• Sat 5 Feb 2022 18:22
    2584 visningar
    1 svar
    1
    2584

    Uppsala, Nynäshamn, Vallentuna?

    Hej! Jag bor för närvarande i Täby som ju ses som en "finare" kommun att bo i. Otroligt nog så vantrivs jag här! Ja, tryggt kan det vara men gillar inte alls hur staden ser ut, hur allting fungerar här, bostadspriserna... En helt ocharmig, bilvänlig kommun med höga bostadspriser. Inte min grej!

    Jag vill inom snar framtid köpa en bostadsrätt  och vill inte lägga pengar på en lägenhet i Täby. Känns verkligen inte värt!

    Jag vill gärna bo i en ganska trygg kommun (så att man vågar gå ut på kvällen eller låta barnen gå till/från skolan själv), inte jättelångt bort från Stockholm. Är inte bunden till att pendla dit på grund av jobb men är ofta där med barnen på helgerna. Vill ha bra kollektivtrafik (har ingen bil). Vill att det ska vara grönt och gärna slippa gigantiska parkeringar och breda bilvägar överallt. Jag vill gärna att byggnaderna i lägenhetsområdena ska vara max 5 våningar men gärna lägre. Helst 2-3 våningshus med gräsmattor och träd emellan. Aktiviteter för barn (som Kulturskolan). 

    Vallentuna är ett alternativ. Känns ganska tryggt, prisvärt och fint. Samtidigt så har jag börjat kolla på Nynäshamn... där skulle jag kunna köpa tillräckligt många rum utan att arbeta ihjäl mig. Nackdelen kan vara att det kommer att kännas för "småstadigt"... samtidigt så vet jag inte riktigt om det spelar någon roll. Jag festar aldrig, är inte intresserad av fancy matställen och handlar oftast kläder på nätet. Skulle kanske funka med Nynäshamn? Men så kom jag på att Uppsala existerar också. Samma prisklass som Nynäshamn men är en större stad. Hur är det att bo där? Gissar på att till skillnad från Nynäshamn finns allting där (alla butiker o.s.v.). Blir nog också lättare att hitta jobb där på en gång (istället för att pendla till Täby under den första tiden). Nackdelen är att det kommer kosta extra att åka till Stockholm. Tidsmässigt som Nynäshamn med pendeltåg. Försökte googla mig fram till vilka områden som är bra/dåliga i Uppsala och det verkar som att de allra flesta områden är otrygga och dåliga där, förutom några få runt centrumet. Kan det verkligen stämma?

    Vilken kommun av de tre skulle ni ha valt? Utifrån mina önskemål om hur en bra kommun ska vara. Eller tipsa gärna om en annan kommun som passar in på beskrivningen (och samma prisklass). Tack!

  • Svar på tråden Uppsala, Nynäshamn, Vallentuna?
  • Anonym (Em)
    Sat 5 Feb 2022 18:34
    #1

    Vill du ha en bil-ovänlig kommun så är Uppsala helt rätt. Här bygger de bort bilvägarna och parkeringarna och tror att alla enbart ska ta sig fram med cykel. Cykelvänligt är det och kollektivtrafiken funkar, men det tar oerhört mycket längre tid att ta bussen är att åka bil eller cykla. Beroende på vart man ska såklart, bor man inne i city är det nog smidigare. 


    Här är inte särskilt otryggt. Jag kan tänka mig att bo på de första ställen förutom Gottsunda och Gränby. I övrigt så skulle jag välja bostadsrätt framför hyresrätt. 

Svar på tråden Uppsala, Nynäshamn, Vallentuna?