• Tigertaget

Hur är det att skola in på förskola

Nu vankas inskolning som ska pågå omkrng två veckor.
    Hur aktiva ska vi föräldrar vara?
    Är det vi som ska hjälpa barnet med mat, följa på toaletten/ byta blöjor?
    Peppa till att leka med de andra barnen osv?

Eller ska vi hålla oss i bakgrunden och låta pedagogerna ta hand om barnet direkt?

Ska vi prata mycket med barnet eller hålla låg profil?

Vi bor väldigt långt ifrån förskolan, ( 8 km) ska jag ändå köra hem då vi ska börja gå ifrån barnet, eller bör jag vara på stand by i närheten?

• Svar på tråden Hur är det att skola in på förskola
  • mickan1989

Man tar som förälder ett steg tillbaka. Det är viktigt att man signalerar trygghet som förälder så att barnet känner trygghet. 

Första tiden då man bara ska vara ifrån en liten stund skulle du kunna ta en promenad eller ev vara i personalrummet på förskolan. Man behöver ju inte köra hem då det handlar om 30-60 min. Men sen får du ju göra det när det handlar om att testa lämna några timmar. 

• Tigertaget

Men då mitt barn behöver på toaletten ska personalen ta mitt barn dit redan från början, kommer inte det kännas konstigt för barnet som inte känner dem?

• Tigertaget

Men då mitt barn behöver på toaletten ska personalen ta mitt barn dit redan från början, kommer inte det kännas konstigt för barnet som inte känner dem?

• mickan1989

Det gör ni som det känns mest rätt. Jag tänker att du nog gör det första gångerna. Min dotter hade blöja så det var inget sådant för oss i början.. så förstår hur du menar. Det kommer ordna sig. Man tänker alltid mycket innan. Speciellt om det är första barnet. Jag var väldigt orolig och funderade mycket inför inskolningen och det var lite jobbigt en tid in på förskoletiden också :) men det blev ju bra trots allt. 

Svar på tråden Hur är det att skola in på förskola