• Elliotta

Har mindre mens än tidigare. Gravid?

Jag har alltid haft väldigt riklig mens (måste ha binda och tampong för att inte blöda igenom) och brukar ha mens i 7-8 dagar. 
    I december tog jag ut min kopparspiral för att föraöka bli gravid. 
    Sedan dess har jag haft mens två gånger.  Första menstruationen varade bara i 2 dagar och jag blödde inte alls lika mycket som jag brukar. Jag tog gravtest samma dag och några dagar senare men det var negativt. 
    Denna veckan gick jag mens igen och blödde mindre än vanlig men i 3 dagar denna gången. Har tagit gravtest som visar negativt. 
    Hur kan jag plötsligt blöda så lite om jag inte är gravid? Borde jag söka mig till vården för utredning? 

• Svar på tråden Har mindre mens än tidigare. Gravid?
  • Butembobaby

Min erfarenhet av kopparspiral var att jag blödde betydligt mer med den än utan. Både större mängd och fler dagar. Detta var en av anledningarna jag valde att ta ut spiralen. Jag kan inte svara på hur det ser ut för just dig, men om du får negativa test skulle jag tro att det antagligen bara är såhär din mens ser ut utan spiral. Är du osäker kan du ju boka en tid på gyn och undersöka :) 

• Elliotta

Jag har bara haft spiralen i 3 år. Innan dess hade jag p-piller och blödde precis lika mycket och länge som med spiralen. 

• Gasellen87

Menscykeln förändras ju med åren och är inte konstant. Den kan ju både öka i mängd och minska i mängd. Många blöder ju mer med just kopparspiral. frågan är ju hur din mens var innan p-piller och spiral? Hur gammal är du och hur länge har du haft preventivmedel i kroppen? 

Svar på tråden Har mindre mens än tidigare. Gravid?