• Mon 7 Feb 2022 21:13
    9170 visningar
    4 svar
    4
    9170

    Äggledarspolning obligatoriskt innan insemination?

    Blev en lång rubrik Glad
    men är det ett krav på äggledarspolning  innan en insemination?

    Hört att de ska göra djävulskt ont så undviker de gärna men är det ett krav får man väl göra det?

    hur var det för er?

    planen är antingen Aleris Hamlet eller VitaNova i danmark. 


    aleris pratade om äggledarspolning?. Obestämd

  • Svar på tråden Äggledarspolning obligatoriskt innan insemination?
  • Mon 7 Feb 2022 21:47
    #1

    Det brukar göras som en del av en fertilitetsutredning och jag skulle rekommendera dig att göra det. Tänk om du gör flera inseminationer och det inte tar sig pga att du har något stopp i äggledarna. Då är det surt att ha betalat en massa i onödan. Så det kan vara bra att göra så du vet om inseminationer är rätt för dig. 


    Jag har gjort flera genom åren. Hade också läst om att vissa tyckt att det gör ont och blev skrämd av att läsa det. Jag har däremot aldrig tyckt att de gjort ont.  Kanske spänt någon gång men inte mer än så.

    Lycka till med dina försök!

  • Mon 7 Feb 2022 21:57
    #2

    Jag har gjort det inför en ivf och hade läst mycket läskigt om det innan, men det var inte alls så farligt; snarare som en värre menskramp! Det var helt värt det för att få veta att allt såg bra ut, tog inte många minuter. Hade inte velat göra en insemination med allt vad det innebär (pengar och känslomässig påfrestning) utan att veta att det fanns passage <3 

  • Sun 27 Mar 2022 17:51
    #3

    Jag läste också (på Familjeliv) att HSS (äggledarespolning) skulle göra ont. Jag tog en Ipren och Alvedon innan, kändes ingenting och då har jag väldigt låg smärttröskel. Mest obekvämt att ha en gynekolog och en barnmorska mellan benen på en men de var varma och trevliga vilket var toppen! En bra upplevelse som en del av fertilitetsutredning. Södermalms läkarhus är duktiga!

  • Anonym (Du klarar det)
    Sun 27 Mar 2022 17:58
    #4

    Kan bara hålla med tidigare svar! Jag var så rädd inför detta då blivit uppskrämd här på FL. Kan säkert göra ont om man har stopp, men då är det ju väldigt bra att det upptäcks innan en insemination. 

    Jag hade inte stopp och det kändes verkligen ingenting, låg och grät och skakade i stolen och helt plötsligt sa de att det var klart. Blev helt chockad då jag ställt in mig på något helt annat. 


    Tog också värktabletter innan, fick en liten blödning och som lätt mensvärk nån dag efter. 

Svar på tråden Äggledarspolning obligatoriskt innan insemination?