• Emma1b

    Hur står ni ut med illamåendet?!

    Hej!
    Gick in i vecka 7 idag och mår så gräsligt illa. Till saken hör att jag har två barn sen tidigare och vill inte berätta för dem än,  då jag hade ett MA i november och vill komma förbi vecka 12 innan jag säger något.
    Jag har redan läst alla klassiska tips och fått lergigan comp utskrivet, tveksamt om de gör någon skillnad alls.
    Så, ni andra illamående, har ni några tips på hur man står ut? Vill mer ha mentala tips än fysiska då jag tror jag redan provat allt av de senare, från akupunktur till ingefärste...
    I mina tbå tidigare graviditeter mådde jag illa till ca v 25, så det är många långa veckor kvar tills jag kan förvänta mig att det lättar...

  • Svar på tråden Hur står ni ut med illamåendet?!
  • Ingetnamn123
    Emma1b skrev 2022-02-06 12:32:55 följande:
    Hur står ni ut med illamåendet?!

    Hej!
    Gick in i vecka 7 idag och mår så gräsligt illa. Till saken hör att jag har två barn sen tidigare och vill inte berätta för dem än,  då jag hade ett MA i november och vill komma förbi vecka 12 innan jag säger något.
    Jag har redan läst alla klassiska tips och fått lergigan comp utskrivet, tveksamt om de gör någon skillnad alls.
    Så, ni andra illamående, har ni några tips på hur man står ut? Vill mer ha mentala tips än fysiska då jag tror jag redan provat allt av de senare, från akupunktur till ingefärste...
    I mina tbå tidigare graviditeter mådde jag illa till ca v 25, så det är många långa veckor kvar tills jag kan förvänta mig att det lättar...


    Hej,
    Min illamående började tidig och från v.8 började kräkningarna också. Mådde som värst mellan v.8-12. Nu är jag v.14 och det har blivit lite bättre. Har inte spytt denna vecka men har haft illamående ändå. Dock inte lika kraftig som v.8-12. 


    Jag vet att det känns som evigheter när man är inne i det och varje dag är en kamp och hur ska man hålla ut tills 1:a trimestern är över. Men det finns hopp att det kan då minska eller försvinna helt. Håll ut!

    Själv har jag varit sjukskriven och ska börja jobba om 2 veckor. Hoppas verkligen att det ska gå över. Lergigan och lergigan comp hade ingen effekt på mig. 
    Har fått recept på primperan som är restad och finns ej på marknaden nu :/

    Några saker som jag gjorde och funkade lite för mig var att tugga isbitar när det inte gick att dricka vatten. Nu kan jag bara dricka iskalltvatten med isbitar i. Jag kunde äta luktfria och smakfria saker typ isbergsallad. Åt morötter, gröna äpplen och apelsiner. Nu kan jag inte äta någon av dessa då jag blir äcklad av det. Det är så konstig med vad jag kan äta. En sak som jag klarar av att äta en dag kan jag spy av nästa dag. 
    Jag isolerade mig mer eller mindre i sovrummet när det var som värst eftersom så fort sambon lagade eller värmde mat och jag fick lukten spydde jag. Eller när han öppnade kylskåpet och jag var i närheten. Usch! Klarar fortfarande inte av lukten av kylskåpet. 

    Men som sagt det har blivit lite bättre nu hoppas att det ska gå över för dig med. Om det är jättejobbigt med jobbet kan du bli sjukskriven ett par veckor? Om du tar det upp med din BM. 

  • Ingetnamn123
    fjanten skrev 2022-02-07 12:52:34 följande:
    Finns inga alternativa märken?
    Har varit i kontakt med olika apoteks kundservice och fick svar nyligen att ett mindre förpackning på utbyte fabrikat ska finnas på marknaden. Försöker beställa den nu online. Får se om det hjälper. 
  • fjanten
    Ingetnamn123 skrev 2022-02-07 14:04:11 följande:
    Har varit i kontakt med olika apoteks kundservice och fick svar nyligen att ett mindre förpackning på utbyte fabrikat ska finnas på marknaden. Försöker beställa den nu online. Får se om det hjälper. 
    Jag är inne på paket två av annat märke, ena hade 30 piller, det andra har 40 piller.
  • Emma1b

    Jag ska ringa vc imorgon och be om telefontid med läkare för att också få testa det. Ni som testat primperan, tycker ni det hjälper mer än lergiganet?

  • Anonym (Anonym)

    fil och smoothie har hjälpt mig mest, o klementiner

  • fjanten
    Emma1b skrev 2022-02-09 19:49:14 följande:

    Jag ska ringa vc imorgon och be om telefontid med läkare för att också få testa det. Ni som testat primperan, tycker ni det hjälper mer än lergiganet?


    Jag tycker det hjälper mer i sig självt än lergigan i för sig självt, men att kombinationen med båda är bäst.
  • Emma1b

    Grrrr är sjukt irriterad!! Ringde vårdcentralen för att få recept på primperan och fick en telefontid OM EN VECKA!!! Som gravid kvinna är man inte prioriterad, man ska tydligen bara atå ut!! Hade män lidit av graviditetsillamående hade det säkert varit en helt annan sak! Demon

  • Ingetnamn123
    Emma1b skrev 2022-02-10 09:24:33 följande:

    Grrrr är sjukt irriterad!! Ringde vårdcentralen för att få recept på primperan och fick en telefontid OM EN VECKA!!! Som gravid kvinna är man inte prioriterad, man ska tydligen bara atå ut!! Hade män lidit av graviditetsillamående hade det säkert varit en helt annan sak! Demon


    Går du inte hos någon barnmorskamottagning? Barnmorskamottagningen jag är inskriven hos är snabba på att återkoppla och ge tid hos deras läkare. Vanlig vårdcdntral tar ju så lång tid.
  • Emma1b

    Jag går hos bm på min vårdcentralen! Jag valde att kontakta läkare direkt, kanske hafe det gått fortare att gå via bm, även om det kändes som en omväg...

  • Emma1b

    Jag har upptäckt att vanlig lergigan funkar bättre än comp på mig, comp har ju bara 10 mg lergigan, lergogantabletter har 25 mg. Visst blir jag trött och seg men innan var jag ju sängliggande av illamåendet,och jag är 1000 gånger hellre sängliggande av trötthet. Och även om illamåendet inte är helt borta, höllpå att kräkas upp frukosten idag, så är det änfåpå en tolererbar nivå nu. I torsdags och fredags undrade jag om jag skulle klara att gå igenom den här graviditeten, men så illa har det inte varit idag.

  • Ingetnamn123
    Emma1b skrev 2022-02-20 20:18:25 följande:

    Jag har upptäckt att vanlig lergigan funkar bättre än comp på mig, comp har ju bara 10 mg lergigan, lergogantabletter har 25 mg. Visst blir jag trött och seg men innan var jag ju sängliggande av illamåendet,och jag är 1000 gånger hellre sängliggande av trötthet. Och även om illamåendet inte är helt borta, höllpå att kräkas upp frukosten idag, så är det änfåpå en tolererbar nivå nu. I torsdags och fredags undrade jag om jag skulle klara att gå igenom den här graviditeten, men så illa har det inte varit idag.


    Jag tyckte också att Lergigan funkade bättre för mig. Men jag tror att det var koffeinet i Lergigan comp som gjorde illamåendet ännu värre och varje gång jag tog lergigan comp spyde jag efter 25-30 min. Jag slutade då och tog Lergigan 25 mg i samband med mat. Det var bättre men tog ju inte bort hela illamåendet och kräkningarna. 
    Började med metoklopramid (Primperan) för ca.7-8 dagar sedan och tog det tillsammans med Lergigan 25mg. Det kändes bättre. 
    Nu sen 3 dagar tillbaka har jag tagit läkemedel bara till frukosten och har klarat mig resten av dagen. Har inte spytt sen i måndags och är så glad över det. Jag känner att mitt illamående har verkligen börjat avta. Nu klarar jag av äta vissa maträtter men konstig nog känner jag mig konstant hungrig direkt efter 20-30 min. Är i v.16 nu och vet inte om det är en ny fas som börjar. Kommer gå upp så mycket i vikt :/ Men hellre det än illamående och kräkningarna. 

    Hoppas att alla ni som lider av det blir snart bättre.
  • Blomsterklocka

    Jag kan inte hjälpa så mkt med mentala tips, eftersom det är första gången för mig, och jag har också svårt att stå ut. ????
    Men kan iaf dela med mig av vad som funkar för mig:

    Vara utomhus
    Massage (har en massagekudde)
    Andningsövningar/mindfulness
    Varmt bad
    Grönt äpple 
    Danskt rågbröd med vegskinka, machésallat och tomat (sjukt specifikt, men det har också funkat sjukt bra ????)
    Att absolut inte äta mer sällan än varannan timme
    Äta filmjölk med lite honung på morgonen.


    Har testat medicin, men orkar inte hur trött jag blir, så jag försöker stå ut. 

  • Nejlika08

    Följer denna tråd. Jag är i v.7, illamåendet kom för någon vecka sedan. Jag har varit gravid två gånger innan (ena gången slutade det med ma) och har mått otroligt illa fram till v.11-12 båda gångerna. Så nu förbereder jag mig för 4-5 tuffa veckor. Första gången jag var gravid så låg jag i princip på soffan i flera veckor, men tog aldrig hjälp. Led och bet ihop typ. Studerade på den tiden så det var ju enklare. Förra gången jag var gravid så fick jag Lergigan comp och Lergigan och var sjukskriven i två veckor. Jag tyckte att medicinen dämpade illamåendet litegrann men inte helt. Den här gången avvaktar jag lite med medicin. Biverkningen är ju allmän stissighet av L comp och sömnighet av Lergigan. Jag äter också fil med kanel och socker och mycket frukt, typ apelsin och banan. Har börjat steka tunna skivor squash i olivolja med lite vitlök och körsbärstomater, jättegott. Enkel mat som gröt och ris funkar också. Och fräscha saker, som krispig sallad med citron och olika grönsaker. Jag äter så att jag blir rejält mätt, det hjälper. Tar b-vitamin också. Om jag sysselsätter mig med lugna saker så avleder det också illamåendet har jag märkt. Typ promenad, städning, ett varmt bad, läsa en bok. Men det är jobbigt med stress, det förvärrar illamåendet. Värst är morgnarna då man ska få iväg barn till förskola. Kämpa på allihopa! 

  • Vera L

    Tack för alla bra tips!! 


    Jag gick nyligen över från postafen till lergigan comp. Spyr någon gång på morgonen trots det men klarar mig okej på dagarna. Det märks dock tydligt när tabletten går ut kroppen! Illamåendet kommer med ett brak, så det får bli en tablett på morgonen och en till på kvällen. 


    För att få recept kontaktade jag läkare via en app. Det tog en timme och sen kunde jag hämta tabletterna! 

  • Emma1b

    Ingetnamn123, aha, jag spyr också 30 min efter lergigan comp, har trott att det var en slump men såklart det beror på koffeinet. Från en dag till en annan stog jag inte ut med doften av kaffe, dan innan hade jag svårt att hålla mig till bara 3 koppar.

    Jag blir också sjuuuukt trött av lergigan, men hellre trött än illamående iaf!
    Även om det är sjukt jobbigt att ta sig ut och iväg på saker, så mår jag bättre om jag tvingar mig till det.

Svar på tråden Hur står ni ut med illamåendet?!