Mars88 skrev 2022-02-05 20:37:36 följande:
Rh negativ blodgrupp, någon som kan hjälpa mig svara på hur täta kontroller ni gick på?
Hej.
Jag har rh- blodgrupp och jag undrar hur ofta ni som också har rh- blodgrupp har gått på extrakontroller under graviditeten? Hur många blodprover och i vilka veckor?
Jag har just fått reda på att mitt barn är rh+. Men min barnmorska säger att jag bara får en kontroll i vecka 28. Det gjorde en kontroll i vecka 12 , men jag tycker det verkar väldigt långt mellan vecka 12 och 28! Hur ska man veta om jag bildat antikroppar mellan dessa veckor? Kan det verkligen stämma att man bara får 2 st kontroller ?
Det är inte så många som bildar antikroppar, risken ökar med några få procent varje gång och man behöver föda 6 barn för att komma upp i 20% risk för rhesusimmunisering, läste jag för längesen.
Så extra kontroller för det är ganska nytt. Jag fick en spruta efter ett MA v13 och efter min grav. Inga kontroller av det under graviditeten då det var första barnet och antikroppar inte kan bildas innan den vecka då moderkakan tar över försörjningen av fostret, gradvis under v 10-12. Det är först då som kroppens immunförsvar får "lära känna" fostret och beslutar ifall det är vän eller fiende.