• Idaagneskristina

    Bröllopsgäst i april - vad ha på sig??

    Jag ska på bröllop i början av april. Bor i en del av landet för det fortfarande kan vara rätt kallt den tiden på året så funderar på vad jag ska ha på mig för att inte frysa och ändå vara festfin. 


    klänningen är köpt, rosa spetsklänning med smala axelband, så till den tänkte jag ha en ljusrosa kofta i kashmir. klänningen är vadlång. Ljusa pumps till detta tänkte jag. 


    och så - vad ska man ha för strumpbyxor? Jag tycker verkligen inte om ?hudfärgade? strumpbyxor! Kan man ha vita, lite tjockare? Tajts? Barbent är uteslutet pga kyla. Skulle verkligen behöva lite tips ????

  • Svar på tråden Bröllopsgäst i april - vad ha på sig??
  • Anonym (Absolut inte)
    Gameofthrones skrev 2022-02-08 13:22:30 följande:

    Vadlånga tights är snyggt med klänning. Du fick ett bra tips där.


    Vadlånga tights är asfalt till klänning och totalt fel på ett bröllop
  • Anonym (Absolut inte)
    Anonym (Absolut inte) skrev 2022-02-08 16:47:43 följande:
    Vadlånga tights är asfalt till klänning och totalt fel på ett bröllop
    * asfult
  • Anonym (Frida)

    Vadlånga tights känns helt fel! Långa hade funkat om du hade haft högre skor, så att de ser ut som strumpbyxor, typ.
    Om du absolut inte vill ha hudfärgade kanske det kan funka med ljusgrå, offwhite, ljusrosa, el. dyl?
    Här hittade jag några förslag:
    www.zalando.se/calzedonia-toucher-doux-strumpbyxor-off-white-c2f81f08d-a11.html
    www.zalando.se/calzedonia-strumpbyxor-grigio-melange-medio-c2f81f09j-c11.html
    www.zalando.se/falke-pure-matt-50-strumpbyxor-dust-fa151j032-b11.html

  • Anonym (XXX)

    Tycker att din ensemble låter jättefin och passande! Angående strumpbyxor/tights så finns det egentligen inget som kan bli fel, eftersom allt annat redan är så passande? Vet inte riktigt vad det skulle vara i så fall - nätstrumpor, sportstrumpor, brandgula eller oranga till det skära, något med Betty Boop eller Playboykaninen på..?

    Strumpbyxor har dock alltid lite högre klass än tights, det kan man ju tänka på, och då slipper man också ha separata strumpor - som kanske hasar ner. Jag skulle nog ta svarta strumpbyxor. OM jag skulle ta hudfärgade, så skulle jag välja en mörkare, varmt brun ton - inte de där dassiga beiga. Vita strumpbyxor/thighs tycker jag inte är så fint, det blir lätt att man tror att personen är barbent och mycket blek, vid första ögonkastet.

    En söm i mitten bakpå strumpbyxorna, eller lite glittertrådar, gör dem mer festliga (men det behövs egentligen inte till den fina outfit som du redan har). 

  • Idaagneskristina

    Tack för alla tankar och tips! Det lutar åt ljusa strumpbyxor (inte hudfärgade) av något slag. Får väl återkomma när jag har bestämt mig ifall fler har detta bekymmer ????

  • Anonym (XXX)
    Idaagneskristina skrev 2022-02-08 20:51:19 följande:

    Tack för alla tankar och tips! Det lutar åt ljusa strumpbyxor (inte hudfärgade) av något slag. Får väl återkomma när jag har bestämt mig ifall fler har detta bekymmer ????


    Jag tycker fortfarande svarta! Svarta strumpbyxor är nästan alltid rätt. Jag vet bara ett undantag: begravning, då traditionellt de mest närstående kvinnorna bär svarta strumpbyxor och övriga kvinnor hudfärgade. Men inte ens det är skrivet i sten idag.

    Jag vet inte om du drar dig för svart, för att det är ett bröllop? Det är inget problem, eftersom du har så mycket färg i övrigt, och klänningen är så pass lång att det inte blir många cm svart strumpbyxa som man ser. Det blir en så liten andel av ensemblen som blir svart, att det inte gör något.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (XXX) skrev 2022-02-09 02:55:50 följande:
    Jag tycker fortfarande svarta! Svarta strumpbyxor är nästan alltid rätt. Jag vet bara ett undantag: begravning, då traditionellt de mest närstående kvinnorna bär svarta strumpbyxor och övriga kvinnor hudfärgade. Men inte ens det är skrivet i sten idag.

    Jag vet inte om du drar dig för svart, för att det är ett bröllop? Det är inget problem, eftersom du har så mycket färg i övrigt, och klänningen är så pass lång att det inte blir många cm svart strumpbyxa som man ser. Det blir en så liten andel av ensemblen som blir svart, att det inte gör något.
    Fast svarta strumpbyxor till ljusrosa klänning och kofta samt ljusa pumps blir ju varken snyggt eller "rätt"...
  • Anonym (A)
    Fast svarta strumpbyxor till ljusrosa klänning och kofta samt ljusa pumps blir ju varken snyggt eller "rätt"...

    Verkligen inte rätt. Ser tvärtom lite "hårt" ut till en ljus klädsel med svarta strumpbyxor. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Frida) skrev 2022-02-09 09:36:09 följande:
    Fast svarta strumpbyxor till ljusrosa klänning och kofta samt ljusa pumps blir ju varken snyggt eller "rätt"...
    Vad stöder du dig på då? Svarta strumpbyxor passar till allt! Rosa strumpbyxor däremot, som någon föreslog - då blir det FÖR mycket rosa, för mycket tårta på tårta. Och vita strumpbyxor ser ut som bleka ben. 

    Men visst, strumpbyxor i nyansen "ambra" är kanske är det bästa. 
  • Anonym (Absolut inte)
    Anonym (XXX) skrev 2022-02-09 09:45:43 följande:
    Vad stöder du dig på då? Svarta strumpbyxor passar till allt! Rosa strumpbyxor däremot, som någon föreslog - då blir det FÖR mycket rosa, för mycket tårta på tårta. Och vita strumpbyxor ser ut som bleka ben. 

    Men visst, strumpbyxor i nyansen "ambra" är kanske är det bästa. 
    Nej, svarta strumpbyxor passa verkligen inte till allt. Definitivt inte ljusa festkläder 
  • Anonym (mkut)

    Hej!

    Klänningen och koftan låter fint, men du bör absolut ha hudfärgade tunna strumpbyxor och inget annat! Du förstör hela outfiten annars och det kommer inte se elegant eller festligt ut. Din klänning är dessutom vadlång och då skulle det se väldigt fult ut med något annat än hudfärgade tunna strumpbyxor. 

    Varför inte ha en fin vårkappa till? Dessutom är ni väl inomhus större delen av tiden? Eller hålls bröllopet utomhus?

Svar på tråden Bröllopsgäst i april - vad ha på sig??