• Anonym (Körkort)

Autism/asperger och körkort

Hur har ni med diagnos autism eller aspergers gjort när ni söker körkortstillstånd? Har ni kryssat i den rutan eller bara struntat i den?
    Har det ställt till några problem för er att behöva fixa intyg eller att ta körkort med högre behörigheter? Jag antar att trafikverket inte kan göra ett utdrag ur journalen på egenhand så hur skulle det upptäckas?

• Svar på tråden Autism/asperger och körkort
  • Cusoon

Mig veterligen så är det ingen skillnad på läkarens utlåtande vare sig det gäller att ta körkort eller att bli yrkeschaufför, det är upp till hur diagnosen tar sig uttryck för dig.

• Anonym (Körkort)
    Cusoon skrev 2022-02-09 06:43:55 följande:

Mig veterligen så är det ingen skillnad på läkarens utlåtande vare sig det gäller att ta körkort eller att bli yrkeschaufför, det är upp till hur diagnosen tar sig uttryck för dig.

Är det något du vet på riktigt?  Trafikverket skriver ju på hemsidan att kraven är högre på högre behörigheter. 
  • Anonym (Autistisk tjej)
    Anonym (Körkort) skrev 2022-02-09 06:10:46 följande:
    Det är det jag menar.  Personen vill bli lastbilschaufför framöver och kommer att sköta det perfekt,  men jag är ändå rädd att det kommer att bli problem om man kryssar där. 
    Risken är tyvärr stor att det blir problem. Även om du skulle ha juridiskt rätt är det en bedömningsfråga och folk diskriminerar och har fördomar. Titta på vad som hände med lokföraren. Han fick rätt tillslut men det tog två år tror jag. 
  • Anonym (Körkort)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2022-02-09 09:00:54 följande:
    Risken är tyvärr stor att det blir problem. Även om du skulle ha juridiskt rätt är det en bedömningsfråga och folk diskriminerar och har fördomar. Titta på vad som hände med lokföraren. Han fick rätt tillslut men det tog två år tror jag. 
    Ja det är ju ett skräckexempel.  Man vill ju inte förstöra hela framtiden för någon. 
    Anonym (Körkort) skrev 2022-02-09 15:40:44 följande:
    Ja det är ju ett skräckexempel.  Man vill ju inte förstöra hela framtiden för någon. 
    Jag skulle säga att det är ett uppmärksammat fall men inte på något vis extremt. För att få köra tåg behöver man (eller behövde då i alla fall) dispans från Trafikverket, en generell regel var att de med AST inte fick köra tåg. han hade kört prickfritt i så många år därför vann han i domstol det lär vara en hel drös som aldrig fått chansen alls. 
  • Cusoon

Vill du veta säkert föreslår jag att du kontaktar trafilkverket och frågar dom och ring en läkare och boka tid, så får den göra en bedömning om din lämplighet. Duger inte mina svar så ignorera dom bara.

• Anonym (Körkort)
    Cusoon skrev 2022-02-09 17:26:35 följande:

Vill du veta säkert föreslår jag att du kontaktar trafilkverket och frågar dom och ring en läkare och boka tid, så får den göra en bedömning om din lämplighet. Duger inte mina svar så ignorera dom bara.

Ja, svaret är att det mycket väl kan bli problem om man söker högre behörigheter även om det går bra att få för tex am eller bil. 
  • Cusoon
    Anonym (Körkort) skrev 2022-02-09 19:15:09 följande:
    Ja, svaret är att det mycket väl kan bli problem om man söker högre behörigheter även om det går bra att få för tex am eller bil. 
    Vad bra att du kan svara på din egen fråga och bli nöjd med svaret. Som sagt, det är individuellt hur diagnosen påverkar körförmågan. Vill du undanhålla din diagnos så chansa och strunta i att kryssa i rutan då så får du ju se om det går igenom, det kan lika väl ställa till med problem.
  • Anonym (Körkort)
    Cusoon skrev 2022-02-09 20:02:34 följande:
    Vad bra att du kan svara på din egen fråga och bli nöjd med svaret. Som sagt, det är individuellt hur diagnosen påverkar körförmågan. Vill du undanhålla din diagnos så chansa och strunta i att kryssa i rutan då så får du ju se om det går igenom, det kan lika väl ställa till med problem.
    Vet inte riktigt varför du pratar om "din diagnos" då jag inte har någon och det inte nämns i tråden. 
    Eftersom du vet så skulle det ju vara intressant att veta just hur en diagnos som inte trafikverket känner till skulle kunna ställa till problem? Hur kommer dom åt journalen?
    Anonym (Körkort) skrev 2022-02-09 22:02:54 följande:
    Vet inte riktigt varför du pratar om "din diagnos" då jag inte har någon och det inte nämns i tråden. 
    Eftersom du vet så skulle det ju vara intressant att veta just hur en diagnos som inte trafikverket känner till skulle kunna ställa till problem? Hur kommer dom åt journalen?
    Varför ber du då om hjälp? Jag blir så himla trött på alla troll. Här tar man tid på sig, skriver, kollar upp fakta mm så trollar du bara. 
  • Anonym (Körkort)

Troll är ju när man skriver fejkade inlägg.  Detta inlägg är ju riktigt.  Det är väl uppenbart att jag frågar är en person jag hjälper? Jag har inte skrivit att det är mig det gäller.  Var står det? 

Anonym (Autistisk tjej) skrev 2022-02-09 23:39:37 följande:
    Varför ber du då om hjälp? Jag blir så himla trött på alla troll. Här tar man tid på sig, skriver, kollar upp fakta mm så trollar du bara.
    Anonym (Körkort) skrev 2022-02-10 06:58:08 följande:

Troll är ju när man skriver fejkade inlägg.  Detta inlägg är ju riktigt.  Det är väl uppenbart att jag frågar är en person jag hjälper? Jag har inte skrivit att det är mig det gäller.  Var står det? 

Det är underförstått att det handlar om än själv om inget annat sägs. Det är bra att det åtminstone rörde en riktig person och att du inte ville diskutera i största allmänhet. Du får vara tydligare nästa gång. 
  • Anonym (Körkort)
    Anonym (Autistisk tjej) skrev 2022-02-10 07:21:08 följande:
    Det är underförstått att det handlar om än själv om inget annat sägs. Det är bra att det åtminstone rörde en riktig person och att du inte ville diskutera i största allmänhet. Du får vara tydligare nästa gång. 
    Inlägg 14 är väl hyfsat tydligt? 
Svar på tråden Autism/asperger och körkort