• Fri 28 Jan 2022 14:37
    6685 visningar
    26 svar
    26
    6685

    Hur ofta tvättar ni era plagg?

    Underkläder byts ju varje dag.

    Men hur gör ni med övriga plagg? 
    Tex en tröja/byxa som inte är varken smutsig eller luktar illa? Tills den blir antingen eller. Eller efter visst antal användsdagar?


    Det känns ibland som man tvättar vissa plagg för ofta i onödan?

  • Svar på tråden Hur ofta tvättar ni era plagg?
  • Fri 28 Jan 2022 18:43
    #11

    Luktar oftast och bestämmer mig därefter om det ska i tvätten. Jeans använder jag oftast i ett par veckor utan tvätt. Tröjor och annat en vecka eller mer innan det går i tvätten.

  • Fri 28 Jan 2022 19:52
    #12

    1-3 dagar på tröjor och underkläder.
    Byxor 2-5 dagar. Beror på hur smutsigt det blir och hur mycket jag svettats. Så oftare på sommaren än vinter. 

  • Fri 28 Jan 2022 20:07
    #13

    Svårt att säga. Jag tvättar inte i onödan. Luktar, kollar fläckar och vädrar. Det är bara strumpor och trosor som direkt hamnar i tvättkorgen efter en dag.

  • Gameof­throne­s
    Fri 28 Jan 2022 21:07
    #14

    Mysbrallor, tvättar jag vara ibland. Ser och känner när det är dags. Pyjamasbyxor är riktiga hemmabyxor med där tvättar jag när det är dags. Vissa kläder tvättar jag när det börja lukta smuts. 

  • Anonym (sönda­gskjol­)
    Sat 29 Jan 2022 07:49
    #15

    För att kolla om mat är okej är det titta, lukta, smaka som gäller. Med kläder nöjer jag mig med att titta och lukta.

    Eventuell dålig klädsmak kan tvättmaskinen ändå inte göra något åt.

  • Anonym (-_-)
    Sat 29 Jan 2022 16:08
    #16

    Underkläder och oftast t-shirtar används 1 dag innan de slängs i tvätten.

    Hoodies och byxor används oftast ca 5ggr innan tvätt. Hoodies kan ta kortare eller längre men det beror på hur de används.

  • Anonym (.)
    Sun 30 Jan 2022 09:34
    #17
    Anonym (Flisan) skrev 2022-01-28 18:02:27 följande:

    Vad vi skulle bli miljövänliga och spara resurser (vatten, energi, tvättmedel) om folk kunde tvätta med vett. Jag luktar och tittar på plaggen innan jag lägger dem i tvätten. Tvättar full maskin! Viktigt!

    Jag har jeans 5-7 dagar innan jag tvättar. Tröjor 3-4 gånger kanske, sen luktar de lite svett. Samma med BH. Trosor och sockar har jag en dag. 

    Har en kompis som ofta tvättar ett plagg i taget eftersom det inte finns andra plagg i exakt samma nyans. Hon fattar alltså inte att man kan tvätta rosa, rostbruna och röda plagg tillsammans. Och ljust oranga, beiga och gula. Osv. Måste ju finnas fler som hon. Vilket slöseri. Och hon tvättar i en stor allmän tvättstuga i extremt stora maskiner så ni kan tänka er förbrukningen för ett litet linne i taget. 


    En sak är fel här. Sverige behöver inte spara på vatten generellt sett. Vi har hur mycket vatten som helst, undantagen är vissa öar och en del av skärgården men de är fåtaliga undantag. Sverige kan inte spara vatten för att det ska bli mer vatten i världen.

    Det här är en MP-argumentation som bygger på känsloargument och inte fakta. MP är jättebra på det att förkasta fakta och driva politik efter det som känns bra. Helt förkastligt och direkt farligt. Det är direkt kontraproduktivt.

    Ur er miljöperspektiv är det överdoseringen av tvättmedel man vill undvika. Sen hur ofta människor tvättar, en maskin om dagen eller en i veckan gör faktiskt inte så himla mycket i ett energiperspektiv.

    Gör inte generellla sanningar av din enda kompis som tvättar ett enda linne i en 6kg maskin. Det är ett problem för grannarna som inte kan tvätta men knappast mer än så. För om det är slöseri eller inte beror på väldigt många olika saker som hur hon doserar tvättmedel. Har hon bara två linnen är hon inte mer miljöförstörare än dig som köper enorma mängder kläder och tvättar maskinerna fulla.

    Krasst, är det nyinköpen av kläder som är det allra värsta i sammanhanget. Det är en mycket smutsig industri som kräver enorma mängder vatten i länder som oftast redan har vattenbrist. Ovanpå det kommer enorma utsläpp av gifter. Som om inte det skulle räcka så utsätts arbetarna för ännu mer gifter och farligheter. 
    Summan är att det troligen är du och inte hon som är miljöförstöraren i sammanhanget.
  • Anonym (J)
    Sun 30 Jan 2022 13:41
    #18
    Anonym (.) skrev 2022-01-30 09:34:06 följande:
    En sak är fel här. Sverige behöver inte spara på vatten generellt sett. Vi har hur mycket vatten som helst, undantagen är vissa öar och en del av skärgården men de är fåtaliga undantag. Sverige kan inte spara vatten för att det ska bli mer vatten i världen.

    Det här är en MP-argumentation som bygger på känsloargument och inte fakta. MP är jättebra på det att förkasta fakta och driva politik efter det som känns bra. Helt förkastligt och direkt farligt. Det är direkt kontraproduktivt.

    Ur er miljöperspektiv är det överdoseringen av tvättmedel man vill undvika. Sen hur ofta människor tvättar, en maskin om dagen eller en i veckan gör faktiskt inte så himla mycket i ett energiperspektiv.

    Gör inte generellla sanningar av din enda kompis som tvättar ett enda linne i en 6kg maskin. Det är ett problem för grannarna som inte kan tvätta men knappast mer än så. För om det är slöseri eller inte beror på väldigt många olika saker som hur hon doserar tvättmedel. Har hon bara två linnen är hon inte mer miljöförstörare än dig som köper enorma mängder kläder och tvättar maskinerna fulla.

    Krasst, är det nyinköpen av kläder som är det allra värsta i sammanhanget. Det är en mycket smutsig industri som kräver enorma mängder vatten i länder som oftast redan har vattenbrist. Ovanpå det kommer enorma utsläpp av gifter. Som om inte det skulle räcka så utsätts arbetarna för ännu mer gifter och farligheter. 
    Summan är att det troligen är du och inte hon som är miljöförstöraren i sammanhanget.
    Fast det står tex på förpackningen på tvättmedlet att man ska tvätta med full maskin samt låga temperaturer. Gör de det för skojs skull menar du? 
  • Anonym (.)
    Sun 30 Jan 2022 13:46
    #19
    Anonym (J) skrev 2022-01-30 13:41:14 följande:
    Fast det står tex på förpackningen på tvättmedlet att man ska tvätta med full maskin samt låga temperaturer. Gör de det för skojs skull menar du? 
    Någonstans måste man börja tänka också och inte bara ta in allt som en robot.
    Man kan inte gå och köpa massor av plagg bara för att göra exakt som "de skriver på tvättmedelspaketen".
    Ska man prata om vad som är miljövänligt måste man se helheten och inte bara den sanning som man läser på random tvättmedelspaket.
  • Anonym (J)
    Sun 30 Jan 2022 13:48
    #20
    Anonym (.) skrev 2022-01-30 13:46:47 följande:
    Någonstans måste man börja tänka också och inte bara ta in allt som en robot.
    Man kan inte gå och köpa massor av plagg bara för att göra exakt som "de skriver på tvättmedelspaketen".
    Ska man prata om vad som är miljövänligt måste man se helheten och inte bara den sanning som man läser på random tvättmedelspaket.
    Tror dock ej de hittar på saker för skojs skull. Och litar mer på dem än en random person på familjeliv..
  • moaguu­un
    Sun 30 Jan 2022 13:50
    #21
  • Anonym (.)
    Sun 30 Jan 2022 22:43
    #22
    Anonym (J) skrev 2022-01-30 13:48:29 följande:
    Tror dock ej de hittar på saker för skojs skull. Och litar mer på dem än en random person på familjeliv..
    Visst. Har du så lite tilltro till din egen kapacitet att tänka så ska du självklart lita ordagrant på vad som står på förpackningen.
    Vi andra, vi som inte är som du, inser att det är bättre att tvätta lite plagg i en maskin än att gå och handla massor bara för att få fylla flera maskiner i olika färger.
  • Anonym (hondj­uret)
    Sun 30 Jan 2022 23:24
    #23
    Anonym (.) skrev 2022-01-30 22:43:29 följande:
    Visst. Har du så lite tilltro till din egen kapacitet att tänka så ska du självklart lita ordagrant på vad som står på förpackningen.
    Vi andra, vi som inte är som du, inser att det är bättre att tvätta lite plagg i en maskin än att gå och handla massor bara för att få fylla flera maskiner i olika färger.
    Det finns väl ett spann mellan att tvätta ett linne ensamt i maskinen och att vettlöst shoppa kläder för att fylla maskinerna (gör ens någon det på riktigt? Köper kläder med intentionen att tvättmaskinen ska bli full?). 

    Man kan ju fylla maskinerna med dom kläder man redan har. Jag fyller alltid mina maskiner men jag köper ju inte på mig nya kläder bara för att fylla tvättmaskinen. Har inte köpt ett nytt plagg (annat än strumpor) de senaste två åren och kör ändå fulla maskiner. Men det är egentligen mest för att jag tycker det är bekvämt att inte behöva tvätta flera gånger i veckan utan hellre gör bort det några timmar varannan vecka. 
  • Anonym (Ofta)
    Sun 30 Jan 2022 23:39
    #24

    Beror på hur plagget använts och var. 

    Är jag nyduschad och tar på rena kläder och bara är hemma kan kläderna användas minst en dag till.

    Underkläder byts kväll och morgon.

    Har man varit ute i offentliga miljöer vill jag helst tvätta kläderna och byta direkt jag kommer hem

  • Anonym (.)
    Mon 31 Jan 2022 08:55
    #25
    Anonym (hondjuret) skrev 2022-01-30 23:24:34 följande:
    Det finns väl ett spann mellan att tvätta ett linne ensamt i maskinen och att vettlöst shoppa kläder för att fylla maskinerna (gör ens någon det på riktigt? Köper kläder med intentionen att tvättmaskinen ska bli full?). 

    Man kan ju fylla maskinerna med dom kläder man redan har. Jag fyller alltid mina maskiner men jag köper ju inte på mig nya kläder bara för att fylla tvättmaskinen. Har inte köpt ett nytt plagg (annat än strumpor) de senaste två åren och kör ändå fulla maskiner. Men det är egentligen mest för att jag tycker det är bekvämt att inte behöva tvätta flera gånger i veckan utan hellre gör bort det några timmar varannan vecka. 
    Läs gärna konversationen som helhet så du vet vad du besvarar.
    Men jag repeterar bara för dej som är alldeles för nonchalant och slö: alla är inte miljöförstörare som shoppar kläder i parti och minut som kan fylla fulla maskiner. Se det fetmarkerade i ditt eget inlägg. Förklara sedan varför du inte läser det du besvarar. Förklara varför du tror att precis alla i hela världen är exakt som du. Har du något sorts fel på sympatin?
  • Anonym (hondj­uret)
    Mon 31 Jan 2022 09:11
    #26
    Anonym (.) skrev 2022-01-31 08:55:11 följande:
    Läs gärna konversationen som helhet så du vet vad du besvarar.
    Men jag repeterar bara för dej som är alldeles för nonchalant och slö: alla är inte miljöförstörare som shoppar kläder i parti och minut som kan fylla fulla maskiner. Se det fetmarkerade i ditt eget inlägg. Förklara sedan varför du inte läser det du besvarar. Förklara varför du tror att precis alla i hela världen är exakt som du. Har du något sorts fel på sympatin?
    Den enda som verkar ha något sorts fel på sympatin är du. Jag tog mig själv som ett exempel på att man kan undvika klädinköp och ändå köra fulla maskiner genom att reglera när man tvättar, och att det kanske inte finns ett enda rätt sätt att tvätta. Var någonstans sa jag att alla bör göra exakt som jag själv? 
    Jag ser inte mig själv som miljöförstörare så det tar jag inte åt mig av. Däremot finns det gott om människor i detta avlånga land som köper alldeles för mycket kläder och som borde ta åt sig, klädindustrin är vidrig. 

    Jisses. Tagga ner. 
Svar på tråden Hur ofta tvättar ni era plagg?