• Anonym (Freja)

Hur ska jag berätta? :|

Hej!
    Jag ligger hemma sjuk med covid och mensen var sen. Tänkte " Äsch säkert bara för att jag är sjuk". Men hade ett digitalt grav test hemma, så tog ett för att utesluta.

Det stod gravid!
    Blev så paff!

Har tre barn, två gemensamma med min fästman. Han har inte varit helt 100 på att vilja ha fler barn. Han har varit på dåligt humör senaste tiden. Jag vågar inte berätta att jag är gravid nu också. 

Vad gör jag?
    Avvakta lite?

( Jag vill verkligen inte göra abort, gjorde en förra året då han tyckte det var bästa alternativet. Ja vi har använt både kondom och "avbrutet". Jag har frågat innan om han velat ha skydd men svarat ja 50/50)

Ångest!
    Behövde ventilera mig lite....

• Svar på tråden Hur ska jag berätta? :|
  • Anonym (Gasell)

Han är lika delaktig i att du blivit gravid som du är. Fundera över hur du känner och vad du vill. Ingen kan tvinga dig till abort och har du redan gjort en så borde ni skydda er bättre om ni inte vill ha barn. Abort är inget preventivmedel. 

sen tycker jag det är konstigt att man inte vågar berätta för den man lever med? Vad har ni för relation och varför är han på dåligt humör? 

• Anonym (Freja)

Ja det har du rätt i. 

Ja det låter löjligt, jag vet. Men han är en mussla som stänger in sina känslor. Sen bubblar allt upp över allt som irriterar honom. Arbete etc.
    De perioderna är han som ett negativt moln. 
    Allt är mörkt typ.  Slänger jag det i ansiktet också på honom nu.  Jag vill väl alltid alla andra väl. 

• Trudy86

Om du vill honom väl så behöver han få höra att du är gravid och hur du känner kring det.

du kan börja så här: jag vet att du inte är på bra humör just nu men jag behöver verkligen prata med dig nu om en viktig sak.

då bekräftar du honom och det han känner just nu men du klar gör att han måste finnas där för dig just nu och lyssna. Det är en mjuk start på samtalet. 

att gå och grubbla själv kan få dig att må dåligt. Så bättre att prata med honom nu så du vet hur han känner och han får veta hur du känner.

• Anonym (Freja)

Tack snälla för ditt svar. Ska göra det!

• Anonym (Agda)

Jag förstår mig verkligen inte på personer som gör abort och inte är hundra på om man vill ha barn men sedan inte skyddar sig varje gång vid samlag. Alla vet hur barn blir till liksom. 

Släng fram gravtestet till honom och säg grattis, såhär blir det eftersom vi inte skyddat oss. 

Grattis till graviditeten!

• Anonym (J)

För det första kan han inte tycka ett skit eftersom han inte skyddat sig. 
    För det andra förstår jag att du mår dåligt, men du visste också vad du gav dig in på. Du ska absolut inte göra abort men den här stormen måste du tyvärr hitta styrkan att rida ut. 

• Miss Skywalker

Vet han inte hur fortplantning fungerar eftersom du är rädd för att berätta att han gjort dig gravid?

Gör inte abort för hans skull. Eftersom det är du som måste gå igenom den är det enbart ditt beslut.

• Anonym (Snäckan)

Oavsett ska du ju behålla barnet. Men kanske bra att säga det fortast möjligt...

Svar på tråden Hur ska jag berätta? :|