• Anonym (TS)

Kan begära lönhöjning närsom helst?

Hej,
    Jag har låg lön rel. det jag borde ha och ingen betald övertid. Nu har det ramlat in ett projekt som kräver både övertid och avancerad problemlösning. Jag går inte med på detta mer utan vill ha högre lön och övertidsersättning.

Kan man kliva in till chefen och göra det när som helst? Ska sånt ske speciella tider på året? Varför?

De har inget kollektivavtal eller nåt sånt med mitt fackförbund. (De tycks öht sakna mycket som man förväntar sig av ett företag. Medarbetarsamtal hade jag på förra jobbet. Det saknas här bland annat...)

• Svar på tråden Kan begära lönhöjning närsom helst?
  • Anonym (Hmm)

Självklart! 

Att det ska ske på speciella tider om året har väl mest med deras budget att göra och annat bullshit. Egentligen är det mycket simplare än så: Om du inte får den lön du anser dig förtjäna så kommer du inte arbeta. Och chefen både vet om och måste respektera detta. Så gör det, för villkoren du radar upp här fungerar ju verkligen inte.

• Anonym (S)
    Anonym (TS) skrev 2022-01-30 12:32:30 följande:
    Kan begära lönhöjning närsom helst?

Hej,
    Jag har låg lön rel. det jag borde ha och ingen betald övertid. Nu har det ramlat in ett projekt som kräver både övertid och avancerad problemlösning. Jag går inte med på detta mer utan vill ha högre lön och övertidsersättning.

Kan man kliva in till chefen och göra det när som helst? Ska sånt ske speciella tider på året? Varför?

De har inget kollektivavtal eller nåt sånt med mitt fackförbund. (De tycks öht sakna mycket som man förväntar sig av ett företag. Medarbetarsamtal hade jag på förra jobbet. Det saknas här bland annat...)

Ja, det kan man. Men arbetsgivaren kan säga nej. Jag tycker du ska söka dig till ett annat företag med bättre villkor. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (S) skrev 2022-01-30 12:41:08 följande:
    Ja, det kan man. Men arbetsgivaren kan säga nej. Jag tycker du ska söka dig till ett annat företag med bättre villkor. 
    Jobbet har roliga arb.uppgifter. Riktigt roliga. Jobbet ligger dessutom 1800m från mitt hem. Dessutom finns inga såna jobb i närheten av min hemmastad. MEN jag vet att de behöver ha mig jobbandes helger och sånt av och till, Det nekar jag till nu.
    Nu jobbar jag mindre än mina 8h. Det är för att det inte är lönt att jobba mer. Inget säger nåt om det bara jag fixar övertid då det behövs - utan betalt. 
    Villkoren måste ändras. Annars byter jag jobb.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-01-30 12:39:23 följande:

Självklart! 

Att det ska ske på speciella tider om året har väl mest med deras budget att göra och annat bullshit. Egentligen är det mycket simplare än så: Om du inte får den lön du anser dig förtjäna så kommer du inte arbeta. Och chefen både vet om och måste respektera detta. Så gör det, för villkoren du radar upp här fungerar ju verkligen inte.

Bra att veta. Jag kan heller inte se några hinder. Deras budget skiter jag i.
    Hur som helst, jag ska skaffa lite mer information och snacka med chefen imorgon. Ska ladda med lika olika alternativ. Högre lön+övertid. Mindre arb.tid+övertid etc. Så får vi se hur det går. Det bästa är att jag är ensam om att kunna den tekniken jag kan.
  • Anonym (S)
    Anonym (TS) skrev 2022-01-30 13:55:09 följande:
    Bra att veta. Jag kan heller inte se några hinder. Deras budget skiter jag i.
    Hur som helst, jag ska skaffa lite mer information och snacka med chefen imorgon. Ska ladda med lika olika alternativ. Högre lön+övertid. Mindre arb.tid+övertid etc. Så får vi se hur det går. Det bästa är att jag är ensam om att kunna den tekniken jag kan.
    Då ska du använda dig av den fördelen, och hoppas att chefen förstår och uppskattar det. 
  • Postman

Ja du kan göra det när som helst men det finns en risk att du uppfattas som gnällig och arbetsgivaren kan säga nej. Jag råder dig till att samla på dig argument tills det är dags för omförhandling av avtalet eller om ni har lönesamtal. Får du inte gehör får du fundera över om du vill driva det vidare eller om du helt enkelt ska se dig om efter ett annat jobb.

• Anonym (Ellen)

Om det arbete du förväntas göra nu skiljer sig från det du blev anställd för så ja - då är det rimligt att förhandla om villkoren.
    Så som tex att schemat även omfattar helger, du förväntas arbeta övertid, du utför andra uppgifter. Det är många ändringar på en gång!
    I vanliga fall brukar ju chefer och andra i ledande position göra en överblick över bemanningen när såna här saker inträffar. Man kanske kommer fram till att man inte hinner ny-rekrytera men att man har två handläggare som skulle kunna gå in som projektledare, som man kan tillfråga. Men då självklart med tillägget att man erbjuder dessa två att under 6 månader (eller hur länge det nu varar) få ett lönetillägg på x antal kronor.
    Det borde inte komma som en överraskning att du tar upp frågan - det borde chefen vänta sig.
    Men det finns inget kollektivavtal säger du, har företaget egna regler om ersättning för övertid? Har du x antal timmar i ditt avtal så är det vad du är skyldig att stå till förfogande. Och tjänstepension - har du det?
    De flesta avtal ger minst 4,5% så det behöver du också ta höjd för eftersom du annars måste spara med egna (beskattade) pengar.

• Anonym (TS)
    Anonym (Ellen) skrev 2022-01-30 14:35:27 följande:

Om det arbete du förväntas göra nu skiljer sig från det du blev anställd för så ja - då är det rimligt att förhandla om villkoren.
    Så som tex att schemat även omfattar helger, du förväntas arbeta övertid, du utför andra uppgifter. Det är många ändringar på en gång!
    I vanliga fall brukar ju chefer och andra i ledande position göra en överblick över bemanningen när såna här saker inträffar. Man kanske kommer fram till att man inte hinner ny-rekrytera men att man har två handläggare som skulle kunna gå in som projektledare, som man kan tillfråga. Men då självklart med tillägget att man erbjuder dessa två att under 6 månader (eller hur länge det nu varar) få ett lönetillägg på x antal kronor.
    Det borde inte komma som en överraskning att du tar upp frågan - det borde chefen vänta sig.
    Men det finns inget kollektivavtal säger du, har företaget egna regler om ersättning för övertid? Har du x antal timmar i ditt avtal så är det vad du är skyldig att stå till förfogande. Och tjänstepension - har du det?
    De flesta avtal ger minst 4,5% så det behöver du också ta höjd för eftersom du annars måste spara med egna (beskattade) pengar.

Tack för dina synpunkter.

Företaget är mer eller mindre ett hobbyprojekt (och det har jag sagt åt majoritetsägaren) som rullat på och nu är vi 5 anställda. Jag och ägaren/grundaren är konstruktörer inom avancerad teknik och såna hittar man inte så lätt. Det är lång erfarenhet som krävs och de växer inte på träd. Skulle jag sluta blir det inte roligt för företaget (vågar jag påstå med ödmjukhet även om ingen är oersättlig). 
    Ledarskap saknas mer eller mindre. VD:n är bara en fakturering- och löneutbetalningsadministratör och sitter där för att den andre(51%-ägaren) ska slippa sånt "oviktigt". VD:n(?) är dålig på att skapa ett "framework" av spelregler. Har försökt fått till befattn.beskrivningar men det går inte. Allt rinner ut i sanden.
    Regler om övertid etc. vet jag inget om. Kanske finns nåt nertecknat nånstans men tror inte det. Tjänstepension finns (bör kolla om det fortsätter betalas in).
    Har jobbat där i 5 år. Dags att göra nåt åt det hela. Tiden är mogen då en surdegskund ringt och bråkat.

Rent allmänt är det inte ofta det krävs övertid. Kanske 2-3 ggr per år jag bör jobba 10h extra/vecka = 40-60h totalt per år. I våras (2021) jobbade jag hela lördagen (16h) och sen hela söndagen/natten/40min vila/kundbesök på måndagen. Inte ett öre extra. Tog en dag ledig dagen efter. Såna saker vill jag ha betalt för och överlag högre lön. Jag har bevisat mitt värde tycker jag.

• Anonym (Ellen)

Ja det låter som att du är värdefull för bolaget och ställer upp när det behövs. Sånt ska premieras och det är viktigt att det finns spelregler för hur ersättning ska beräknas och betalas ut. 
    Man kan som du skriver ha förhandlat bort övertiden. Underförstått att man "gör vad som krävs" och är flexibel. Men då om du tex jobbat 55h en vecka eller lagt arbetstid på helgen så har du rätt att minska ner på arbetet kommande period för att ta igen den tiden så att säga.
    Alternativt så har man bestämt att arbetstiden är 40h per vecka och allt utöver skrivs upp och ersätts i tid eller pengar.
    Beroende på vad man har för lön och hur mycket övertid som man kan tänka att det uppstår över tid, så får man bestämma vilken modell som är mest lockande för en själv.

Men även om det är så att övertiden förhandlas bort så ska man ändå föra något slags logg över den arbetstid man lägger ner. Eftersom arbetsgivaren har ett stort ansvar för arbetsmiljö och sådana saker. Skulle du tex gå in i väggen och hamna i utmattning så blir det svårt för arbetsgivaren att stå till svars och utföra en korrekt rehabutredning om man inte ens vet hur mycket tid du lagt ner?
    Det finns också regler för hur mycket övertid man får lägga på sina medarbetare under ett år. Och med övertid räknas tid utöver det man har avtalat om, oavsett om den tiden ersätts eller ej. 

Svar på tråden Kan begära lönhöjning närsom helst?