• Viccan

    Corona och graviditet

    NI SOM HAFT CORONA UNDER GRAVIDITETEN.

    Vilka symptom har ni haft, påverkade det graviditeten eller babyn på något sätt och var ni vaccinerade eller inte, och med hur många doser i sådana fall? 

  • Svar på tråden Corona och graviditet
  • Viccan

    Tillägg: hur länge sen är det ni fick senaste vaccinet och med vilket tidsintervall fick ni vaccinen? 

  • Anonym (Karo)

    Vaccinerad med 2 doser, fick senaste dosen i december. Fick Corona nu i v.35. Sjuk i 11 dagar med hög feber, hosta, halsont och fruktansvärd ledvärk så att jag hade svårt att röra mig alls vissa dagar. Inte kunnat sova något pga värk och hosta plus den stora magen i vägen. 
    Bebisen mår bra och har sparkat på som vanligt. 

  • kassandraemilia

    Är gravid i vecka 7 (6+5). Hade nog knappt testat mig för covid om inte min man fick feber och testade positivt. Fick positivt på snabbtest för 4 dagar sedan. Börja med lite ont i halsen som gick över till nästa dag. Nu är jag bara täppt i näsan, alltså inte förkyld eller snorig utan bara täppt. Tog dos 2 i september.

  • Viccan
    Anonym (Karo) skrev 2022-02-01 17:37:59 följande:

    Vaccinerad med 2 doser, fick senaste dosen i december. Fick Corona nu i v.35. Sjuk i 11 dagar med hög feber, hosta, halsont och fruktansvärd ledvärk så att jag hade svårt att röra mig alls vissa dagar. Inte kunnat sova något pga värk och hosta plus den stora magen i vägen. 
    Bebisen mår bra och har sparkat på som vanligt. 


    Men hjälp! Men huvudsaken bebis mår bra! Är du annars frisk eller hör du till någon riskgrupp?
  • Viccan
    kassandraemilia skrev 2022-02-01 17:41:33 följande:

    Är gravid i vecka 7 (6+5). Hade nog knappt testat mig för covid om inte min man fick feber och testade positivt. Fick positivt på snabbtest för 4 dagar sedan. Börja med lite ont i halsen som gick över till nästa dag. Nu är jag bara täppt i näsan, alltså inte förkyld eller snorig utan bara täppt. Tog dos 2 i september.


    Vad skönt att du slapp så lindrigt undan. Tänk att folk kan få så fruktansvärt olika grad av det. 
  • Anonym (Karo)
    Viccan skrev 2022-02-01 17:50:52 följande:
    Men hjälp! Men huvudsaken bebis mår bra! Är du annars frisk eller hör du till någon riskgrupp?
    Annars är jag frisk! Brukar dock få ledvärk i vanliga fall när jag är sjuk och har feber också, inte så mycket bara. Det värsta med detta tycker jag var att det höll i så länge innan det vände och blev bättre. 
  • Anonym (Gasellen)

    Jag har haft covid två gånger under denna graviditet. Andra dosen vaccin i slutet av september, fick covid dagen efter via jobbet (den dosen hann då inte Ge något skydd). fick feber 39 grader, fruktansvärt ont i kroppen framförallt höfterna, extrem frossa, förkyld, förlorade luktsinnet och hosta. Mådde ganska bra igen efter ca 3 dygn, bara hostan kvar i ett par veckor. 


    Testade återigen positivt på självtest för 6 dagar sedan. Denna gång har jag ?bara? vart lite förkyld, rinnsnuva, nästäppa och lite lätt hosta. Höll i sig ca 3 dagar. Är nu i v 37. 

    Bebisen har vad jag vet mått bra, beter sig som vanligt i magen. 

  • Anonym (Bm)

    Min barnmorska sa nyss att inga av de gravida som behövt vård för covid har varit vaccinerade. 


    Känner flera stycken som fått covid under graviditeten nu sista veckorna. De har varit vaccinerade och haft milda symptom  

  • Viccan
    Anonym (Bm) skrev 2022-02-01 18:19:28 följande:

    Min barnmorska sa nyss att inga av de gravida som behövt vård för covid har varit vaccinerade. 


    Känner flera stycken som fått covid under graviditeten nu sista veckorna. De har varit vaccinerade och haft milda symptom  


    Skönt att höra! Har själv fått två doser. Är gravid i vecka 19 nu och har nyss blivit exponerad för viruset. Har nästintill panik fast jag vet att det med högsta sannolikhet kommer gå bra om jag får det.
  • Anonym (3423)

    En vän till mig, gravid i vecka 35 fick covid, hade snuva i 3 dygn och inget annat. Födde helt frisk tjej i vecka 39. Känner fler som har haft covid innan vaccinet ens fanns och det har gått bra för alla de.


    Man får ändå inte glömma att 50% av alla gravida i Sverige är ovaccinerade och det går bra för de flesta men paniken är stor oavsett vaccin eller inte. Man läser och hör bara det värsta vilket gör oron ännu starkare. 

  • Viccan
    Anonym (3423) skrev 2022-02-01 18:40:23 följande:

    En vän till mig, gravid i vecka 35 fick covid, hade snuva i 3 dygn och inget annat. Födde helt frisk tjej i vecka 39. Känner fler som har haft covid innan vaccinet ens fanns och det har gått bra för alla de.


    Man får ändå inte glömma att 50% av alla gravida i Sverige är ovaccinerade och det går bra för de flesta men paniken är stor oavsett vaccin eller inte. Man läser och hör bara det värsta vilket gör oron ännu starkare. 


    Ja precis! Det är det här som är så sjukt. Vi har blivit matade och uppskrämda med de allra värsta fallen nu i snart 2 år, så trots att man någonstans vet med förnuftet att det i 99,9% av fallen går bra har känslorna panik och försöker intala en något annat. Så jobbigt!
  • Anonym (3423)
    Viccan skrev 2022-02-01 18:46:00 följande:
    Ja precis! Det är det här som är så sjukt. Vi har blivit matade och uppskrämda med de allra värsta fallen nu i snart 2 år, så trots att man någonstans vet med förnuftet att det i 99,9% av fallen går bra har känslorna panik och försöker intala en något annat. Så jobbigt!
    Ska tillägga att min vän var ovaccinerad men omikron är mycket mildare och det var en vanlig förkylning för henne.

    Barn födds förtidigt nästan dagligen utan att man har covid, man får komplikationer osv utan att det är covid men sådant tar man ju inte upp. Känns som att minsta lilla som sker nu så måste det vara kopplad till corona och inget annat. 
  • Anonym (Sjuk)

    Gravid v31, ovaccinerad. Överviktig fick covid för 2veckor sen med feber , halsont, mkt snorig o hosta, hostar än idag o har mkt slem..ont i kroppen o helt slut. Känner mig typ döende.. börjsr bli orolig att det aldrig ska ge med sig.. sover 2h per natt pga hostan o rosslig andning..har bricanyl vid behov 

  • Amanda6747

    Hade covid i november och var då i vecka 12. Är ovaccinerad och blev knappt sjuk. Första symtom 3 dagar efter pos test(testade mig pga min sambo visade pos på snabbtest, jag neg) men båda pos på pcr.
    Inge feber, inge ont i hals eller nåt. 
    Enda som är tråkigt är att luktsinnet är helt  borta ännu 
    Har flera kompisar som haft covid nu efter vecka 20, bara smått förkyld. En är i v39,  ingen fara där heller :) 

  • Anonym (Hanna)

    Jag blev sjuk i vecka 36.   Snuva och ont i halsen bara. Gick över på tre dagar.  Bebisen mår bra.
    Jag hade tagit tredje dosen veckan innan jag blev smittad.

  • Anonym (3423)
    Amanda6747 skrev 2022-02-01 20:26:51 följande:

    Hade covid i november och var då i vecka 12. Är ovaccinerad och blev knappt sjuk. Första symtom 3 dagar efter pos test(testade mig pga min sambo visade pos på snabbtest, jag neg) men båda pos på pcr.
    Inge feber, inge ont i hals eller nåt. 
    Enda som är tråkigt är att luktsinnet är helt  borta ännu 
    Har flera kompisar som haft covid nu efter vecka 20, bara smått förkyld. En är i v39,  ingen fara där heller :) 


    Är dina vänner vaccinerade? 
  • Viccan
    Anonym (Sjuk) skrev 2022-02-01 20:25:21 följande:

    Gravid v31, ovaccinerad. Överviktig fick covid för 2veckor sen med feber , halsont, mkt snorig o hosta, hostar än idag o har mkt slem..ont i kroppen o helt slut. Känner mig typ döende.. börjsr bli orolig att det aldrig ska ge med sig.. sover 2h per natt pga hostan o rosslig andning..har bricanyl vid behov 


    Äsch då! Krya på dig! 
  • Viccan
    Amanda6747 skrev 2022-02-01 20:26:51 följande:

    Hade covid i november och var då i vecka 12. Är ovaccinerad och blev knappt sjuk. Första symtom 3 dagar efter pos test(testade mig pga min sambo visade pos på snabbtest, jag neg) men båda pos på pcr.
    Inge feber, inge ont i hals eller nåt. 
    Enda som är tråkigt är att luktsinnet är helt  borta ännu 
    Har flera kompisar som haft covid nu efter vecka 20, bara smått förkyld. En är i v39,  ingen fara där heller :) 


    Vad skönt att höra! 
  • Viccan
    Anonym (Hanna) skrev 2022-02-01 20:27:26 följande:

    Jag blev sjuk i vecka 36.   Snuva och ont i halsen bara. Gick över på tre dagar.  Bebisen mår bra.
    Jag hade tagit tredje dosen veckan innan jag blev smittad.


    Vad skönt att höra! 
  • Anonym (3423)
    Anonym (Sjuk) skrev 2022-02-01 20:25:21 följande:

    Gravid v31, ovaccinerad. Överviktig fick covid för 2veckor sen med feber , halsont, mkt snorig o hosta, hostar än idag o har mkt slem..ont i kroppen o helt slut. Känner mig typ döende.. börjsr bli orolig att det aldrig ska ge med sig.. sover 2h per natt pga hostan o rosslig andning..har bricanyl vid behov 


    Krya! Har du varit i kontakt med vården? Hoppas det släpper snart och att du mår bättre. 
Svar på tråden Corona och graviditet