• tikki masala

    När skall barnen själva bjuda hem vänner.

    Min son går i ettan nu och jag jobbar hemifrån men på egen våning till kl 18 varje vardag. 
    Han vill väldigt gärna börja gå hem själv från skolan och även få ta med vänner hem. 
    Jag har sagt att det inte går än (han kan få börja gå hem och till skolan från det han börjar tvåan tänker jag)
    Men skulle det vara lämpligt att han får bjuda hem vänner när jag bara skulle kunna titta till dem lite snabbt då och då. vad skulle ni föräldrar tycka? 

  • Svar på tråden När skall barnen själva bjuda hem vänner.
  • Litorina

    Det beror lite på hur din son är och hur kompisen är. Två busfrön hinner ju med rätt mycket innan du märker något medan två lugna barn kan leka utan vuxnas inblandning i timmar utan att någon katastrof inträffar. 


    Du kan ju fråga kompisens förälder om de tycker att det är ok att du är lite halvt närvarande bara. Så har vi gjort när barnen började vara helt ensamma. Skulle en kompis med hem stämde vi av med föräldrarna att det gick bra. 


    Om din son inte gillar att sitta ensam på eftermiddagen kanske fritids är en bra lösning. Då har han lek med kompisar varje eftermiddag. Men det beror ju på hur fritidset är och vad han gillar, så klart. 

  • Kvittning

    Jag tycker att det både låter konstigt att han inte får gå hem från skolan själv när du ändå är hemma (utgår från att det inte är flera kilometer och att korsa 70-väg) och att du säger nej till att ta hem vänner för att du inte är på samma våning.

  • Gameofthrones

    Vi är alltid öppna och ha våra barns kompisar här de är völkomna närsomhelst. 

    Men mina äldsta är mer för plugga tillsammans sitter i grupp här i vardagsrummet/ kök. Sen är det vara vara såklart spela spel, tv eller på datorn.

    Mina har tagit hem sen deras vänners föräldrar börja släppa sina barn mer friare. Kunna gå hem själva. Det är viktigt tycker jag att ha en frihet med sina vänner. 

  • Räkan77

    Vill sonen gå hem direkt när skolan slutar, typ vid ett eller gå hem själv från fritids vid halv fyra? 

    Om det inte finns någon annan vuxen eller storasyskon hemma så blir det ju lite jobbigt att ha koll på flera barn hela eftermiddagen samtidigt som man jobbar. Om du jobbar ända fram till sex så behöver de ju ett rejält mellis och kanske mer än så. 

    Hur gör sonen idag på eftermiddagarna? 

Svar på tråden När skall barnen själva bjuda hem vänner.