• Fri 4 Feb 2022 21:28
    1192 visningar
    2 svar
    2
    1192

    Minnesförlust i nyvaket tillstånd?

    Hej!
    Jag har ett återkommande problem som gör mig rätt förbryllad. Det kanske är ett vanligt problem, men de vänner och familjemedlemmar jag pratat med det om har aldrig hört talas om det, så jag börjar fundera på om det kanske är värt att kolla upp det.
    Det har hänt ganska många gånger nu det senaste året att min sambo har kommit och pussat på mig när jag ligger och sover, eller att han gått och lagt sig senare än mig så att jag vaknar till eller som inatt när han vände sig om för att krama om mig och säga att han älskar mig så vaknar jag till och får som en minnesförlust. Jag kommer inte ihåg vem min sambo är! Jag blir jätte förvirrad och så rädd över att det är en man i mitt rum som pussar/kramar och säger att han älskar mig? Och det kan hålla i sig i flera minuter om jag inte hinner somna om utan att det släppt. 
    Jag och min sambo har varit tillsammans i 2 år och bott tillsammans i 1 år, så det är inte riktigt något nytt. Jag tycker det är jätte jobbigt, inte nog med att jag blir livrädd utan också för att jag känner mig så elak mot honom som blir rädd för honom.
    Är det någon som vet varför det här händer, eller varit med om något liknande? Det kanske är fullt normalt att ha minnesförlust när man vaknar? 
  • Svar på tråden Minnesförlust i nyvaket tillstånd?
  • Fri 4 Feb 2022 21:36
    #1

    Det är väldigt vanligt att vara förvirrad när man är nyvaken.

  • Sat 5 Feb 2022 07:55
    #2

    Det är inte minnesförlust du upplever, du är ju inte vaken när det du beskriver händer. Läs på om sömncykler.

Svar på tråden Minnesförlust i nyvaket tillstånd?