• LittleMY

    Säng för barn, rimlig kostnad?

    Vad tycker ni är en rimlig kostnad för en säng till barn?

    Den ska typ hålla från 8 år och fram till övre tonåren, eventuellt längre än så. Hade tänkt köpa en ca 140 cm bred, så ganska stor. Men har verkligen inte koll på vad ett "vanligt" pris kan vara? Tack för hjälp.   

  • Svar på tråden Säng för barn, rimlig kostnad?
  • Mortiscia80

    Varför så stor, och så konstigt mått? 120 cm räcker gott och väl, Ikea har prisvärda resårmadrasser och annat man kan vilja ha som sängram mm.

  • LittleMY
    Mortiscia80 skrev 2022-02-06 16:05:39 följande:

    Varför så stor, och så konstigt mått? 120 cm räcker gott och väl, Ikea har prisvärda resårmadrasser och annat man kan vilja ha som sängram mm.


    Nu var det främst priser jag frågade om.
  • Mortiscia80
    LittleMY skrev 2022-02-06 16:07:26 följande:
    Nu var det främst priser jag frågade om.
    Haha ja men ursäkta mig då :)
  • Dexter dot com
    LittleMY skrev 2022-02-06 16:00:26 följande:
    Säng för barn, rimlig kostnad?

    Vad tycker ni är en rimlig kostnad för en säng till barn?

    Den ska typ hålla från 8 år och fram till övre tonåren, eventuellt längre än så. Hade tänkt köpa en ca 140 cm bred, så ganska stor. Men har verkligen inte koll på vad ett "vanligt" pris kan vara? Tack för hjälp.   


    Helt omöjligt att svara på då vi inte vet vilken kvalitet du vill ha. En skitdålig, billig säng håller ju men är förmodligen inte så bekväm om 8 år. Det är ju stor skillnad på om sängen bara "ska hålla" eller om den ska vara riktigt bekväm utan att bli nerlegad osv. 
  • LittleMY
    Dexter dot com skrev 2022-02-06 16:50:32 följande:
    Helt omöjligt att svara på då vi inte vet vilken kvalitet du vill ha. En skitdålig, billig säng håller ju men är förmodligen inte så bekväm om 8 år. Det är ju stor skillnad på om sängen bara "ska hålla" eller om den ska vara riktigt bekväm utan att bli nerlegad osv. 
    Den ska vara bekväm, liksom skön att lägga sig i, man är ju i sängen en stor del av sitt liv. Typ längta efter att lägga sig / kasta sig på sängen! Så absolut inte det billigaste. Men inte det dyraste heller.
  • Dexter dot com
    LittleMY skrev 2022-02-06 16:59:19 följande:
    Den ska vara bekväm, liksom skön att lägga sig i, man är ju i sängen en stor del av sitt liv. Typ längta efter att lägga sig / kasta sig på sängen! Så absolut inte det billigaste. Men inte det dyraste heller.
    Problemet är ju att en 8årings kropp och en tonårings kropp förmodligen kommer ha olika krav på hårdhet och tycker olika om vad som är bekvämt. 
  • Jbn

    Jag skulle nog säga iaf 3000 för en bra madrass om man vill att den ska hålla länge och inte bilda en grop efter några år. Gå du ner till 120 är det nog billigare och fler alternativ, 140 finns inte överallt. 
    Sen finns ju bäddmadrasser i olika prisklasser också om man vill förlänga livstiden på sängen.

    Jag hade en säng i sisådär 7-8 år med en tjock skummadrass från Ikea som köptes för under 3k, 140 cm, och så sängram till (den funkar ju finfint begagnad). Sängen var superskön hela tiden men en kompis hund råka kissa ner den vid ett tillfälle så då passade jag på att köpa ny då jag inte hade madrasskydd. Hade nog gått att ha några år till utan problem. 

  • LittleMY
    Jbn skrev 2022-02-06 17:09:58 följande:

    Jag skulle nog säga iaf 3000 för en bra madrass om man vill att den ska hålla länge och inte bilda en grop efter några år. Gå du ner till 120 är det nog billigare och fler alternativ, 140 finns inte överallt. 
    Sen finns ju bäddmadrasser i olika prisklasser också om man vill förlänga livstiden på sängen.

    Jag hade en säng i sisådär 7-8 år med en tjock skummadrass från Ikea som köptes för under 3k, 140 cm, och så sängram till (den funkar ju finfint begagnad). Sängen var superskön hela tiden men en kompis hund råka kissa ner den vid ett tillfälle så då passade jag på att köpa ny då jag inte hade madrasskydd. Hade nog gått att ha några år till utan problem. 


    Ja bäddmadrass till, jag är liksom ute efter hela setet. Och ja madrassskydd är guld, skyddar verkligen.
  • Kodia

    Jag hade nog nöjt mig med 120 cm - det funkar till två personer då och då. Lagom pris runt 3000:-, kanske. Vi har köpt Ikeas Skårer, vilket funkat jättebra och har hållit länge. Jag har någon liknande från när jag var tonåring (typ 30 år sedan), som fortfarande funkar bra som gästsäng hos mina föräldrar. 

  • LittleMY
    Dexter dot com skrev 2022-02-06 17:05:50 följande:
    Problemet är ju att en 8årings kropp och en tonårings kropp förmodligen kommer ha olika krav på hårdhet och tycker olika om vad som är bekvämt. 
    Jag vet att fasthet medium passade mig som vuxen, då var jag liten och nätt också. Det jag har tänkt för dem nu är medel i fasthet. Kan bli så att den blir för mjuk och min kille växer till sig rejält, det vet man ju inte i förväg. Tänker de kan få med sig sängarna sen när de flyttar hemifrån också. Om den fortfarande är ok då.
  • Gameofthrones

    Skulle nog tänka mig en säng ifrån Ikea. Det finns så bra valmöjligheter från billigare, billigt, mellan och dyrt. 

    Men madrass är viktigt när barn växer. 

    Ha en säng med stomme som man kan ha som en bäddsoffa /säng. Mina två äldsta har så, de hänger/sitter i sängarna sitter fler kids i sängen än deras soffa. (bäddsoffa) vi har så för det är bäst för våra barn. De har mkt övernattning här med deras polare. 

  • Gameofthrones

    Själva sängen kostade runt 4.000 kr. Sen tillkommer det bäddmadrass, vanlig madrass och sängkläder. 

  • LittleMY
    Gameofthrones skrev 2022-02-06 19:13:52 följande:

    Själva sängen kostade runt 4.000 kr. Sen tillkommer det bäddmadrass, vanlig madrass och sängkläder. 


    Låter  som ett rimligt estimat. Då kandar det väl på ca ~8000 kr.
  • Gameofthrones
    LittleMY skrev 2022-02-07 11:59:18 följande:
    Låter  som ett rimligt estimat. Då kandar det väl på ca ~8000 kr.
    Ja, det var faktiskt så :)

    Själva sängen ska vara stabil tänker man. Och se bra ut för ett längre tag och perspektivt. 
  • Anonymmedflit

    Vår lilla grabb fick en ny säng nyligen en 120cm bred. Hela kalaset gick på ca 7800kr 


    Så där någonstans kanske för en "bra och rimlig", sen finns det ju knappt nån högre gräns. Finns ju sängar för över 50.000kr 

  • Hyllemor

    När jag skulle köpa en 140-säng så avrådde sänghandlaren från just det måttet, eftersom han menade på att en 140-säng ofta bildar en grop i mitten. Jag struntade i vad han sade och efter 2 år låg jag verkligen i en grop.

  • fjanten
    Hyllemor skrev 2022-05-17 23:45:24 följande:

    När jag skulle köpa en 140-säng så avrådde sänghandlaren från just det måttet, eftersom han menade på att en 140-säng ofta bildar en grop i mitten. Jag struntade i vad han sade och efter 2 år låg jag verkligen i en grop.


    Finns 140-sängar med stödben i mitten där det därför sällan bildas en grop.
Svar på tråden Säng för barn, rimlig kostnad?