• minAlma10

    Känner nån LVU processen???

    Nån kan berätta alla processen????
    Min dotter blev placerat i ett familjhem den 9 dec 2021 pga vi mishandlat henne som vi aldrig gjort. Då SOC tog henne och blev omhändertagen. Vi samarbetar med SOC med alla möte till Förvaltningsrätten.
    FR dom i fredags den 28 jan 2022 är att  LVU upphör. Då ringde SOC till oss att min dotter kan komma hem på måndag em--31 jan efter skolan. Då kommer hon hem till oss bara på två timmar. Sen ringde SOC att de ska hämta min dotter. Herregud!!Vi har sagt till vår dotter att SOC kommer och hämtar henne. Då grinar hon. Det är sorgligt att se henne. Mitt hjärta blev krossad???? Det är så att SOC överklagar till Kammarätten. Nu börjar vi igen på sömnlosa nätter...Det är hemskt...vänta och vänta till nästa rättegång i Kammarätten....
    Nån

  • Svar på tråden Känner nån LVU processen???
  • Kexsmula

    Genomgår en liknande mardröm nu, orkar inte skriva allt just nu men kan berätta att socialen är de största mytomaner jag någonsin träffat. Jag har trott att socialen är till för att hjälpa föräldrar och barn, istället ljuger de hela tiden så att de kan krossa en familj. Visste inte innan att man inte får en rättssäker rättegång i LVU-mål så som man får i brottsmål. I det senare krävs det bevis, men inte i LVU-mål, där räcker det med ?vi tror?.:(

  • minAlma10

    Det är väldigt jobbigt....
    Om det går bra att fråga hur lång tid man får vänta...
    Hoppas allt kommer blir bra...
    Är det förbjudet att kontakta barnet nu?
    Jag ringde min dotter ikväll men hon fick inte svara...

  • Kexsmula
    minAlma10 skrev 2022-02-01 22:21:34 följande:

    Det är väldigt jobbigt....
    Om det går bra att fråga hur lång tid man får vänta...
    Hoppas allt kommer blir bra...
    Är det förbjudet att kontakta barnet nu?
    Jag ringde min dotter ikväll men hon fick inte svara...


    Vi får aldrig ringa våra barn eftersom soc vill att barnen ska ändra sitt tankesätt - från att vi är primära anknytningspersoner till att det lesbiska paret är det.
    Inte en käft tror på oss på internet dessutom, alla tror precis som jag gjorde innan att socialtjänsten bara vill väl.
    Vi får endast träffa våra barn var tredje vecka - i en timma - och det beror endast på att socialen vill göra det lesbiska paret till primära anknytningspersoner. Jag och min make bor numera i en fyra som har varsitt rum för barnen och knarkar, super eller bråkar inte.
  • monstretmonster
    Kexsmula skrev 2022-02-01 23:02:55 följande:
    Vi får aldrig ringa våra barn eftersom soc vill att barnen ska ändra sitt tankesätt - från att vi är primära anknytningspersoner till att det lesbiska paret är det.
    Inte en käft tror på oss på internet dessutom, alla tror precis som jag gjorde innan att socialtjänsten bara vill väl.
    Vi får endast träffa våra barn var tredje vecka - i en timma - och det beror endast på att socialen vill göra det lesbiska paret till primära anknytningspersoner. Jag och min make bor numera i en fyra som har varsitt rum för barnen och knarkar, super eller bråkar inte.

    Vad spelar det för roll att paret är lesbiskt? det är märkligt att du nämner det på flera ställen när det inte spelar någon roll. 


    man kan vara en dålig föräldrar även fast man har ett tillräckligt stort boende och inte bråkar, knarkar eller dricker. 

  • Kexsmula
    monstretmonster skrev 2022-02-01 23:21:48 följande:

    Vad spelar det för roll att paret är lesbiskt? det är märkligt att du nämner det på flera ställen när det inte spelar någon roll. 


    man kan vara en dålig föräldrar även fast man har ett tillräckligt stort boende och inte bråkar, knarkar eller dricker. 


    Tack for att du bevisade min poäng. Som sagt, vi älskar våra barn och har alltid skött deras BVC och förskoletider. Vi har sökt och bor numera i en fyra istället för trea, vår nuvarande lägenhet är 100 kvm. Att jag nämner att ett lesbiskt par har barnen beror endast på att jag vill visa hur våra barn har det i detalj och lägger ingen värdering i det. Varför tror du att jag nämner det i syfte att påverka synen på socialen negativt? Det låter väldigt trångsynt av  dig.
  • Kexsmula

    Som sagt, ingen tror att de tar barnen ta från sina föräldrar utan riktigt stort skäl och jag väljer därför att lämna detta forum nu.

  • Kexsmula
    Kexsmula skrev 2022-02-01 23:38:39 följande:

    Som sagt, ingen tror att de tar barnen ta från sina föräldrar utan riktigt stort skäl och jag väljer därför att lämna detta forum nu.


    Och jag kan uppenbarligen inte stava idag.  Ingen tror att de tar barn från sina föräldrar utan riktigt starka skäl, det är andemeningen och jag orkar faktiskt inte debattera det.
  • SaraL77
    Kexsmula skrev 2022-02-01 23:38:39 följande:

    Som sagt, ingen tror att de tar barnen ta från sina föräldrar utan riktigt stort skäl och jag väljer därför att lämna detta forum nu.


    Om ni hade varit så felfria så hade aldrig soc vidtagit den mest ingripande åtgärden som de har att tillgå. Blir bara larvigt när du sitter och försöker påskina att du och din make är Guds gåva till mänskligheten. Kanske där en av bristerna ligger? Total avsaknad av självinsikt. 
  • Kexsmula
    SaraL77 skrev 2022-02-02 00:09:25 följande:
    Om ni hade varit så felfria så hade aldrig soc vidtagit den mest ingripande åtgärden som de har att tillgå. Blir bara larvigt när du sitter och försöker påskina att du och din make är Guds gåva till mänskligheten. Kanske där en av bristerna ligger? Total avsaknad av självinsikt. 
    Hahaha, du är så förutsägbar. Jag har aldrig påstått att vi är perfekta, däremot älskar vi våra barn. Vi har aldrig slagit eller misskött dem, de har haft fina kläder på kroppen och mat i magen. De älskade oss och vi älskade (älskar) dem. Sociales valde dock att ta ett LVU på dem efter ett (1!) lägenhetsbråk som inte var allvarligt men som jag ändå tar fullt ansvar för och förkastar. De gjorde så att barnen inte fick träffa oss på tre månader och numera var tredje vecka (från en gång i månaden men till priset av att vi numera inte får några telefonsamtal).
    Men som sagt, personen ovan visar att detta inte går att skriva eftersom tilltron till socialen är så stark - jag trodde heller aldrig att de tog barn utan riktig anledning innan. Då kan jag heller inte klandra de som misstror mig.
  • SaraL77
    Kexsmula skrev 2022-02-02 00:19:07 följande:
    Hahaha, du är så förutsägbar. Jag har aldrig påstått att vi är perfekta, däremot älskar vi våra barn. Vi har aldrig slagit eller misskött dem, de har haft fina kläder på kroppen och mat i magen. De älskade oss och vi älskade (älskar) dem. Sociales valde dock att ta ett LVU på dem efter ett (1!) lägenhetsbråk som inte var allvarligt men som jag ändå tar fullt ansvar för och förkastar. De gjorde så att barnen inte fick träffa oss på tre månader och numera var tredje vecka (från en gång i månaden men till priset av att vi numera inte får några telefonsamtal).
    Men som sagt, personen ovan visar att detta inte går att skriva eftersom tilltron till socialen är så stark - jag trodde heller aldrig att de tog barn utan riktig anledning innan. Då kan jag heller inte klandra de som misstror mig.
    Att älska sina barn är sällan tillräckligt eftersom de behöver få mat i sig, hjälp med läxorna, rena och hela kläder och all övrig omsorg för att de ska växa och må bra. Att säga "mamma älskar dig" täcker som sagt väldigt lite av det totala behovet.

    Sen att du inte bedömer att lägenhetsbråket som allvarligt har ingenting med saken att göra eftersom du uppenbarligen saknar självinsikt.
  • gröt
    Kexsmula skrev 2022-02-01 23:33:38 följande:
    Tack for att du bevisade min poäng. Som sagt, vi älskar våra barn och har alltid skött deras BVC och förskoletider. Vi har sökt och bor numera i en fyra istället för trea, vår nuvarande lägenhet är 100 kvm. Att jag nämner att ett lesbiskt par har barnen beror endast på att jag vill visa hur våra barn har det i detalj och lägger ingen värdering i det. Varför tror du att jag nämner det i syfte att påverka synen på socialen negativt? Det låter väldigt trångsynt av  dig.
    Skulle du skriva att de hamnat hos ett heterosexuellt par också för att beskriva hur barnen har det i detalj? För jag fattar heller inte hur det är relevant för situationen annat än att det verka skava något enormt hos dig.
  • phillipha
    minAlma10 skrev 2022-02-01 21:48:30 följande:
    Känner nån LVU processen???

    Nån kan berätta alla processen????
    Min dotter blev placerat i ett familjhem den 9 dec 2021 pga vi mishandlat henne som vi aldrig gjort. Då SOC tog henne och blev omhändertagen. Vi samarbetar med SOC med alla möte till Förvaltningsrätten.
    FR dom i fredags den 28 jan 2022 är att  LVU upphör. Då ringde SOC till oss att min dotter kan komma hem på måndag em--31 jan efter skolan. Då kommer hon hem till oss bara på två timmar. Sen ringde SOC att de ska hämta min dotter. Herregud!!Vi har sagt till vår dotter att SOC kommer och hämtar henne. Då grinar hon. Det är sorgligt att se henne. Mitt hjärta blev krossad???? Det är så att SOC överklagar till Kammarätten. Nu börjar vi igen på sömnlosa nätter...Det är hemskt...vänta och vänta till nästa rättegång i Kammarätten....
    Nån


    Jag arbetar inom socialtjänsten, barn, med utredning och ibland omhändertagande. Jag förstår inte riktigt vad din fråga är men om socialtjänsten har hämtat ditt barn igen trots att ni vann i rätten så har socialtjänsten fått igenom inhibition. Det betyder att domen inte gäller utan att LVU vården ska bestå till dess att kammarrätten har fattat sitt beslut. Det ni kan göra att kontakta ert juridiska ombud för att få ta del av kammarrättens skriftliga medgivande av inhibition. Sedan behöver ni tillsammans med ert ombud lämna in ett yttrande till kammarrätten om varför ni vill att kamr ska avslå socialtjänsten överklagande. 

    Vad ligger till grund för socialtjänstens omhändertagande? Vem är det som berättat om våld? 
  • Naiv123

    Spelar det någon roll vem som berättat om våldet?

    Hur ser Soc på om det är en utomstående person?

    Eller en lärare?

    Om barnet själv sagt något och sen tog tillbaka sina ord? ur "bevisar" man om det är på riktigt eller fantasi?

Svar på tråden Känner nån LVU processen???