• Entjejskonto

Nekad socialbidrag?

Jag och (ex)sambon går isär och jag ska flytta med 2 små barn. Yngsta ett par månader så jag är föräldraledig för tillfället. 

Jag kommer flytta, min fråga är om någon här blivit nekad socialbidrag? På vilka grunder? Jag har ca 30.000 på banken. Kommer jag behöva ta en lägenhet och används dessa pengar, sen ansöka om bidrag eller hur funkar det? Det är unde den begränsad period. Under november / december börjar jag jobba igen. 

Har fråga angående hyresbidrag också, kan man vara beviljad det när man är föräldraledig men inte när man arbetar? Jag ska ringa socialtjänsten och Försäkringskassan på måndag men är nyfiken redan nu :) 

• Svar på tråden Nekad socialbidrag?
  • Anonym (A)

Det finns många orsaker varför man kan nekas socialbidrag. Naturligtvis måste du ta av dina sparpengar först, det är det första de kommer att kräva. Först när de pengarna tar slut kan du ansöka om socialbidrag. Sen är väl nästan ett helt år knappast en "begränsad period".

Bostadsbidrag får du oavsett om du är föräldraledig eller jobbar, men det har med inkomst att göra också. Har man för mkt i inkomst påverkar det rätten till bidrag.

• phillipha

Ja du måste använda upp alla sparpengar först, även barnens om de står o ditt namn. Du måste sedan hushålla med dina pengar, soc kan neka om de anser att du haft ett överskott och alltså kunde ha sparat. Du måste också ta ut 7 dagar/vecka föräldrapenning.

Se till att ordna alla bidrag direkt, bostadsbidrag kan man få oavsett jobb eller inte men det baseras på din inkomst. Så de bidrag du kan få är
    Bostadsbidrag 
    Barnbidrag 
    Underhållsbidrag (om barnen ska bo merparten av tiden med dig)

Så summan av föräldrapenning och bidrag kommer ligga till grund för om du har rätt till försörjningsstöd eller inte. Gränsen är låg, så beroende på vad du har för sgi så  kan det vara så att du inte får något försörjningsstöd.

• Entjejskonto

Okej, tack alla då vet jag mer! Hur gör jag med möbler och liknande? Vissa saker kommer behövas köpas nytt av för vi har bara 1 set av allt såklart... Soffa, matbord, säng... Jag kan väl (ju) inte ta mina sparpengar och köpa nytt sen ansöka om bidrag? Blir motsägelsefullt tänker jag men vissa möbler måste man ju ha med 2 små barn. Kan man ta sånt på avbetalning eller beräknas sånt också?

• Anonym (A)
    Entjejskonto skrev 2022-02-05 22:15:16 följande:

Okej, tack alla då vet jag mer! Hur gör jag med möbler och liknande? Vissa saker kommer behövas köpas nytt av för vi har bara 1 set av allt såklart... Soffa, matbord, säng... Jag kan väl (ju) inte ta mina sparpengar och köpa nytt sen ansöka om bidrag? Blir motsägelsefullt tänker jag men vissa möbler måste man ju ha med 2 små barn. Kan man ta sånt på avbetalning eller beräknas sånt också?

Du borde ju se till att köpa billiga möbler isf, t ex second hand. Om du köper en soffa för 15000:- så kommer de inte bli glada om man säger så... Och tillägg till det nån sa om barnens pengar, som jag läst från andra trådar så ska man tömma barnens egna sparkonton också om man har tillgång till dem, men just den detaljen får du dubbelkolla för att vara säker.

Om du har sparpengar så ska du prioritera hyra och mat. Jag har svårt att se att ni behöver annat än sängar och matbord (och några till småsaker för köket) till att börja med. Att köpa saker på avbetalning blir dyrare i slutänden och de saker man köper på avbetalning är ju ofta dyra till att börja med ens, så kolla som sagt second hand först. Soc kommer iaf inte ta hänsyn till om du har skulder att betala av, det ingår inte i normen och då kommer du ha mindre kvar per månad ändå.
  • Tow2Mater
    En del möbler ska du väl ta med dig? Speciellt om du ska ha barnen.
  • Entjejskonto
    Tow2Mater skrev 2022-02-05 22:29:58 följande:
    En del möbler ska du väl ta med dig? Speciellt om du ska ha barnen.
    Ja såklart, men kan inte ta allt 
  • Anonym (A)
    Entjejskonto skrev 2022-02-05 22:32:30 följande:
    Ja såklart, men kan inte ta allt 
    Nej men vad får du med dig? Kan du inte be sambon vara lite sjysst för era barns skull och åtminstone låta dig ta med sängar och matbord?? Och kanske nåt mer. I såna här lägen brukar pappan klara sig väldigt fint ekonomiskt eftersom han bara betalar underhåll och kan leva som han vill annars.
  • Entjejskonto
    Anonym (A) skrev 2022-02-05 22:35:23 följande:
    Nej men vad får du med dig? Kan du inte be sambon vara lite sjysst för era barns skull och åtminstone låta dig ta med sängar och matbord?? Och kanske nåt mer. I såna här lägen brukar pappan klara sig väldigt fint ekonomiskt eftersom han bara betalar underhåll och kan leva som han vill annars.
    Ja jag håller helt med sig. Vi har inte kommit så långt ön, precis börjat kolla lägenheter till mig / oss så vi får se vart de slutar. 
  • Entjejskonto

Finns det fler som har egen erfarenhet av hur det gått? Någon som behöver betala tillbaka?

• Anonym (Begagnat)

ställ In dig på ett riktigt snålt år. Det går att skaffa möbler mm billigt begagnat. Säng: 200-500, bokhylla 100 kr, matbord 200 kr, soffa 600kr osv.

man klarar sig på väldigt få tallrikar, glas osv

barnkläder sälja begagnat för 20-30 kr plagget, overall och skor något dyrare.

30000 kr på banken är 3000 kr extra per månad fram till december.

Kan du jobba extra vissa dagar/helg då pappan är ledig? Kan du börja jobba på ordinarie jobbet tidigare?

Gör en budget redan nu. Det går att leva väldigt billigt på ok mat, men det är kanske inte är så roligt.

Är det självklart att din sambo skall bo klart i lägenheten? 

• Anonym (Inja)

Har ni ett väldigt dåligt förhållande?
    Jag är inte en person som anser att man ska stanna i ett dåligt förhållande där man grälar eller där misshandel pågår.
    Men om det bara är att kärleken tagit slut så behöver man kanske inte ha så bråttom att gå isär? Om barnen är så små kanske det är bättre att vänta tills föräldraledigheten är slut och du jobbar igen och har barnen på förskolan.

Men är isärflytt ett måste så:
    du måste ta ut fp 7 dagar i veckan
    Barnet måste ställas i kö och börja förskola så fort det går
    du måste ansöka om bostadsbidrag
    du måste ansöka om underhåll om barnen inte ska bo vv.
    du måste använda dina 30000 först och du måste gå efter normen, så du inte får överskott. Med 30000 i sparpengar, föräldrapenning, uh, bb och bostadsbidrag kan du nog förväntas klara dig i alla fall 6-10 månader beroende på vad hyran kommer ligga på.

om du har lägsta fp får du 5000, två bb och 2 uh gerca 6000 till, bostadsbidrag säkert 3000.
    det ger 14000. Normen ligger väl runt där, kanske 2-3000 till så då kommer dina sparpengar att räcka 10 månader.

Så kan hända att du nekas bidrag, tänk smart och planera!

• Anonym (Q)

Köp begagnat. 
  • Anonym (N)

Klart du ej kan ha sparpengar kvar.

Jag blev nekad  när jag hade fått pengar av min mamma för att betala hyran månaden innan. Hade ju blivit av med lgh annars. Men det brydde de sig inte om.
    Kan tillägga jag var ung, deprimerad samt hade autism och nyss flyttat hemifrån. Så nej, du kan ej få bidraget om du har 30.000 på banken..

• Anonym (…)

Om du inte har råd att vara föräldraledig får vl pappan vara det. Det ska knappast andra behöva betala för.

Svar på tråden Nekad socialbidrag?