• Mars88

Rh negativ blodgrupp, någon som kan hjälpa mig svara på hur täta kontroller ni gick på?

Hej. 
    Jag har rh- blodgrupp och jag undrar hur ofta ni som också har rh- blodgrupp har gått på extrakontroller under graviditeten? Hur många blodprover och i vilka veckor? 
    Jag har just fått reda på att  mitt barn är rh+. Men min barnmorska säger att jag bara får en kontroll i vecka 28. Det gjorde en kontroll i vecka 12 , men jag tycker det verkar väldigt långt mellan vecka 12 och 28! Hur ska man veta om jag bildat antikroppar mellan dessa veckor? Kan det verkligen stämma att man bara får 2 st kontroller ? 

• Svar på tråden Rh negativ blodgrupp, någon som kan hjälpa mig svara på hur täta kontroller ni gick på?
  • Jag är bara jag

Jag minns inte, men det var inte ofta de tog blodprov för just det. Minns att jag hade lite antikroppar, men inget som påverkade.

• JodiBabe
    Mars88 skrev 2022-02-05 20:37:36 följande:
    Rh negativ blodgrupp, någon som kan hjälpa mig svara på hur täta kontroller ni gick på?

Hej. 
    Jag har rh- blodgrupp och jag undrar hur ofta ni som också har rh- blodgrupp har gått på extrakontroller under graviditeten? Hur många blodprover och i vilka veckor? 
    Jag har just fått reda på att  mitt barn är rh+. Men min barnmorska säger att jag bara får en kontroll i vecka 28. Det gjorde en kontroll i vecka 12 , men jag tycker det verkar väldigt långt mellan vecka 12 och 28! Hur ska man veta om jag bildat antikroppar mellan dessa veckor? Kan det verkligen stämma att man bara får 2 st kontroller ? 

Jag fick ta rätt ofta som jag minns det. Men kanske blandar ihop. För jag hade gravidrelaterad hypotyreos. 

Men, jag fick nog ta det en 3 ggr iaf.
  • Go o gla

Jag är negativ, mina första tre positiva. 

Barn 1, som vanligt. En spruta efter förlossningen. 
    Barn 2 och 3, spruta under graviditeten (minns ej vecka) och efter förlossningen.
    Barn 4 och 5, spruta under graviditeten, ingen efter förlossningen (iom också negativ).

Kontroller var alla som vanligt per rutin men bor utomlands där kontroller göra tätare än i Sverige. Dock minns jag inte att ngt hade med min blodtyp att göra förutom sprutorna. 

Är det första barnen är det i regel ingen risk, det är efter som du kan komma att skapa antikroppar under framtida graviditeter. 

• Aerobt

Första barnet så kollades blodgrupper upp tidigt i graviditeten och en spruta gavs först efter förlossningen. efterföljande barn så kollades blodgrupper upp tidigt, ett immuniceringsprov (blodprov)  togs runt vecka 21-24, en spruta gavs i vecka 28 samt en efter förlossningen. 

• Batica

Ingen extra kontroll för min del med två rh+ barn och själv rh-. Fått några injektioner med anti-D bara och gjort blodprov för att kontrollera antikroppar. Normal uppföljning annars.

• MissDB

Jag är rh negativ och alla mina barn positiva (har 3 barn). Man tog prov i vecka 10-12 och sen i vecka 28 också och nånstan där fick jag sprutan också. Inte mer än så

• Themis
    Mars88 skrev 2022-02-05 20:37:36 följande:

Hej. 

Det är inte så många som bildar antikroppar, risken ökar med några få procent varje gång och man behöver föda 6 barn för att komma upp i 20% risk för rhesusimmunisering, läste jag för längesen.

Så extra kontroller för det är ganska nytt. Jag fick en spruta efter ett MA v13 och efter min grav. Inga kontroller av det under graviditeten då det var första barnet och antikroppar inte kan bildas innan den vecka då moderkakan tar över försörjningen av fostret, gradvis under v 10-12. Det är först då som kroppens immunförsvar får "lära känna" fostret och beslutar ifall det är vän eller fiende.
    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Mars88

Tack så mycket för alla svar jag fått. Nu känns det mycket bättre ???? 

• Mars88

Vet inte varför drt blev massa ??? Jag gjorde en glad smile. :) 

• Jag är bara jag
    Mars88 skrev 2022-02-06 18:33:07 följande:
    Vet inte varför drt blev massa ??? Jag gjorde en glad smile. :) 
    Det blir frågetecken från mobil. Jag tror också du kan vara lugn.
Svar på tråden Rh negativ blodgrupp, någon som kan hjälpa mig svara på hur täta kontroller ni gick på?