varje månad mot att du tar över bilen så den står på dig? Kan din pappa tänka sig det? Inget hindrar ju att ni fortsätter använda den som förut.

Och du berättar att du står för mycket kostnader för bilen, samtidigt som din pappas ekonomi verkar vara så tajt att han knappt kan betala sina lån varje månad? Det torde betyda att han i själva verket har noll möjligheter att ha bil.

För övrigt, kan du kanske lista upp lite mer detaljerat i tråden hans inkomster och utgifter varje månad? Så kanske du kan få fler tankar och tips.
    Han är på äldreboende och mycket kostar där?behöver nog inte säga mycket mer. Han får vanlig pension. 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Maria) skrev 2022-02-15 23:17:13 följande:

Tack för tipsen iallafall. Vet inte om jag vill skriva ut i detalj om hans inkomst, tror inte han vill det. Men jag förstår att det vore lättare då. Han får iallafall sin pension och den är inte jättehög men ändå inte jättedålig så sätt. Pengarna räcker. Men jag vill att han ska få lite över och få mer på sitt spar igen. Att han inte betalar något på bilen är för han inte kan köra längre och det känns inte schysst mot honom. Därför har jag tagit det. Förut tog han hälften. Men nu tar jag hela kostnaden istället. 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Maria) skrev 2022-02-16 22:21:20 följande:
    Det där är väl lite tycke och smak och vad man har för moral. Det är ju rent krasst inte olagligt att ta emot eller be om gåvor och pappan har ju en egen vilja och ansvar för konsekvenserna av sina val.
    Jo fast det kan vara svårt att fråga honom om saker ibland. Han gör sitt bästa. Men koll på pengar tycker jag att han har ändå. Köpte en tv till honom häromdagen och han frågade direkt hur mycket han skulle lägga själv. Så snäll.
  • Anonym (anonym)

Han behöver inte lägga så mkt alls enligt mig . Det hade jag redan sagt.

• Anonym (anonym)
    Anonym (Behåll bilen) skrev 2022-02-16 20:29:41 följande:

Kan kolla det. Det är jag som hjälper honom betala hans räkningar. Han skulle aldrig strunta i att betala sina räkningar ändå annars heller. 

Håller med helt, kan med tycka att hon borde hjälpa honom istället. Men hon hör inte av sig till mig överhuvudtaget längre för jag sagt ifrån om allt och att hon på allt skriver med andra gubbar. Verkar inte höra av sig till pappa heller. Tragiskt. 

Svar på tråden Hjälpa pappa med pengarna