• Anonym (Lukt)

    Kraftig lukt - könsjukdom?

    Har nyligen blivit tillsammans med en ny kille och har fått en annan lukt mer kraftig lukt från underlivet. Varför? Har jag reagerat på hans baciller på något sätt (fick urinvägsinfektion direkt, kan få det vid ny sexpartner ibland) eller finns det någon könssjukdom som ger detta symptom?
    Båda var testade innan, men har ändå beställt hem ett nytt hemtest för Klamydia för säkerhets skull.
    Någon som vet?

  • Svar på tråden Kraftig lukt - könsjukdom?
  • Anonym (E)

    För att ditt underliv reagerar på den nya bakteriefloran som hans kropp för med sig. Helt normalt.

  • Anonym (Sanna)

    Jag hade sex med en man förut i flera månader och hela tiden luktade jag jättekonstigt där nere. Han sa att jag Borde göra nåt åt de. sa upp kontakten med han och efter det försvann lukten? så de va nog han som de kom ifrån!
    dessutom gav han mig kondylom?.

  • Anonym (Kim)

    Bra du kollar STD igen. Hans sperma stör ditt pH värde rejält. Kan leda till slidkatarr. Eller så har du drabbats ev en bakteriell vaginos. Ger det inte sig med lite mjölksyra så behöver du snacka med din gynekolog. 

  • Anonym (Lukt)

    Tack, avvaktar testet innan jag går till gyn.
    Hur kommer det sig att man reagerar på en mans sperma?

  • Anonym (Rosen)
    Anonym (LM) skrev 2022-02-07 17:46:45 följande:

    Bakteriell vaginos kanske


    Det är vanligare än man tror, och många kvinnor går runt med det utan att veta om det. 

    Finns dock test att köpa om man vill testa det, ytterst sällan som sjukvården ens vill testa det. Än mindre om du haft nya kontakter. 

    Jag hade bakteriell vaginos, fick det efter 3 barnafödslar och ca 20+ år in i förhållandet. Vi har båda varit monogama med varandra. Min man fick irritation på sin penis och ollon som blev rött och känsligt. Gick över efter några dagar men nästa gång vi hade sex, så fick han samma igen. 
    Köpte ett test på apoteket, sådant där man skickar in, och visst hade jag bakteriell vaginos. 

    Nu har jag fått behandling och fiffi luktar inget alls längre. 
  • Anonym (Lukt)
    Anonym (Rosen) skrev 2022-02-11 14:22:47 följande:
    Det är vanligare än man tror, och många kvinnor går runt med det utan att veta om det. 

    Finns dock test att köpa om man vill testa det, ytterst sällan som sjukvården ens vill testa det. Än mindre om du haft nya kontakter. 

    Jag hade bakteriell vaginos, fick det efter 3 barnafödslar och ca 20+ år in i förhållandet. Vi har båda varit monogama med varandra. Min man fick irritation på sin penis och ollon som blev rött och känsligt. Gick över efter några dagar men nästa gång vi hade sex, så fick han samma igen. 
    Köpte ett test på apoteket, sådant där man skickar in, och visst hade jag bakteriell vaginos. 

    Nu har jag fått behandling och fiffi luktar inget alls längre. 
    Tack, har dock inga flytningar utan känner bara att lukten blev starkare. UVI är nu behandlad och jag väntar på svar för klamydia. Förhoppningsvis är det inget men fortsätter det får jag köpa ett test ????
  • Memmisen

    Hej, jag hade samma problem när jag träffade min partner för några år sen. Det kan vara att pH-värdet i hans sperma är mer surt och därför rubbar det din bakterieflora. Jag blev behandlad för bakteriell vaginos 2ggr men det kom ändå tillbaka då han är min partner som sagt. Började med en vaginal fiffikräm som heter Multigyn som fungerar i förebyggande syfte, testa den om ampullerna ej fungerar. Hoppas det löser sig.

  • Anonym (Missmatch!)

    Det där är så konstigt. Har haft flera pojkvänner vars sperma eller PH jag inte tålt.
    Den jag var mest attraherad av luktade jag skit med efter sexet och fick alltid BV och svamp.

    Har hört från en gynekolog att män ofta sprider BV till kvinnor och bör behandlas samtidigt med antibiotika, men detta är inget som det pratas om eller känns till trots att det är så vanligt att kvinnor får denna obalans efter sex.
    Sen tror männen att kvinnorna är smutsiga och har dålig hygien och sprider pinsamma rykten (vanligt förekommande i tonåren), när det kommer från deras sperma.

  • Cusoon

    Kvinnor kan få bakteriell vaginos av uvi, efter antibiotikakur, det behöver således inte vara pga din partner men det är absolut en möjlig orsak det med. Det finns receptfria läkemedel att köpa för att återställa ph balansen i slidan, om det inte försvinner av sig själv, det kan det också göra. 

  • Kockobello
    Memmisen skrev 2022-08-15 23:09:04 följande:

    Hej, jag hade samma problem när jag träffade min partner för några år sen. Det kan vara att pH-värdet i hans sperma är mer surt och därför rubbar det din bakterieflora. Jag blev behandlad för bakteriell vaginos 2ggr men det kom ändå tillbaka då han är min partner som sagt. Började med en vaginal fiffikräm som heter Multigyn som fungerar i förebyggande syfte, testa den om ampullerna ej fungerar. Hoppas det löser sig.


    Sperma är mer basiskt.
  • BlåFisk
    Anonym (E) skrev 2022-02-07 16:15:49 följande:

    För att ditt underliv reagerar på den nya bakteriefloran som hans kropp för med sig. Helt normalt.


    Precis. Helst ska man kissa efteråt så man sköljer ur systemet lite.
  • Anonym (H)
    Anonym (Missmatch!) skrev 2022-08-16 00:38:07 följande:

    Det där är så konstigt. Har haft flera pojkvänner vars sperma eller PH jag inte tålt.
    Den jag var mest attraherad av luktade jag skit med efter sexet och fick alltid BV och svamp.

    Har hört från en gynekolog att män ofta sprider BV till kvinnor och bör behandlas samtidigt med antibiotika, men detta är inget som det pratas om eller känns till trots att det är så vanligt att kvinnor får denna obalans efter sex.
    Sen tror männen att kvinnorna är smutsiga och har dålig hygien och sprider pinsamma rykten (vanligt förekommande i tonåren), när det kommer från deras sperma.


    Har aldrig haft BV själv men ja det verkar vara utbrett bland män att det är dålig hygien det handlar om. (Som om en oduschad fitta skulle lukta så).

    får man fråga varför ni tar emot männens sperma? det är välkänt att sperma är basiskt och släcker mjölksyrebakterierna i slidan. 
Svar på tråden Kraftig lukt - könsjukdom?