Anonym (Flisan) skrev 2022-01-28 18:02:27 följande:
Vad vi skulle bli miljövänliga och spara resurser (vatten, energi, tvättmedel) om folk kunde tvätta med vett. Jag luktar och tittar på plaggen innan jag lägger dem i tvätten. Tvättar full maskin! Viktigt!
Jag har jeans 5-7 dagar innan jag tvättar. Tröjor 3-4 gånger kanske, sen luktar de lite svett. Samma med BH. Trosor och sockar har jag en dag.
Har en kompis som ofta tvättar ett plagg i taget eftersom det inte finns andra plagg i exakt samma nyans. Hon fattar alltså inte att man kan tvätta rosa, rostbruna och röda plagg tillsammans. Och ljust oranga, beiga och gula. Osv. Måste ju finnas fler som hon. Vilket slöseri. Och hon tvättar i en stor allmän tvättstuga i extremt stora maskiner så ni kan tänka er förbrukningen för ett litet linne i taget.
En sak är fel här. Sverige behöver inte spara på vatten generellt sett. Vi har hur mycket vatten som helst, undantagen är vissa öar och en del av skärgården men de är fåtaliga undantag. Sverige kan inte spara vatten för att det ska bli mer vatten i världen.
Det här är en MP-argumentation som bygger på känsloargument och inte fakta. MP är jättebra på det att förkasta fakta och driva politik efter det som känns bra. Helt förkastligt och direkt farligt. Det är direkt kontraproduktivt.
Ur er miljöperspektiv är det
överdoseringen av tvättmedel man vill undvika. Sen hur ofta människor tvättar, en maskin om dagen eller en i veckan gör faktiskt inte så himla mycket i ett energiperspektiv.
Gör inte generellla sanningar av din enda kompis som tvättar ett enda linne i en 6kg maskin. Det är ett problem för grannarna som inte kan tvätta men knappast mer än så. För om det är slöseri eller inte beror på väldigt många olika saker som hur hon doserar tvättmedel. Har hon bara två linnen är hon inte mer miljöförstörare än dig som köper enorma mängder kläder och tvättar maskinerna fulla.
Krasst, är det
nyinköpen av kläder som är det allra värsta i sammanhanget. Det är en mycket smutsig industri som kräver enorma mängder vatten i länder som oftast redan har vattenbrist. Ovanpå det kommer enorma utsläpp av gifter. Som om inte det skulle räcka så utsätts arbetarna för ännu mer gifter och farligheter.
Summan är att det troligen är du och inte hon som är miljöförstöraren i sammanhanget.