• Whisp

    Rätt till sjukvård som antivaxxer?

    Så vad anser ni? Bör de som väljer att inte vaccinera sig/sina barn ha rätt till sjukvård gratis vid sjukdomsfall (tex mässling, polio, röda hund)? Eller ska de få betala för de själva?

  • Svar på tråden Rätt till sjukvård som antivaxxer?
  • Anonym (B)

    Självklart. Man behöver betala skatt även om man inte vaccinerar sig.

    Vilka andra tycker du ska inte få vård? 
    Alla som inte gjort allt för att slippa sjukdom och olyckor?

  • Anonym (Anonym)

    Om Sverige är ett så fritt land så ska alla få hjälp oavsett om man har åsikter om vaccin !!! alla har rätt till hjälp med vård självklart , oavsett vad man tycker om vaccin. Annars skulle inte vaccinet vara frivilligt

  • fjanten

    Ja, precis som alla rökare med KOL eller lungcancer, supare med leverskador, adrenalinsökare med bruten rygg, överviktiga med typ 2-diabetes o.s.v. Vi låter helt enkelt folk som själva "valt" sina åkommor få vård för dem. Helt rimligt.

  • Anonym (döden)

    ska man hjälpa någon som försökt begå självmord eller ska man låta det va'?

  • Överste Senap

    Självklart har alla rätt till vård oavsett om man är vaccinerad eller inte. Även om du är grovt kriminell så påverkar inte det din rätt till vård. Är frågan ens allvarligt ställd eller är den bara provokativ?

  • Tow2Mater

    Ja, precis som alla flerbarnsmammor som går in i väggen när de inte klarar av att ta hand om sina barn och samtidigt jobba deltid får den vård de behover.

  • Anonym (Ta ansvar, eller skyll er själva)

    Eftersom jag anser att vuxna människor ska vara beredda att ta konsekvensen av sitt eget agerande så vore det på sin plats med en omfattande reformation av vård och bidragssystemet i Sverige.

    Höj patientavgifterna för folk som inte rättar in sig i ledet, som antivaxxare mfl. (om kostnaden kan antas komma från att de avstått ex. vaccin)


    Missbrukare ska inledningsvis erbjudas adekvat hjälp, om det nekar denna eller återfaller i missbruk ska de alltid stå sist i kön om det inte kan finansiera sin egen vård. 


    Skadas du för att du kraschar med bilen i 150km/h, betala vad vården egentligen kostar.

    listan kan fortsätta men jag bryter där. Samhället har begränsade resurser vi behöver inte pissa bort det vi har på de som inte vill göra sitt.


    Jag skulle utan att skämmas kunna skratta en antivaxxare i ansiktet om vederbörande blir sjuk i covid, polio eller något annat, och säga skyll dig själv jävla idiot. Tror ni Kelly Ernby skulle vaccinera sig om hon hade chansen att göra om?

  • Anonym (Suck)
    Anonym (Ta ansvar, eller skyll er själva) skrev 2022-02-10 15:37:22 följande:

    Eftersom jag anser att vuxna människor ska vara beredda att ta konsekvensen av sitt eget agerande så vore det på sin plats med en omfattande reformation av vård och bidragssystemet i Sverige.

    Höj patientavgifterna för folk som inte rättar in sig i ledet, som antivaxxare mfl. (om kostnaden kan antas komma från att de avstått ex. vaccin)


    Missbrukare ska inledningsvis erbjudas adekvat hjälp, om det nekar denna eller återfaller i missbruk ska de alltid stå sist i kön om det inte kan finansiera sin egen vård. 


    Skadas du för att du kraschar med bilen i 150km/h, betala vad vården egentligen kostar.

    listan kan fortsätta men jag bryter där. Samhället har begränsade resurser vi behöver inte pissa bort det vi har på de som inte vill göra sitt.


    Jag skulle utan att skämmas kunna skratta en antivaxxare i ansiktet om vederbörande blir sjuk i covid, polio eller något annat, och säga skyll dig själv jävla idiot. Tror ni Kelly Ernby skulle vaccinera sig om hon hade chansen att göra om?


    Intressant. Hur lever, bor, äter, transporterar dig och tränar du själv? 

  • Anonym (S)
    Anonym (Suck) skrev 2022-02-10 15:46:48 följande:

    Intressant. Hur lever, bor, äter, transporterar dig och tränar du själv? 


    Håller med, hur ska man definiera "rätta in sig i ledet"? Vad ska ingå, och vem ska bestämma det? Ska en utredning göras först, vad ska man i så fall ta hänsyn till?

    Känns inte som ett väl förankrat förslag.
  • Anonym (Ta ansvar, eller skyll er själva)
    Anonym (Suck) skrev 2022-02-10 15:46:48 följande:

    Intressant. Hur lever, bor, äter, transporterar dig och tränar du själv? 


     


    På ett sätt är jag är beredd att ta konsekvenserna av mitt egna agerande. Jag äter en balanserad huvudsakligen hemlagad mat, transporterar mig i bil, tränar hyggligt regelbundet med variationen 3-5 dagar i veckan och har gjort de senaste 10 åren. 


    Jag säger inte att vi ska neka folk hjälp men skador och sjukdomar man ådrar sig genom att aktiva val som vuxen ska svida mer i ens egen plånbok och mindre i den allmänna. Väljer jag att klättra upp utan skyddsutrustning för ett berg och bryter ryggen i ett fall ska jag inte förvänta mig att samhället ska ta all ekonomisk skada. Är du ute och kör bil och krockar med ett rattfyllo ska du få vård före fyllot. Så, jag friklättrar inte, jag kör inte rattfull, injicerar inte droger med eller utan orena kanyler. Försöker undvika att bete mig som ett svin i trafiken. Utsätter inte mig själv eller min omgivning för korkade risker utifrån mitt egna höga nöje, slarv, likgiltighet eller oaktsamhet.

    Inte så svårt. Är du en antivaxxare och får en sjukdom som det erbjuds gratis vaccin mot. Skyll dig själv jävla idiot. Har du en bakomliggande medfödd sjukdomsbild som förhindrar dig att ta vaccinet utan risk för din egen hälsa, då är det klart du ska ha hjälp.

    Hur lever du själv? utan hänsyn till din omgivning kanske?

  • Anonym (T)

    Då kan man ju undra om de som får skador eller biverkningar av  vaccinet har rätt till vård. Känner flera som fått uppsöka sjukhus efter covidvaccinet t.ex.

  • Anonym (Suck)
    Anonym (Ta ansvar, eller skyll er själva) skrev 2022-02-10 16:07:17 följande:

     


    På ett sätt är jag är beredd att ta konsekvenserna av mitt egna agerande. Jag äter en balanserad huvudsakligen hemlagad mat, transporterar mig i bil, tränar hyggligt regelbundet med variationen 3-5 dagar i veckan och har gjort de senaste 10 åren. 


    Jag säger inte att vi ska neka folk hjälp men skador och sjukdomar man ådrar sig genom att aktiva val som vuxen ska svida mer i ens egen plånbok och mindre i den allmänna. Väljer jag att klättra upp utan skyddsutrustning för ett berg och bryter ryggen i ett fall ska jag inte förvänta mig att samhället ska ta all ekonomisk skada. Är du ute och kör bil och krockar med ett rattfyllo ska du få vård före fyllot. Så, jag friklättrar inte, jag kör inte rattfull, injicerar inte droger med eller utan orena kanyler. Försöker undvika att bete mig som ett svin i trafiken. Utsätter inte mig själv eller min omgivning för korkade risker utifrån mitt egna höga nöje, slarv, likgiltighet eller oaktsamhet.

    Inte så svårt. Är du en antivaxxare och får en sjukdom som det erbjuds gratis vaccin mot. Skyll dig själv jävla idiot. Har du en bakomliggande medfödd sjukdomsbild som förhindrar dig att ta vaccinet utan risk för din egen hälsa, då är det klart du ska ha hjälp.

    Hur lever du själv? utan hänsyn till din omgivning kanske?


    Tackar som frågar. Jag är vaccinerad, tränar regelbundet både kondition och styrka, röker inte, dricker inte, tar inga droger, har cykelhjälm. kör bil men håller alltid hastigheten. Äter hälsosamt men inte lågkalori.

    Men... ibland rider jag en häst på turridning. Det är något jag älskar och som gör mig lycklig men det är också en av världens mest riskabla sporter. Borde jag då då skylla mig själv om jag ramlar av? Jag utövar också landsvägscykel ibland. Hälsosamt men samtidigt såklart en risk. 


    Jag tror ditt tankesätt är omöjligt att göra i verkligheten: om du har en krock mellan ett rattfyllo och en bil med ett par där föraren är nykter men kör hem en överberusad passagerare, men rattfyllot skadas svårast. Ska man då först utreda vem av de två med alkohol i blodet som var föraren? Eller ska man ge vård först och ställa frågorna sen? 


    Om en erfaren klättrare med full säkerhet ramlar. Ska vi avvakta vården till vi vet om det var otur eller klantighet eller risktagande?

    Ska motionslöpning vara okej men ultralöpning räknas som sämre eftersom de tar ut sig mer än vad som alltid är hälsosamt?

    Jag tror helt enkelt inte att det är praktiskt möjligt.

  • Anonym (S)
    Anonym (Suck) skrev 2022-02-10 17:28:00 följande:

    Tackar som frågar. Jag är vaccinerad, tränar regelbundet både kondition och styrka, röker inte, dricker inte, tar inga droger, har cykelhjälm. kör bil men håller alltid hastigheten. Äter hälsosamt men inte lågkalori.

    Men... ibland rider jag en häst på turridning. Det är något jag älskar och som gör mig lycklig men det är också en av världens mest riskabla sporter. Borde jag då då skylla mig själv om jag ramlar av? Jag utövar också landsvägscykel ibland. Hälsosamt men samtidigt såklart en risk. 


    Jag tror ditt tankesätt är omöjligt att göra i verkligheten: om du har en krock mellan ett rattfyllo och en bil med ett par där föraren är nykter men kör hem en överberusad passagerare, men rattfyllot skadas svårast. Ska man då först utreda vem av de två med alkohol i blodet som var föraren? Eller ska man ge vård först och ställa frågorna sen? 


    Om en erfaren klättrare med full säkerhet ramlar. Ska vi avvakta vården till vi vet om det var otur eller klantighet eller risktagande?

    Ska motionslöpning vara okej men ultralöpning räknas som sämre eftersom de tar ut sig mer än vad som alltid är hälsosamt?

    Jag tror helt enkelt inte att det är praktiskt möjligt.


    Eller om den som var nykter körde på den som körde full, ska ingen av dom få vård då? 
  • Anonym (Q)

    Självklart. Annars vore det oetiskt. 

    Det är som att vägra ge rökare vård. Eller feta. Eller missbrukare. För det är ju också något man rår för och kan kontrollera. 

  • Anonym (..)

    Dummaste jag har hört! Är över 100 Tusen anmälda biverkningar av vaccinet hos Läkemedelsverket. Jag Har 7 nära vänner/ familj som fått biverkningar av vaccinet, en del av dessa allvarliga. En av dom dog. 30 år gammal I hjärtinfark Alla som tagit ett vaccin endast är villkorligt godkänt, vill säga inte godkänt. ska dom i sådan inte få någon vård?  Eller rökare? eller feta människor ? Ett tips, läs på vad ni sätter in i er kroppar. Ni kan gå in och läsa i en grupp på Facebook som heter  ?Biverkningar av vaccin- offentligt forum ? tror inte någon vill vågar ta någon fler spruta efter det. 

  • Anonym (Suck)
    Anonym (S) skrev 2022-02-10 18:15:18 följande:
    Eller om den som var nykter körde på den som körde full, ska ingen av dom få vård då? 
    Sant. Kommer ju bli omöjliga situationer för sjukvården.
  • Anonym (Orkar inte)

    Anonym (..)

    det är pågrund av såna som dig som gör stt jag delvis håller med Anonym (Ta ansvar?)
     


    Hur kan man veta im alla de som blev sjuka av vaccin inte blivit ännu sämre vid sjukdomen i sig? Vi har utrotat flera av dessa hemska sjukdomsr tack vara vaccin. Sen nu har ni foliehattar kommit och ska vägra.. tänk om alla skulle börja vägra vaccin, då hade ni inte heller klarat er så bra längre 

Svar på tråden Rätt till sjukvård som antivaxxer?