• Anonym (Pension)

stressad över pension

40 år och stressad över min pension. Hur ser det ut för er när ni loggar in på ?min pension?? Vad är intjänade summa inklusive allmän och tjänstepension? Hur gammal är du? 

• Svar på tråden stressad över pension
  • Anonym (Olga)

Exakt vad var och en har vid en viss ålder är kanske inte det viktigaste utan hur ens egen situation ser ut. Om jag tänker mig ett långt arbetsliv och inte känner något behov av att kunna gå i pension vid 65 kanske en lägre siffra stressar mig mindre? Eller en person som äger fastighet eller mark kanske tänker sig att sälja av dessa så småningom och leva på avkastningen och inte bryr sig om siffrorna på Minpension alls?
    Det finns funktioner för att jämföra med andra i samma ålder, kika på det så ser du hur du rent statistiskt ligger till.
    Tycker du att siffrorna är låga eller jobbiga att ta in - försök tidigt att göra förändringar. Det är bättre att spara små summor nu än att försöka komma ikapp senare pga ränta på ränta-effekten.
    Kan du jobba mer eller extra?
    Har du tjänstepension?
    Kan du sänka dina kostnader till förmån för ett högre sparande?

Jag är född 82 och har ca 1,6mkr i  allmän pension, ca 400k i tjänstepension och runt 200k sparat privat (inte låst mot pension men pengarna finns där så dem tar jag ut senare vid behov).

• Anonym (W)

Det är viktigt att förstå att det som står på min pension är bara prognoser under vissa antaganden (om tillväxt, lön etc som man kan ändra själv för att testa) och ju längre man har till pension desto större osäkerhet. Det viktiga är att man har en tjänstepension och att du sätter dig in i hur den är konstruerad (betalas högre belopp in ju äldre du blir tex?). Sedan är det bra att ha ett eget sparande i ISK och har man långt kvar till pension spara i breda aktiefonder. Svårt att ge råd utan mer info om situationen. Själv är jag 51 och har haft bra lön och tjänstepension så jag tror inte jag är orolig för egen del men för de med låg inkomst och oklar tjänstepension kan det se väldigt annorlunda ut.

• Anonym (J)

Ingen aning. 37 år. Har inte ett särskilt pensionssparande. 

• Anonym (Pension)
    Anonym (Olga) skrev 2022-02-01 09:41:53 följande:

Exakt vad var och en har vid en viss ålder är kanske inte det viktigaste utan hur ens egen situation ser ut. Om jag tänker mig ett långt arbetsliv och inte känner något behov av att kunna gå i pension vid 65 kanske en lägre siffra stressar mig mindre? Eller en person som äger fastighet eller mark kanske tänker sig att sälja av dessa så småningom och leva på avkastningen och inte bryr sig om siffrorna på Minpension alls?
    Det finns funktioner för att jämföra med andra i samma ålder, kika på det så ser du hur du rent statistiskt ligger till.
    Tycker du att siffrorna är låga eller jobbiga att ta in - försök tidigt att göra förändringar. Det är bättre att spara små summor nu än att försöka komma ikapp senare pga ränta på ränta-effekten.
    Kan du jobba mer eller extra?
    Har du tjänstepension?
    Kan du sänka dina kostnader till förmån för ett högre sparande?

Jag är född 82 och har ca 1,6mkr i  allmän pension, ca 400k i tjänstepension och runt 200k sparat privat (inte låst mot pension men pengarna finns där så dem tar jag ut senare vid behov).

Var inne och kollade pensionen. Prognosen är att jag får 18.000 kr efter skatt ???? det kommer man knappast  leva fett på. känns som jag måste råspara nu 
  • Postman

Jag vet inte riktigt hur det ser ut för mig, har inte orkat kolla för jag kan inte påverka det ändå. Det blir vad det blir. Man får väl försöka arbeta så länge man bara orkar på nåt sätt.

• Anonym (Jo)
    Postman skrev 2022-02-01 20:35:24 följande:
    Jag vet inte riktigt hur det ser ut för mig, har inte orkat kolla för jag kan inte påverka det ändå. Det blir vad det blir. Man får väl försöka arbeta så länge man bara orkar på nåt sätt.
    Samma här
  • Friger

3.559.335:- på min pension.

Sen

543.556:- privat vid sidan om.

41 år.

Merparten har kommit dom senaste åren.

• Elin pelin

Det går av någon anledning inte att citera, men max vad du kan få i allmän pension ligger på ca 18-19 000 kr, sen tillkommer tjänstepension en som du kan välja under hur lång tid du vill plocka ut. Så har du 18000 som allmän pension grattis, är det med ev tjänstepension så kan du alltid välja att försöka spara.
    Även om du bara kan spara 100kr per månad så har du en ränta på räntaeffekt. Om du sparar 100kr i månaden i 10 år (har jag för mig} så kan du plocka ut 100kr per mån i resten av ditt liv, sen får barnen ta över 100lappen.

• Anonym (Olga)
    Anonym (Pension) skrev 2022-02-01 20:17:27 följande:
    Var inne och kollade pensionen. Prognosen är att jag får 18.000 kr efter skatt ???? det kommer man knappast  leva fett på. känns som jag måste råspara nu 
    Om du får ut 18000kr netto så tror jag du ska vara väldigt nöjd med det. 
    Det beror förstås på din ålder, vad du har för inkomst idag och vad du förväntar dig ska hända med din löneutveckling framöver.
    Men jag vet inte experterna brukar väl säga att vi som är mitt i arbetslivet idag ska räkna med kanske 55-60% av vår bruttolön i pension.
    Bra ändå att du får upp ögonen för detta tidigt så har du alla chanser att planera för en bättre situation. 
  • Anonym (.)

Jag har pluggat i många, många, många, många år. Dessutom följt av en längre arbetslöshet pga extrem lågkonjunktur. Följt av arbete med hyfsad lön men inte bättre än så. Ur ett ekonomiskt perspektiv var det alltså väldigt dumt att plugga över huvud taget.

Men men. Pensionsbeskedet var det rätt många år sedan jag kollade in eftersom den är lägre än lägst. Jag satsar istället på att få låga boendekostnader och att
    skapa mig en ekonomisk buffert genom fastighetsaffärer.

Hittills har det lönat sig otroligt mycket mer än att arbeta ihop pensionen. och snabbt går det. Först har jag ett par hus som jag hyr ut. Hyrorna betalar de kostnader jag har och därför går värdeökningen rakt in på pensionssparandet. Det handlar om 3-4 miljoner på lika många år.

Nu har jag bott i detta hus i två år och säljer jag idag har jag fått 60 000 kr per månad för att bara bo. Det pensionssparandet går inte av för hackor. Skrattande

Svar på tråden stressad över pension