• Anonym (Orolig)

Otroligt jobbig känsla att något är fel. Ingen lyssnar

Hej alla.
    Känner att jag behöver skriva av mig och kanske har turen att finna nån mer som känt lika dant och hur ni tog er igenom det. Jag väntar barn nr 4 och jag går och dras med känslan att nått stämmer inte. Jag är idag i v 36 och haft en rätt jobbig graviditet. Men det brukar tillhöra mina gravidteter. Barn nr 3 föddes med navelsträngen rätt bra lindad runt halsen och enligt läkarna hade han förmodligen inte överlevt många dagar till i magen (blev igångsatt i v 37 ) men jag hade aldrig någon känsla att nått skulle va galet. Men denna gång så känns det som att nått är verkligen galet. Försökt pratat med vården men blir bara helt avisad. I v.34 så gjordes ett TUL då mitt sf mått varit högt och bebisen beräknades på + 29%. Jag går och grubblar på  detta hela tiden vilket börjar bli otroligt jobbigt och vården säger vara qtt allt är säkert bra ska du se . Hur fick ni dagarna att gå och få bort denna känsla? 

• Svar på tråden Otroligt jobbig känsla att något är fel. Ingen lyssnar
  • LFF
    Anonym (Orolig) skrev 2022-02-03 14:34:21 följande:

Hej alla.
    Känner att jag behöver skriva av mig och kanske har turen att finna nån mer som känt lika dant och hur ni tog er igenom det. Jag väntar barn nr 4 och jag går och dras med känslan att nått stämmer inte. Jag är idag i v 36 och haft en rätt jobbig graviditet. Men det brukar tillhöra mina gravidteter. Barn nr 3 föddes med navelsträngen rätt bra lindad runt halsen och enligt läkarna hade han förmodligen inte överlevt många dagar till i magen (blev igångsatt i v 37 ) men jag hade aldrig någon känsla att nått skulle va galet. Men denna gång så känns det som att nått är verkligen galet. Försökt pratat med vården men blir bara helt avisad. I v.34 så gjordes ett TUL då mitt sf mått varit högt och bebisen beräknades på + 29%. Jag går och grubblar på  detta hela tiden vilket börjar bli otroligt jobbigt och vården säger vara qtt allt är säkert bra ska du se . Hur fick ni dagarna att gå och få bort denna känsla? 

Kan tyvärr inte hjälpa med mer än att jag lider med dig och att jag inte förstår varför man inte tar din oro på allvar när det höll på att gå så illa med ert förra barn. Kan din oro ha något med just den händelsen att göra? Har du fått hjälp att bearbeta det ordentligt både innan denna graviditet och nu under den? Skulle det hjälpa om du fick prata med en kurator via MVC om det hela?

Håller tummar och tår för att allt är bra med bebisen i magen Hjärta
  • Anonym (Orolig)
    LFF skrev 2022-02-03 14:38:42 följande:
    Kan tyvärr inte hjälpa med mer än att jag lider med dig och att jag inte förstår varför man inte tar din oro på allvar när det höll på att gå så illa med ert förra barn. Kan din oro ha något med just den händelsen att göra? Har du fått hjälp att bearbeta det ordentligt både innan denna graviditet och nu under den? Skulle det hjälpa om du fick prata med en kurator via MVC om det hela?

Håller tummar och tår för att allt är bra med bebisen i magen  // Hjärta
    Det är 3 år sen sista barnet föddes så jag har inte ens tänkt på det sen dess. Det känns lite som att det tyvärr hade kunnat hänt vem som helst och jag hade ingen oro alls den gången. Jag har inte heller haft nån oro direkt under denna graviditet förns det började för ca 2 veckor sen. Det är inte att jag är rädd att det ska ske en upprepande "historia" med navelsträngen. Utan allt bara känns fel, rörelserna känns konstiga , måendet känns med konstigt. Ja vaknar på nätterna av att det känns liksom fel. 
    Ja de är jätte svårt att beskriva känslan. Självklart håller jag ju tummar och tår att det bara e en känsla och inte stämmer . Men det är otroligt jobbigt när ingen faktiskt lyssnar. Jag är ändå glad att det inte är min första graviditet för om jag hade varit förstföderska o hade fått den respons jag fått av vården nu så hade ja aldrig vågat blivit gravid igen 
  • Anonym (Mamma)

Vad är det som ger dig en känsla av att något är fel? Rör sig inte bebisen på samma sätt som förut? Märker du något annat som ändrats? Alltså, finns det något konkret eller är det oro från förra graviditeten som kan spöka?

• Anonym (Mamma)

Jaha, nu såg jag ditt svar. Om bebisen rör sig väldigt mycket mindre än förut så borde man kolla upp det hos vården. Vad är det med ditt eget mående som är annorlunda? Misstänker du havandeskapsförgiftning?

• Anonym (Linn)

TS, jag tycker att du ska ringa till förlossningen och med bestämd röst säga att jag som är flergångsföderska känner att något inte stämmer. Berätta om rörelserna etc. Säg att de MÅSTE undersöka detta grundligt. Idag! Åk in idag och kräv att de undersöker på alla sätt och vis. Ta med någon som kan backa upp dig.
    Lita till dig själv. 

Jag tänker på dig och håller alla tummar och tår. Stå på dig i detta.

• Anonym (Koll)

Bättre åka in en gång för mycket än en gång för lite. Jag var på UL och koll 4 ggr på en vecka en gång med första barnet. Sista gången pga ändrade fosterrörelser. Jag togs på allvar. Allt stod rätt till också, men det var skönt få veta.

• Anonym (Hedda)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-02-03 14:34:21 följande:

Hej alla.

Har du känt av den här oron redan i början av graviditeten eller kom den i samband med att du fick veta att SF måttet var högt och bebisen +29%? Att din bebis är lite större betyder förmodligen inget annat än att hen är just lite större. Min bebis var +28% men föddes frisk. 
    Min första tanke när jag läser det du skriver är att din oro är starkt kopplad till din förra graviditet. Vad skulle få dig att bli mindre orolig tror du? Kanske du kan få göra ett till ultraljud? 
  • Anonym (Linn)

Hej TS, hur går det? 

• Anonym (A)
    Anonym (Koll) skrev 2022-02-03 15:26:51 följande:
    Bättre åka in en gång för mycket än en gång för lite. Jag var på UL och koll 4 ggr på en vecka en gång med första barnet. Sista gången pga ändrade fosterrörelser. Jag togs på allvar. Allt stod rätt till också, men det var skönt få veta.
    Håller med
  • Anonym (Orolig)

Jag blev igångsatt i 37+0. 2 dagar tidigare så hade ännu en läkare gjort ett TUL och beräknade att bebis låg på 3200g. Hon hade dock vänt sig så vändningsförsök fick göras och efter det blev jag igångsatt. Det tog 7 dygn innan hon var ute och det gjordes tyvärr så mycket fel av sjukvården. Barnet mådde bra när hon väl kom ut men vägde 4582g och 53cm lång ,huvudet hade även omkrets på 39cm. Vi fick stanna kvar några dagar då hon var så pass stor för sin ålder.Helt klart min värsta upplevelse någonsin i sin helhet. 

• Anonym (Linn)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-07 10:25:01 följande:

Jag blev igångsatt i 37+0. 2 dagar tidigare så hade ännu en läkare gjort ett TUL och beräknade att bebis låg på 3200g. Hon hade dock vänt sig så vändningsförsök fick göras och efter det blev jag igångsatt. Det tog 7 dygn innan hon var ute och det gjordes tyvärr så mycket fel av sjukvården. Barnet mådde bra när hon väl kom ut men vägde 4582g och 53cm lång ,huvudet hade även omkrets på 39cm. Vi fick stanna kvar några dagar då hon var så pass stor för sin ålder.Helt klart min värsta upplevelse någonsin i sin helhet. 

Grattis till bebisen TS! 

Förlossningen låter riktigt påfrestande och det är ledsamt att det inte blev en bra upplevelse. Jag förstår att det kanske känns för mycket just nu men det kan vara en bra idé att prata med någon om förlossningen sen? Jag fick kontaktinfo till den barnmorska som hjälpt mig och du kan ju kontakta din och gå igenom varför det blev som det blev. Då kan du ju även bestämma om en anmälan är på sin plats eller ej.

Önskar er en fin vår och sommar! :) 
Svar på tråden Otroligt jobbig känsla att något är fel. Ingen lyssnar